Näyttäisi kulkevan käsikädessä vanhemman ja lapsen vaatetus. Tein havaintoja.
Vanhemmat, joilla itsellään kunnon ulkoiluvaatteet puistoissa, ovat pukeneet myös lapsensa säänkestäviin ja lämpöisiin vaatteisiin. Sitten taas vanhemmat, joilla itsellään farkut, korkokengät tms. ovat pukeneet lapsensa miten sattuu ja usein ulkovaatteisiin, jotka eivät pidä vettä. Lapsilla lapaset kädessä ja niillä sitten leikitään tuolla loskassa sormet jäässä ja kenkinä on toppasaappaat, jotka päästävät vedet läpi, kun lapsi hyppii vesilätäköissä.
Ja nythän ei ole kyse rahasta, sillä säänkestävää vaatetta saa myös halvalla ja ainahan voi laittaa kurarukkaset+kurahousut toppavaatteiden päälle ja jalkaan lämpöiset kumisaappaat+villasukat.
Kommentit (18)
Hain ekaluokkalaisen tänään hammaslääkäriin ja katsoin koulussa kenkätelinettä että aika erikoisia valintoja tällaiseen erittein vetiseen suoajsäähän: nahkakenkiä, kuomia. Missä kumisaappaat?
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:54"]
Kumisaappaat loska-jää-lumikelillä. Edes minä en pysyisi pystyssä, saati sitten yksikään natiainen.
[/quote]
En tiedä missä asut mutta kyllä täällä se jää on jo muuttunut lammikoiksi.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:54"]
Kumisaappaat loska-jää-lumikelillä. Edes minä en pysyisi pystyssä, saati sitten yksikään natiainen.
[/quote]
[/quote]
Ihan Tampereen vieressä ja kyllä täällä on.aivan valkoista, jäistä ja märkää
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:55"]
Hain ekaluokkalaisen tänään hammaslääkäriin ja katsoin koulussa kenkätelinettä että aika erikoisia valintoja tällaiseen erittein vetiseen suoajsäähän: nahkakenkiä, kuomia. Missä kumisaappaat?
[/quote]
Kuka hullu laittaa kumisaappaat tammikuussa? Kylmät kuin mitkä, kumi ei eristä lämpöä.
Kumisaappaat on viimeinen valinta nollakelillä. Goretexit parhaat.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:55"]
[/quote]
Kuka hullu laittaa kumisaappaat tammikuussa? Kylmät kuin mitkä, kumi ei eristä lämpöä.
[/quote]
Ja ovat liukkaat kuin saatana. Onhan kunnon vedenpitävä ja lämmim nahka sata kertaa parempi.
Mihin ne vuorilliset talvikumisaappaat on tarkoitettu ellei juuri tähän keliin? Ja kyllä ainakin mun lapset ovat hyvin pysyneet pystyssä niiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:55"] Hain ekaluokkalaisen tänään hammaslääkäriin ja katsoin koulussa kenkätelinettä että aika erikoisia valintoja tällaiseen erittein vetiseen suoajsäähän: nahkakenkiä, kuomia. Missä kumisaappaat? [/quote] Kuka hullu laittaa kumisaappaat tammikuussa? Kylmät kuin mitkä, kumi ei eristä lämpöä. [/quote] Ja ovat liukkaat kuin saatana. Onhan kunnon vedenpitävä ja lämmim nahka sata kertaa parempi.
[/quote]
ei ne oikein lätäkköleikeissä riitä...
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:02"]Mihin ne vuorilliset talvikumisaappaat on tarkoitettu ellei juuri tähän keliin? Ja kyllä ainakin mun lapset ovat hyvin pysyneet pystyssä niiden kanssa.
[/quote]
Käytän niitä sitten kun ilma on reilusti plussalla. Kylmät ovat.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:55"]
[/quote]
[/quote]
Mitä merkitystä sillä mitä kalenteri näyttää? Esim. eilen oli etelässä +5 ja maa ei todellakaan ole ehtinyt vielä routaan.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:54"]
[/quote]
[/quote]
Ja minä voisin viisastella molemmille, että miten niin lammikoita tai loskaa. Täysi talvi täällä on.
-Oulu
Kuomat on just siitä ihan parhaat talvikengät, että ne ovat lämpimät ja vedenpitävät.
Itse kyllä kuljen farkuissa mutta lapsilla on säähän sopivat vaatteet. Eli älä yleistä.
Talvikäyttöön tehdyt thermo kumisaappaat on tehty -40 asteen pakkasta kestäväksi ja pohjissa kunnon kuviointi ei ole liukkaat
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:20"]
Kuomat on just siitä ihan parhaat talvikengät, että ne ovat lämpimät ja vedenpitävät.
[/quote]
no ei ne kyllä ole vedenpitävät... roiskeet pitää joo mutta lätäkkökävelyjen jälkeen ne on kaukana kuivista.
Ei kunnon talvikumppareiden pohjat ole liukkaat.
Monilla se ei ole niin väliä, saman olen huomannut. Kaikki eivät osaa näitä pukeutumisasioista, jotkut eivät jaksa ajatella, toiset eivät välitä ja joillakin on rahat todella tiukassa. Joillakin on yhdet ainoat kengät, Kuomat, ja me toiset taas tykkäämme hankkia kumpparit, lämpökumpparit, goret, nahkakengät, Kuomat ja ties vielä karvareunahienostelutkin :) Ihmisethän hankkivat liian vähän kenkiä, tutkittu juttu, joten ainakin tässä teen parhaani :P
Joskus saatan olla puistossa jonkin muun reissun yhdeydessä, joten ylläni ei ole varsinaisia ulkoiluvaatteita. Jotkut aikuiset eivät käytä ulkoiluvaatteita, vain esim. farkkuja, talvitakkia ja nilkkureita. Lapsikin saattaa silloin tosiaan kulkea samantyylisesti eli ei kiireestä kantapäähän säänmukaisesti ja -kestävästi.
Kaikenlaisia kengänraatoja saattaa lasten kavereillakin olla, mutta pääasiallisesti asiallisia. Joskus olen varustanut ulkoleikkeihin vieraankin lapsen meidän varakamppeilla, jos aivan mahdottomat vaatteet päällä vetisiin leikkeihin.
Koulussa opetetaan tunkemaan märät käsineet ja pipo hihaan täiden vuoksi - mikähän tuohonkin neuvoksi? Meillä on teline, johon voi ilman kirppujen pelkoa ripustaa asusteet kuivumaan väljästi. Ainakin ne kosteudenkestävä käsineet ovat joko aivan kuivat tai kuivuvat nopeasti - ne mummon kutomat sopivat vain hienosteluun, koska imevät vettä. Silti, lapasia koululaisilla riittää. Oisko muotijuttukin?