Miten keksitte graduaiheenne?
terveisin, tuntuu etten ole oppinut mitään ja graduahdistus.
Kommentit (12)
En ole graduillut, mutta valitsisin aiheen joka aidosti kiinnostaa itseäni.
Lue vaan valmiita graduja ja seminaaritöitä, pikkuhiljaa alkaa ajatus itää että mikä itseä kiinnostaisi.
Kurssien ja tenttikirjojen pohjalta oli jäänyt mieleen muutama aihepiiri, jotka kiinnostivat. Juttelin ohjaajan kanssa, ja hän ehdotti vähän tarkempia aiheita näiden pohjalta. Googlettelin ja luin sitten näiden tarkennusten perusteella lisää ja siinä sivussa alkoi muotoutua päässä kysymyksiä, joihin gradussa sitten etsin vastauksia. Tuo ohjaajan rooli oli siinä mielessä tärkeä, että hän osasi vähän tarkentaa sitä näkökulmaa ja samalla kertoa, että mistä asioista ei ole hirveästi tehty tutkimuksia ja mistä on. (Vaikka sinänsähän tuo ei gradussa ole niin tärkeää, mutta on helpompi löytää se oma näkökulma, jos ihan identtista tutkimusta ei toisaalta löydy.)
Kandiohjaajan kanssa synkkasi hyvin ja yo:lla ollessani silloin tällöin vaihtelin kuulumisia hänen kanssaan. Jossain kohtaa kerroin, että gradua pitäisi alkaa tehdä eikä mitään hajua aiheesta, jolloin hän pyysi minua kirjoittamaan sitä hänen tutkimusprojektinsa puitteissa. Koska pidin ohjaajasta ja tutkimusprojekti oli tosi mielenkiintoinen, suostuin tietysti. Aihe valittiin ohjaajan kanssa yhdessä, hänellä oli muutamakin idea aiheesta ja valitsin sitten yhden niistä.
Itse sovin omaan pääaineeseeni liittyvän toimeksi annon yksityiseen firmaan siten että ensimmäisen kuukauden ajan olin tutustumassa heidän toimintaan ja miettimässä sopivaa kehityskohdetta. Ja sitten kuukauden päästä sovittiin tarkka aihe. Olin ollut kyseisessä firmassa aikaisemmin töissä ja se että akateeminen lopputyö voidaan rahoittaa verovähennyskelpoisella stipendillä teki käytännön järjestelyistä helppoa.
Yhdistelin työkokemuksesta käteen jääneen idean ja siihen sopineen kiinnostuksenkohteeni ja voilà. Tosin omassa pääaineessani (kielet) gradut tuppaavat olemaan aika saman kaavan mukaan tehtyjä (lähes aina tyyliä analysoi jokin teos/oma käännös), joten mitään kovin omaperäistä ei olisi voinut säveltääkään. Sitten vielä varmistin, ettei laitoksella oltu jo tehty graduja samanlaisesta aiheesta.
Aiheeni liittyi sivuaineeseen, josta olin innostunut, ja sain sitä kautta linkitettyä pääaineeseen sopivan aiheen. Pääaineeni oli siis suomi, sivuaine oli fonetiikka, ja tein äänteisiin ja ääntämiseen liittyvän gradun.
Voi vaikka selata oman pääaineen gradujen otsikoita, alan lehtien artikkeleita jne. Mieti, mikä sinua oikeasti kiinnostaa :) Kannattaa miettiä myös, onko aiheesta helppo tehdä tutkimus; saisitko siihen toimeksiannon jostakin? Sitten myös toki se, että ei kannata valita loppuunkulutettua perustylsää aihetta eikä liian uutta ja vaikeaakaan. Olisi hyvä löytää aiheeseen joku mielenkiintoinen tulokulma ja että aiheella olisi jotakin merkitystä pääaineesi kannalta. Gradusi tulokset olisi siis hyvä hyödyttää jotenkin aiheesta käytävää tieteellistä keskustelua eikä vastaus tutkimuskysymykseen saisi olla liian selkeä (esim. parantaako työhyvinvointiprojektit työpaikan ilmapiiriä? --> parantaa) Sori, vähän heikko esimerkki mutta ymmärrät varmasti pointtini! :D Nämä gradua aloittavan kauppatieteilijän mietintöjä.
Seminaarityön aihe alkoi kiinnostaa laajemminkin ja kun materiaalia näytti löytyvän hyvin, ehdotin itse aihetta. Se oli myös linjassa sen kanssa, millaisia graduja silloin tehtiin.
Kesätyöpaikkaa etsiessä tuli tilaisuus tehdä ko. paikkaan myös gradu. Kannattaa ehdottomasti valita aihe, joka kiinnostaa, jotta motivaatiokin on parempi.
Ohjaaajan kanssa juttelin, niin keksittiin hyvä aihe joka kiinnosti itseä. Jos ei oikein osaa sanoa omia kiinnostuksenkohteita, niin kannattaa kysyä esim graduseminaarin vetäjältä aiheita, monesti heillä on ihan lista mitä tarjoavat opiskelijoille.
Itselle gradun kirjoitus oli varsin helppo ponnistus loppujen lopuksi. Enemmänkin seminaari tuotti itselle päänvaivaa ja ahdistusta.
Ihana aloitus, ihan vaan sillä että sama tuska itellä just päällä.