Muutan 4km nykyisestä keskusta-asunnostani. Kavereiden mukaan teen virheen.
Olen asunut nyt 5 vuotta 33 neliön yksiössä ydinkeskustassa ja viimeisen vuoden asunnon pieni koko on alkanut ahdistaa, varsinkaan kun tässä ei ole ollut parveketta. Nyt hommasin 50e kalliimalla kuukausivuokralla 60 neliön kaksion lasitetulla parvekkeella 4 km päästä keskustasta.
Kun kerroin että muutan kahden viikon päästä, kaikki tuttuni ja puolituttuni ovat ensimmäiseksi kauhistelleet: "Miksi muutat keskustasta? Täähän on loistava kämppä!"
Nyt on alkanut mietityttää että teenkö sittenkin väärin... Nykyisestä asunnosta on pakko muuttaa koska menin irtisanomaan sen jo.
Kommentit (26)
en voi vastata mitään koska ap kirjoitti "perjaatteessa"
50 euroa enemmän noin isosta kämpästä ei kuulosta pahalta. Ja neljä kilometriä nyt ei oo juuri mitään :) anna mennä vaan!
Jokainen tietää itse parhaiten, missä haluaa asua ja missä viihtyy. Jos sinua tuo neljä kilometriä ei mietityttänyt, niin hyvä ratkaisuhan se on.
Ei se sun ahdistus sillä vähene että kaverisi tykkäävät kämpästäsi. Sähän siellä asut, ei ne, ja jos se tuntuu susta liian kopilta on ihan oikea ratkaisu muuttaa isompaan.
Onnea vaan uuteen kotiin! 33:n neliön kämppä on koppi vaikka se sijaitsisi missä tahansa :) Mielestäni hyvin järkevän päätöksen olet tehnyt.
Sun kaverit päättää missä sä asut??? Mikä ihmeen lapanen olet?
Tuskin elämäs siitä neljästä kilometristä kauheesti vaikeutuu. Sähän siinä kämpässä asut, ei sun kaverit.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:44"]
Olen asunut nyt 5 vuotta 33 neliön yksiössä ydinkeskustassa ja viimeisen vuoden asunnon pieni koko on alkanut ahdistaa, varsinkaan kun tässä ei ole ollut parveketta. Nyt hommasin 50e kalliimalla kuukausivuokralla 60 neliön kaksion lasitetulla parvekkeella 4 km päästä keskustasta.
Kun kerroin että muutan kahden viikon päästä, kaikki tuttuni ja puolituttuni ovat ensimmäiseksi kauhistelleet: "Miksi muutat keskustasta? Täähän on loistava kämppä!"
Nyt on alkanut mietityttää että teenkö sittenkin väärin... Nykyisestä asunnosta on pakko muuttaa koska menin irtisanomaan sen jo.
[/quote]Sä olet kavereille kiva yöpymispaikka ryyppyreissulla. Siks ne ei halua sun muuttavan. Koettu on.
Eri ihmiset arvostavat eri asioita asumisessa. Itse olen niitä, jotka asuvat mieluummin pienessä kopissa ydinkeskustassa kuin kartanossa kauempana. Tuo 4 km nyt ei sikäli ole paha matka - kesällä fillaroi kevyesti, mutta talvella voi tunnin taksijonossa vituttaa kun miettii, että ennen olisi ollut vaikka kontatenkin himassa. ;) Toisaalta jos olet enemmän koti- kuin menokissa, niin varmasti oikea löytö!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:44"]
[/quote]Sä olet kavereille kiva yöpymispaikka ryyppyreissulla. Siks ne ei halua sun muuttavan. Koettu on.
[/quote]
Nimenomaan. Kyllä yövieraita riitti kun itsekin asuin keskustassa.
Riippuu mikä kaupunki. Oletan että kyseessä ei ole helsinki. Tampereella ei 4 km keskustasta ole vielä mitään, mutta siitä pienemmissä kaupungeissa alkaa jo metsät 4 kilsan jälkeen siihen malliin että kyse ei ole enää kaupunki asumisesta.
Kaverisi kauhistelevat, koska menettävät etkopaikan keskustasta. He eivät ajattele sinua, vaan omia etujaan.
Teet viisaan päätöksen muuttaessasi. 4km ei ole matka eikä mikään, käytännössä edelleen keskustaa.
Onnea uuteen kotiin! on aivan ihana kn saa erotettua nukkuma ja oleskelutilat:)
Kaverit vaan kauhistui kuin "etko ja jatkoluukku" keskusta nyt mennyttä ;)
Itse en muuttaisi pois keskustasta koska kuljen kesät talvet pyörällä ja 4km voi talvella olla helvettiä.
Mutta jos sulla on työpaikka tai opiskelupaikka lähellä uutta kotia niin kaikki ok. Tai jos sulla on oma auto niin ihan sama missä asut. Jos taas joudut nyt käyttämään bussia ym joka päivä niin se voi kyllä tökkiä pitemmän päälle.
Minua stressaa muutto ihan hirveästi jo valmiiksi (perjaatteessa eka muutto koska tähän 33 neliön koppiin muutin vanhemmilta vain sohvan, telkkarin ja muutaman astian kanssa :) ). Nyt 5 vuoden aikana (kiitos melkein yhtä ison kokoisen varaston kuin asunto ja vaatehuoneen) olen onnistunut haalimaan ihan pirusti tavaraa ja hamsteriluonteeni ei haluaisi luopua mistään. Olen kuitenkin päättänyt karsia turhaa tavaraa (kuten kaikki paperilaskut viimeisen 4 vuoden ajalta) sekä kaikkea krääsää, mutta en haluaisi luopua niistäkään, mutta ei niitä ole järkeä muuttaa uuteen asuntoon.
Eli ajatukset myllertää jo valmiiksi ja sitten kaverit alkaa ihmettelemään miksi haluan vaihtaa kämppää...
ap
Hehe, muutimme Helsingistä pienestä kerrostalokaksiosta paritaloon Keravalle eli noin 22 min. junamatkan päähän Hgin keskustasta. Asumiskustannuksen pienenivät samalla. Voitte vaan kuvitella sitä kommenttien määrää. Jotkut punavuorelaiset ja ruoholahtelaiset kaverit eivät ole toipuneet vielä 5 vuoden jälkeenkään :D
Aika paljon vaikuttaa sekin, että mistä kaupungista on kyse. Helsingissä tuo 4 km osuu Käpylä-Ruskeasuo -akselille, joka on vielä suht kantakaupungin oloista ja ratikat ja bussitkin palvelevat vielä loistavasti. Jossain toisessa kaupungissa 4 km päässä on jo pussinperälähiöt huopatossufiiliksellä. Mainitsemasi hintaero antaisi kyllä ymmärtää, että jossain muualla kuin Helsingissä ollaan. Ja muista, ettei tämäkään päätös ole lopullinen! Aina sieltä pääsee pois, jos ei viihdykään.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:58"]
Hehe, muutimme Helsingistä pienestä kerrostalokaksiosta paritaloon Keravalle eli noin 22 min. junamatkan päähän Hgin keskustasta. Asumiskustannuksen pienenivät samalla. Voitte vaan kuvitella sitä kommenttien määrää. Jotkut punavuorelaiset ja ruoholahtelaiset kaverit eivät ole toipuneet vielä 5 vuoden jälkeenkään :D
[/quote] Teepä sama liike, mutta toiseen suuntaan. Perheen kanssa sivummalta ydinkeskustaan pienempään asuntoon, samalla kun kaikki kaverit muuttavat omakotitaloihin ja rivareihin naapurikuntiin. Saa aika paljon kommentteja näinkin päin. Tosin tuntuu, että moni ei oikein edes kehtaa kommentoida tai kysyä. Epäilen, että osa saattaa arvella, että meillä olisi jotain taloudellisia vaikeuksia tai jotain, kun pienempään muutettiin, vaikka halvemmaksihan se olisi tullut asua siellä lähiössä.
Eipä tuo 4 km paha oo. Jos on pyörä tai auto, niin nopeesti pääsee keskustaan. Tai ihan kävellenkin! Ite asuin aiemmin 7 km päästä keskustasta ja joka päivä ajoin pyörällä kouluun, joka siellä keskustassa oli.Lapsi oli pyörän kyydissä jonka vein samalla hoitoon. :) asenne kysymys.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:17"]
Siis ap, ovatko nämä kaverit juuri niitä, jotka eivät itse asu keskustassa?
[/quote]
He juuri asuvat keskustassa tai 1km päässä keskustasta. Sitten pari kaveria asuu oikeasti perämettässä 20km päässä, tuo mihin itse muutan on lähiö missä bussit kulkee 30min välein. (Eli usein kaupunkimme mittakaavassa)