Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille
Jaetaan vinkkejä muille sen perusteella, mitä on havaittu oman lapsen nimeämisen kohdalla.
Annoimme lapsellemme ikäluokassaan melko yleisen nimen, joka päättyy konsonanttiin. Nimi on tyyliä Alvar. Emme ajatelleet, että nimen kanssa olisi mitään hankaluuksia, kun nimi on sen verran yleinen.
Harmittaa, kun emme etukäteen tajunneet, kuinka usein ihmiset lisäävät i-kirjaimen nimen loppuun. Kaikki sanovat Alvari. Argh.
Kommentit (1611)
Nimestäni Lea ei ole koskaan väännetty mitään lempinimeä. Joku sinnikkäästi sanoi aina Leea, eipä minua haitannut,
Ei kovin yleinen ole nimeni.
Anu Saukko
Väestörekisterin mukaan tuollaisia nimiä on muutama.
Eräs ystäväni halusi antaa lapselleen vanhan suomalaisen nimen. Sellaisen, ettei siitä voi vääntää mitään pilkkanimeä eikä se tarkoita mitään. No, ristiäisten jälkeen hän ilmoitti lapsensa nimen. Lapselle oli annettu erään suomalaisen puhelinoperaattorin nimi! Eli kannattaa tarkistaa ettei millään tunnetulla suomalaisella yrityksellä tai brändillä ole samaa nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Anu Saukko
Väestörekisterin mukaan tuollaisia nimiä on muutama.
Siis mistä sen näkee???
Elmo-nimi saa todella kummastuneita reaktioita USAssa. "Poor kid, what did his parents think?", on aika yleinen näkemys. Ja Elmohan siis on USAssa jättisuositun Sesame Street -lastenohjelman päätähti: kirkuvan punainen, karvainen ja pallosilmäinen säheltäjä, jolla on kimittävän kähisevä ääni.
Liittyy siis tässäkin ketjussa jo monta kertaa esiin tulleeseen pointtiin, että nimellä voi olla ihan toinen merkitys tai mielleyhtymät toisessa maassa. Kannattaa tsekata etukäteen, ja punnita mitkä ovat riskit siihen, että lapsi joutuu elämässään läheisiin tekemisiin kyseisen kielen/kulttuurin kanssa.
Itse olen Meri, ja siskoni ovat Tuuli ja Pilvi. Nyt Tuuli-siskollani on kolme lasta jotka ovat nimiltään Pyry, Tuisku ja Viima. Itsellä ei vielä ole lapsia, mutta mietin pitäisikö lähteä tähän teemanimeämiseen mukaan vai antaa lapsille ns. normaalit nimet…
Itselläni on nimi väliviivalla, inhoan sitä kun kuitenkin yleisesti käytetään ensimmäistä nimeä puhuttelu nimenä. Mutta virallisissa tilaisuuksissa sitten koko etunimellä.
Mutta hauskasti kaksi läheisintä työkaveriani käyttävät nimenään toisen nimensä lempinimeä! Kesti hetken kun osasin yhdistää aivan eri nimisen henkilön tällaiseen henkilöön.
Omat lapseni ovat tylsästi nimetty perinteisillä suomalaisilla nimillä, jotka ovat tällä hetkellä suht suosittuja. Nuorimman kohdalla kävi niin, että samalla luokalla on saman niminen lapsi. Mutta toisen lapsen luokalla on kaksi todella erikoista nimeä omaavaa tyttöä, jotka kuitenkin ovat melkein saman nimisiä. En ole missään muualla näihin nimiin törmännyt ja sitten osuvat samalle luokalle. En tunne kummankaan tytön vanhempia eli en tiedä onko nimi esim. jostain suvusta vai mistä moiset nimet ovat keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni halusi antaa lapselleen vanhan suomalaisen nimen. Sellaisen, ettei siitä voi vääntää mitään pilkkanimeä eikä se tarkoita mitään. No, ristiäisten jälkeen hän ilmoitti lapsensa nimen. Lapselle oli annettu erään suomalaisen puhelinoperaattorin nimi! Eli kannattaa tarkistaa ettei millään tunnetulla suomalaisella yrityksellä tai brändillä ole samaa nimeä.
Joo ei kannata antaa nimeksi Elisa, Sini tai Aino :D
Jos sukunimi on Kärkkäinen tai Halonen se kannattaa vaihtaa. Anttilat pääsivät pälkähästä kun liike meni konkkaan.
Täällä moni parjasi lempinimien käytöstä. Itsekään en ollut pahemmin lempinimien ystävä, kunnes oman lapsen kohdalla kävikin vahingossa niin, että tuli sellainenkin käyttöön ja vieläpä minun toimestani 🙈 Lapsi onneksi itse kokee sekä virallisen ja että lempinimen omikseen ja sitä jälkimmäistä käytetään lähinnä lähipiirissä. Eli sanoisin näin, että älkää olko niin ehdottomia nimien suhteen 😉
luontohetki kirjoitti:
Itse olen Meri, ja siskoni ovat Tuuli ja Pilvi. Nyt Tuuli-siskollani on kolme lasta jotka ovat nimiltään Pyry, Tuisku ja Viima. Itsellä ei vielä ole lapsia, mutta mietin pitäisikö lähteä tähän teemanimeämiseen mukaan vai antaa lapsille ns. normaalit nimet…
Unohtui mainita että kummityttöni Viiman nimi sanotaan ja kirjoitetaan jatkuvasti väärin Vilmaksi. Ihan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikieni nimet on Antti ja Ville. Ei ole ollut mitään ongelmaa.
Anglosaksisissa tai germaanisissa maissa tuo Ville on hauska.
saks Ich will
ruotsi ville vill valde valt
Täh?
Ja väärin meni vielä. Hohhoh. 🙄
VILJA - VILL - VILLE - VELAT
P.s. Kun opettelet verbejä, tuo sotkemasi on sitten
VALITA = välja - väljer - valde - valt
Ja ihan pienenä vinkkinä kaikille, että KIELTÄ ei LAUSUTA. Runoja lausutaan. Kieliä ÄÄNNETÄÄN.
Verenpaineeni nousee noista jatkuvasta lausumisista.
Etunimen loppuminen samaan konsonanttiin kuin millä sukunimi alkaa. Kuulostaa aina siltä että ei todellakaan olla loppuunmietitty, tai sanottu nimeä ääneen. Keksittyjä esimerkkejä: Allas Seapool (tiedän ettei ole henkilön nimi, siksi sanoin keksittyjä :D ). Paul Liski. Aaron Nurkka.
Ope kirjoitti:
Ja ihan pienenä vinkkinä kaikille, että KIELTÄ ei LAUSUTA. Runoja lausutaan. Kieliä ÄÄNNETÄÄN.
Sori vaan mutta kieliä lausutaan, on aina lausuttu. Sen lisäksi kieltä äännetään, mutta ääntäminen on suppeampi käsite. Ääntäminen sanana pohjautuu käsitteeseen äänne joka useimmissa tapauksissa on sanaa lyhyempi. Lausuminen sisältää kieleen olennaisesti kuuluvaa sanojen ja lauseiden rytmiä, painotusta ja intonaatiota. Kieli on sellainen ilmiö, että kieltä käyttävät loppujen lopuksi omistavat itse sen kielen jota he puhuvat ja valitsevat ne kansan ymmärtämät termit jota haluavat käyttää.
Ope kirjoitti:
Virkkaat sanan jos toisenkin, vaan et neulo.
luontohetki kirjoitti:
luontohetki kirjoitti:
Unohtui mainita että kummityttöni Viiman nimi sanotaan ja kirjoitetaan jatkuvasti väärin Vilmaksi. Ihan jatkuvasti.
Olen iloisesti yllättynyt siitä että Viima onkin tytön nimi. Oletusarvo olisi ollut se, että "reipas" sääilmiö olisi ollut pojan nimi.
Yleensä konsonanttiin loppuviin nimiin lisätään puhuessa loppuun -i, mutta itäisissä murteissa Anneli onkin Annel.
Minulla on omassa nimessäni useita sellaisia piirteitä joita tässä ketjussa on mainittu hirvittäviksi ja vaikeiksi ongelmiksi. Sekä etu- että sukunimeni usein kirjoitetaan väärin ja aina pitää neuvoa millä kirjoitusasulla löydyn asiakasrekistereistä. Kutsumanimeni on viimeinen kolmesta etunimestäni. Jos joku passiivis-aggressiivinen juntti ei suostu oppimaan nimeäni ongelma ei todellakaan ole minun. Ja osalla ihmisiä on oikeasti lukemisessa ja äänteiden ymmärtämisessä ongelmia.
Mikään näistä ongelmista ei ole niin suuri, että sen kannattaa antaa vaikuttaa siihen minkä nimen annatte lapsellenne. Jos haluat antaa lapsellesi nimen Mhatti joka lausutaan myös suomessa matti, antaa mennä! Ja jos olet varma siitä että lapsesi lähtee kansainväliselle uralle, Matti ilman hoota on loistonimi!
Täällä palstalla on kaikenlaista väkeä koolla ja osalla on ihan pikkuiset ympyrät ja osalla muuten vaan pikkuinen mieli, ja sen ei kannata antaa hämätä. Teette omalle lapsellenne palveluksen jos opetatte, että erilaiset nimet on hieno ja kiva ilmiö ja että nimiä ei saa väännellä. Kiusattujen tärkeää asiaa on pidetty niin paljon esillä, että usein unohtuu että kiusaajilla niitä ongelmia vasta onkin. Fiksut lapset saattavat olla hiljaa ja myötäillä, mutta kyllä kiusaajia halveksitaan.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.
Miksi tuolla ylipäätään olisi väliä ateistille. Nimiä siinä missä muutkin. Ongelma vain kaltaisillesi.
Kannattaa tarkastaa, kun miettii nimeä, ettei se muulla kielellä ole joku outo sana.
Täällä esim.kerran joku kyseli olisiko Ano kiva pojan nimi.
Jos haluat lapsellesi nimen "peräreikä" niin sitten kyllä.😅