Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on kaksiosainen nimi (esim. Anne-Mari) tänne :) kysymys

Vierailija
15.01.2015 |

Te, joilla on tuollainen kaksiosainen nimi niin kutsutaanko teitä jollain lempinimellä vai koko nimellä.

Mun nimi on hyvin suosittu nimi omassa ikäluokassani ja on kaksiosainen nimi väliviivalla. Mua on aina kutsuttu koko nimellä,  tietysti joitain lempinimiä oli kouluikäisenä.

Kenellekään ei ole aiemmin ollut ongelma kutsua mua koko nimellä, mutta nyt mieheni perhe...he eivät vaan voi ymmärtää, että en oikeesti koe olevani vain puolikas nimeäni. Esim jos nimeni olis Anne-Mari niin en oikeesti ymmärrä, että mua huudetaan jos joku huutelee Annea

Olen sanonut tästä varmaan sata kertaa jo mieheni perheelle, että kun mua aina on kutsuttu ja kaikki muutkin kutsuu koko nimellä niin mun on vaikeeta huomata että he puhuvat mulle jos käyttävät vaan puolikasta nimeä. Mieheni kutsuu mua koko nimellä perheensä kuulleen mutta ei auta. Nyt sitten viimein 3 vuoden jälkeen sanoivat, että kaksiosaiset nimet ovat heidän mielestä turhaa hienostelua ja eivät halua korostaa porvarillisuutta kutsumalla mua kaksiosaisella nimellä.

Mitä ihmettä?Eihän kaksiosainen nimi nyt mihinkään porvarillisuuteen viittaa?! :D 

Olenko ihan kohtuuton jos haluaisin miehen perheenkin kutsuvatn mua mun OMALLA nimellä. Enhän minäkään appiukkoani alkaisi kutsua Jo jos hänen nimi on Johannes.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vähän sama kuin jos nimeni olisi Anu, ja yksi sukulainen kutsuu mua Annuksi. Toki osaan reagoida tähän, mutta se ei vaan ole mun nimi...

Vierailija
2/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi-osainen nimi.Perhe kutsuu vaan toisella, siis ensimmäisellä nimellä.Kaikki muut käyttävät koko nimeä.Perhe on on siis lapsuuden perhe.Avioliitossa olen nykyään mutta omaa perhettä ei vielä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on tuo nimi ja useimmat sanoo/ovat sanoneet aikanaan esim koulussa pelkkä Anne, yksi ainut sanoo koko nimellä ja entuudestaan tuntemattomat kysyy yleensä millä nimellä kutsutaan ja sanon, että pelkkä Anne. Eli mulle ihan sama kummalla kutsutaan, "tottelen" molempia. Tietty hämmennyn hetkeksi Anne-Marista, kun ei ole niin tuttu, mutta tajuan, että tarkoitetaan mua.

Ja totta ihmeessä voit sanoa, että haluat tulla kutsutuksi koko nimelläsi. Eihän siinä ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
4/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja miehellä on yksiosaiset nimet, mutta edesmenneellä mummollani oli ihana kaksiosainen nimi, häntä tosin kutsuttiin vain nimen loppuosalla. Kun saimme esikoistyttömme viime keväänä niin tiesimme heti, että tuo kaunis kaksiosainen nimi tulee tyttärellemme ja halusimmekin että häntä kutsuttaisiin koko nimellä. Kaikki suomalaiset ovat sanoneet, että ihana nimi ja kutsuu aina koko nimellä kun itsekin häntä niin kutsumme, sitten taas mieheni sukulaiset kutsuvat vaan ekalla osalla nimeä. Asumme siis Hollannissa ja mieheni hollantilainen. Mieheni sanoi, että  täällä usein vähän rikkaammat antavat nimiä kuten Jan-Erik. Suomessa mielestäni ei kaksiosainen nimi tarkoita, että olisi mitenkään hienompi. 

Minä ratkaisin tämän pulman seuraavalla tavalla: Ihmiset, jotka eivät suostuneet kutsumaan tytärtämme koko nimellä niin lisäsin heidän nimeen aina jotain ekstraa. Kuten jos  nimi oli Jan niin kutsuin sitten Jan-Markiksi ja kun ihmettelivät että miksi niin sanoin, että ihan samaa itsekin harrastat kun jätät puolet tyttärämme kauniista nimestä lausumatta. Se auttoi ;)

Vierailija
5/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksiosainen nimi ja mua on kutsuttu aina milloin milläkin nimellä. Olen oppinut reagoimaan vähän kaikkeen, ja joskus mies sanoikin että se voisi varmaan kutsua mua vaikka Pirjoksi enkä pitäisi sitä mitenkään erikoisena.

Mies ja miehen perhe kutsuu nimen ekalla osalla, en itse asiassa ole edes varma tietääkö miehen perhe ettei se ole mun virallinen etunimeni, koska esim. niille menevät joulu- ja synttärikortitkin allekirjoitan vain sillä nimellä.

Useimmat kaverit ja lapsuuden perhe kutsuu koko nimellä siskoa lukuunottamatta, joka kutsuu mua edelleen mulle lapsena antamallaan lempinimellä, joka juontuu mun toisesta nimestäni.

Lukioaikaiset kaverit ja niiden perheet kutsuvat mua mun lempinimelläni, joka on yhdistelmä kaksiosaisen etunimeni molemmista osista. Myös osa opiskelukavereista kutsuu välillä mua tällä lempinimellä, mutta useimmiten sillä ekalla osalla.

Ja jotain kummallisesta syystä kummitätini kutsuu mua etunimeni jälkimmäisellä osalla, kukaan muu ei.

Töissä kutsutaan koko nimellä ja muutenkin esittelen itseni aina koko nimellä, jos pitää esittäytyä. Ulkomailla työkuvioissakin mua kutsutaan poikkeuksetta vain ekalla osalla, koska se on sen verran universaali ja helppo muistaa.

Vierailija
6/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä kaksiosainen nimi ja lempinimellä kutsutaan. Ihan muutama sanoo koko nimellä. Joskus tuntuu oudolta, kun tuntemattomat yhtäkkiä kutsuu vain ekalla nimellä. Eri porukoissa kutsutaan eri lempinimellä, lapsuuden kaverit ja uudemmat tutut. Vähä vaihtelee lempinimet ja se on ihan kivaa. Mut tosiaan, jos tuolla ekalla nimellä vain kutsutaan, niin en tunnista :D olisin halunnut meiän tytöstä Eveliinan, koska se on mun mielestä kaunis mut en halunnu, et olis aina Eve. Ei kaksosane ookaan mut kuitenki.. Mut porvarillista kaksosaset, tääh? :D

Vierailija
7/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki muuten ulkomailla käytän ekaa osaa, koska niin helpoin :D
-7

Vierailija
8/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kutsutaan nimeni ensimmäisellä osalla, koska ensimmäinen ja toinen osa yhdistettynä on liian pitkä rimpsu jatkuvasti huhuiltavaksi. Pidän kaksiosaisen nimeni toista osaa toisena nimenäni eikä moni tuttuni edes tiedä sen olemassaolosta. En erityisemmin pidä nimestäni, varsinkaan sen toisesta osasta - se ei varsinaisesti ole WT-nimi, mutta turhan hienostelevalta kalskahtava kaltaiseni perusduunareiden tavistyttären nimeksi. Siksi käytänkin kokonimeäni vain virallisimmissa yhteyksissä.

Vierailija
9/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kaksiosainen nimi, jota kukaan ei käyttänyt ja jota inhosin aina. Epäkäytännöllistä, pitkä nimi ja aina joutui selittelemään. Jätin nimestä loppuosan pois ja on paljon parempi niin. 

Vierailija
10/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolituttava on Hanna-Mari ja hänen perheensä käyttää hänestä lempinimeä "Hanna-Mai". Mihin se yksi r-kirjain katosi? "Hanna-Main" äiti Anne-Mari ei sentään ole "Anne-Mai" :D

Vierailija
11/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nimestä on aina käytetty vain sitä jälkimmäistä osaa, vauvasta asti. 

Vierailija
12/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :)

Siis mua ei yhtään ihmetytä se et miksi joku käyttäisi kaksiosaisesta nimestä vain ekaa tai tokaa osaa. Mutta kun itse tykkään (ja mua on aina kutsuttu sillä koko nimellä) koko nimestäni. En vaan osaa edes reagoida että häh muako nyt joku kutsuu jos huudellaan vain puolikkaalla nimellä ja kaiken lisäksi mun kaksiosainen nimi on itsessään jo hyvin hyvin yleinen ja kansainvälinenkin, jopa ulkomaan työreissuilla kaikki ulkomaalaiset osaavat heti kutsua kaksiosaisella nimelläni.

Ja oon jo monta kertaa sanonut mieheni perheelle, että voisitteko kutsua mua koko nimellä koska en vaan osaa reagoida ja kokea sitä omaksi nimeksi jos puolet nimestä jätetään lausumatta.

Mieheni perhe on kunnon duunariperhe ja ovat hyvin ylpeitä siitä ja ovat antaneet kaikille lapsilleen lempinimien kaltaiset etunimet, kuten Santtu ja Minttu. Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, mut jotenkin erikoista että he luulevat kaksiosaisten nimien viittaavan porvarillisuuten.
Mutta heillä on kyllä muitakin erikoisia käsityksiä. Kuten ärsyyntyvät hirveästi jos he tulevat kylään ja olemme mieheni kanssa normaalisti pukeutuneet (emme kotilöhovaatteissa vaan vaikka farkut ja neule päällä) koska vain hienostelevat porvarit on kotonakin normivaatteissa.
Muutimme töiden perässä Helsinkiin ja ostimme asunnon Munkkiniemestä, koska se nyt oli meille hyvä sijainti, lähellä työpaikkojamme ja hintakin oli sopiva meidän budjettiin. Ekan vuoden aikana mieheni vanhemmat eivät suosutneet tulla kylään sinne porvarien kaupunkiin ja varsinkin porvarien asuinalueelle :D lol

ap

Vierailija
13/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksiosainen nimi. Käytän kuitenkin vain ensimmäistä nimeä, paitsi kun hoidan virallisia asioita niin esittelen aina koko nimellä. Mieheni ja hänen perheeni kutsuvat minua ensimmäisellä nimellä, perheeni ja ystäväni lempinimellä. En vain voi sulattaa asiaa jos mieheni käyttäisi lempinimeäni ja perheeni oikeaa kutsumanimeäni, se kuulostaisi väärältä :D Vain kerran on jossain kaupassa henkkareita katsonut myyjä puhutellut minua koko nimellä. Meinasin purskahtaa nauruun koska se kuulostaa jotenkin hassulta kaikkien muiden suusta, paitsi minun ja lääkäreiden .

Vierailija
14/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös kaksiosainen nimi, ja käytän koko nimeä koska se nyt vain on mun nimi ja piste. Välillä ihmiset alkavat jankata että voivatko käyttää jotain lempinimeä tai vain toista osaa nimestä, koska kaikkia muitakin heidän tuntemiaan kaksioisaisten nimien omistajia kutsutaan niin. Yleensä sanon, että onnistuuhan se, mutta en silloin kyllä tajua, että mulle puhutaan, koska mun nimi ei ole se lyhenne.

Vierailija
15/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeni on Dildo-Mari ja loukkaantuisin syvästi, jos minua kutsuttaisiin vain Dildoksi. 

Vierailija
16/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi. Muutan nimeä, joten olkoon nyt vaikka Maija-Liisa. Olen esim. työnantajalle ilmoittanut, että voi kutsua vaan Liisaksi, kuten itse haluan itseäni kutsuttavan, jos nimi on vaikea muistaa. No ei onnistu, olen Liisa-Maija, Anna-Liisa, Ulla-Maija ym. Kertoo kunnioituksen puutteesta mielestäni. Jos arvostaa ihmistä, muistaa kyllä nimen.

Eräs ex-ystäväni kutsui Lisemaj'ksi, vaikka todella vakavalla naamalla ilmoitin, että en pidä tästä. Ja muitakin esimerkkejä on, joissa tyyli on tämä. Pieni asia, joten ei lie kovin vaikea toteuttaa, kutsua oikealla nimellä?

Vierailija
17/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla on kaksiosainen nimi ja hän kyllä esittelee itsensä vain ekalla osalla, samoin allekirjoittaa kaikki kortit sun muut. Itseasiassa meni pitkään, ennen kuin tajusin hänellä olevan kaksiosainen nimi. Joskus kuulin miehensä käyttävän sitä kokonimeä, mutta luulin loppuosan olevan toinen nimi.

Vierailija
18/18 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 16:53"]

Kiitos vastauksista :)

Siis mua ei yhtään ihmetytä se et miksi joku käyttäisi kaksiosaisesta nimestä vain ekaa tai tokaa osaa. Mutta kun itse tykkään (ja mua on aina kutsuttu sillä koko nimellä) koko nimestäni. En vaan osaa edes reagoida että häh muako nyt joku kutsuu jos huudellaan vain puolikkaalla nimellä ja kaiken lisäksi mun kaksiosainen nimi on itsessään jo hyvin hyvin yleinen ja kansainvälinenkin, jopa ulkomaan työreissuilla kaikki ulkomaalaiset osaavat heti kutsua kaksiosaisella nimelläni.

Ja oon jo monta kertaa sanonut mieheni perheelle, että voisitteko kutsua mua koko nimellä koska en vaan osaa reagoida ja kokea sitä omaksi nimeksi jos puolet nimestä jätetään lausumatta.

Mieheni perhe on kunnon duunariperhe ja ovat hyvin ylpeitä siitä ja ovat antaneet kaikille lapsilleen lempinimien kaltaiset etunimet, kuten Santtu ja Minttu. Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, mut jotenkin erikoista että he luulevat kaksiosaisten nimien viittaavan porvarillisuuten.
Mutta heillä on kyllä muitakin erikoisia käsityksiä. Kuten ärsyyntyvät hirveästi jos he tulevat kylään ja olemme mieheni kanssa normaalisti pukeutuneet (emme kotilöhovaatteissa vaan vaikka farkut ja neule päällä) koska vain hienostelevat porvarit on kotonakin normivaatteissa.
Muutimme töiden perässä Helsinkiin ja ostimme asunnon Munkkiniemestä, koska se nyt oli meille hyvä sijainti, lähellä työpaikkojamme ja hintakin oli sopiva meidän budjettiin. Ekan vuoden aikana mieheni vanhemmat eivät suosutneet tulla kylään sinne porvarien kaupunkiin ja varsinkin porvarien asuinalueelle :D lol

ap

[/quote]

Kuulostaa siltä että ovat jotain ex-taistolaisia tms. Ei ole ihan normaalia tuollainen käytös. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi