Parannuin ärtyneestä suolesta!!
Jätin alkoholin kokonaan pois ja ärtynyt suoli parani kokonaan!! Ei enää vatsvaivoja, ei koko yön kestävää äänekästä mouruamista ja pulppuamista mahassa. Ei edes refluksia! Join pari kolme kertaa viikossa, n 3-5 kaljaa/siideriä. Tämäkö sen aiheutti sitten?
Muita?
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:32"]Mä parannusmuotoa jättämällä ruisleivän pois. Myös vaalea kokojyväleipä tekee ripulia. Vaaleaa ja grahamvehnää voin syödä paljonkin.
[/quote]
Parannusmuotoa = parannuin
Minullakin ärtynyt suoli, mutta en muutenkaan ole juonut alkoholia joten sen pois jättäminen ei minulla vaikuta ollenkaan. Täysgluteeniton ruokavalio, ei palkokasveja eikä kivellisiä hedelmiä, ei kahvia. Helpottaa jo vähän.
Juomasi alkoholimäärä oli niin suuri, että varmasti se laittoi vatsasi pulputtamaan. Juon itse viiniä 1-3 lasillista 2-4 kertaa kuukaudessa (!) ja ei litään vatsa- tai muita ongelmia.
Mulla auttoi lihan jättäminen kokonaan pois ja eläinrasvan karsiminen minimiin. Varmasti tuollainen alkoholimäärä on kyllä ärsyttänyt suolistoa.
En juo muutenkaan alkoholia, joten ei taida mulla auttaa...
Onko jo viikko takana? Itselläni esim jos vatsa on menoillaan sekaisin juon itsetekemääni olutta vahvasti humaloitua jo lasillinen rauhoittaa vatsaa.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:34"]En juo muutenkaan alkoholia, joten ei taida mulla auttaa...
[/quote]
Niin ja oon noudattanut gluteenitonta kohta 3kk. Välttelen laktoosia, keinotekoisia makeutusaineita, sieniä, kaaleja, avokadoa, sipulia, paprikaa... Vähän on auttanut, mutta ei todellakaan tarpeeksi. Maha monesti ihan täynnä ilmaa, mikä tekee olosta hirveän.
No jos tuohon päälle olet vielä vetäissyt iltapalaksi vähän voileipää tms., niin sullahan on ollut vatsa koko ajan käymistilassa, kun hiivat ja sokerit ja alkoholit on tanssineet ripaskaa keskenään. Hyvä että löytyi noin nopea parannus. :)
Ruuansulatusentsyymit auttavat myös.
Ärtynyt suoli on viheliäinen vaiva. Minulla se parani, kun jätin pois gluteenin ja lisäsin rasvaa ruokavalioon. Kun aloitan aamun voissa paistetulla kasvismunakkaalla, vatsa pääsee käyntiin ja mitään ilmavaivoja tms. ei ole. Kun olen käymässä vanhemmillani, ja aloitan kohteliaisuudesta aamuni samalla ruualla kuin muutkin, eli marjoilla ja puurolla ja maidolla, voin olla ihan varma että kohta on vatsa kipeänä ja täynnä ilmaa.
On ihanaa olla ihan vaan normaalisti, ettei tarvitse koko elämää elää vatsan ehdoilla.
Epäilen ettei ap:lla ole edes ollut ärtynyttä suolta. Ärtynyt suoli on krooninen tila joka ei takuulla parane sillä, että jättää vain alkoholin pois. Etenkin koska ärtyvän suolen hoidossa vältettäviä ruoka-aineita ja juomia on niin pitkä lista, ei pelkästään se alkoholi. Eikä tuokaan tiettyjen ruoka-aineiden ja juomien poistjättö suolta paranna, laittaa vaan voimaan paremmin.
Minulla on ärtynyt suoli ja olen aina ollut absolutisti, kasvissyöjä jo pidemmän aikaa. Ärtynyt suoli alkoi olemaan vasta paremmassa kunnossa kun jätin pois esim. gluteenin, kaikki sipulit, hiilihapolliset juomat, tietyt hedelmät/marjat/kasvikset/pavut.
Hiivat? Oluen hiiva kyllä kuolee elimistössäsi eikä tanssi mitään.. leivästä hiiva on sitten eri juttu..humala oluessa rauhoittaa vatsaa...
Oluessa on kyllä aselthydi tai jokin en muista termiä joka aiheuttaa suolisto syöpää vaan saman saat varmaankin joghurtista siiderissä sitä on enemmän kuin oluessa se on etanolia periaatteessa jonka hiiva jättää puhdistamatta eli jos on rakaa olutta tai siideriä on siinä enemmän tätä.. liika on aina liikaa.
Tähän uutisoitiin jonkun suomalais tutkijan löytäneen lääkkeen joskus muutava vuosi sitten.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:32"]
Mä parannusmuotoa jättämällä ruisleivän pois. Myös vaalea kokojyväleipä tekee ripulia. Vaaleaa ja grahamvehnää voin syödä paljonkin.
[/quote]
Mä taas syön ruisleipää niin paljon kuin huvittaa, eikä oireita tule! Ainoastaan alkoholi jäi pois.
-ap
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:36"]
No jos tuohon päälle olet vielä vetäissyt iltapalaksi vähän voileipää tms., niin sullahan on ollut vatsa koko ajan käymistilassa, kun hiivat ja sokerit ja alkoholit on tanssineet ripaskaa keskenään. Hyvä että löytyi noin nopea parannus. :)
[/quote]
En ole pystynyt syömään moneen vuoteen iltapaloja ollenkaan yöllisten vatsvaivojen ja refluksin voksi...
Jos kohta uskaltais iltapalatkin taas aloittaa! mutta varovasti tässä mennään...
-ap
Voi olla, että jos todella kärsit vaivasta niin meneillään on vain hetken parempi kausi. Ärtyvä suoli voi hetkittäin olla myös passiivisessa tilassa.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:43"]
Hiivat? Oluen hiiva kyllä kuolee elimistössäsi eikä tanssi mitään.. leivästä hiiva on sitten eri juttu..humala oluessa rauhoittaa vatsaa...
[/quote]
Humalaa on tähän tarkoitukseen käytetty..
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:30"]
Mulla auttaa siihen jooga.
[/quote]
Useilla siihen auttaa myös mindfulness ja sitä kautta vähempi stressaaminen.
Mä parannusmuotoa jättämällä ruisleivän pois. Myös vaalea kokojyväleipä tekee ripulia. Vaaleaa ja grahamvehnää voin syödä paljonkin.