Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hesarin otsikointi on ärsyttävää

Vierailija
29.10.2021 |

Pitkiä ja epäselviä otsikoita, joista ei saa aina selvää mistä jutussa on edes kyse, vaan joutuu klikkaamaan jutun auki.

Oletteko muut huomanneet?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on nimenomaan kerätä kävijämääriä. 

Vierailija
2/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkkinä: jutut kannattaa noin lähtökohtaisesti aina lukea eikä luottaa vain otsikkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla ihmiset osaa ainakin hyvin parodioida noita hesarin otsikoita

Vierailija
4/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan klikkiotsikoinniksi.

Vierailija
5/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivälehtienkin jutut pitää aina klikata auki. Ainakin jos haluaa tietää mistä jutussa on oikeasti kyse. Otsikko kun ei siitä juuri koskaan kerro.

Vierailija
6/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi, että klikkaisit jutun auki.

Hesari myös tekee sitä, että jutun otsikko saattaa vaihtua useamman kerran päivässä, että klikkaisit juttua uusiksi, kun et tajua jo lukeneesi sen. Tai jos se viides variaatio otsikosta vihdoin houkuttaisi sinut lukemaan.

Vierailija
7/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vinkkinä: jutut kannattaa noin lähtökohtaisesti aina lukea eikä luottaa vain otsikkoon.

Mitä nyt taas? No on tässä ehkä vähän muutakin tekemistä kuin lukea joka ikinen juttu mitä eteen tulee. Joskus olisi kiva päättää otsikon perusteella, että onko juttu lukemisen arvoinen vai ei.

Vierailija
8/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltapäivälehtienkin jutut pitää aina klikata auki. Ainakin jos haluaa tietää mistä jutussa on oikeasti kyse. Otsikko kun ei siitä juuri koskaan kerro.

Muutama vuosi sitten otsikot olivat myös suorastaan virheellisiä. Siinä luki joku väite, ja sen perässä oli haastateltavan sitaatti jutusta, mutta johonkin muuhun asiaan.

Esimerkiksi otsikkona:

Aborttioikeutta laajennettava: Timo Soini "Minä kannatan!"

ja itse jutussa luki "Minä kannatan abortin täysikieltoa" Timo Soini sanoo.

Juuri tuota ei koskaan näkynyt, olisi ollut liian härski vedätys, mutta vastaavia muista asioista oli vaikka kuinka.

Vierailija
9/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lukeeko joku vielä hesaria vuonna 2021?

Vierailija
10/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin!

Vierailija
11/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin!

Teidän jälkeenne

Vierailija
12/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi, että klikkaisit jutun auki.

Hesari myös tekee sitä, että jutun otsikko saattaa vaihtua useamman kerran päivässä, että klikkaisit juttua uusiksi, kun et tajua jo lukeneesi sen. Tai jos se viides variaatio otsikosta vihdoin houkuttaisi sinut lukemaan.

Juuri näin. Toimittajat kirjoittavat tekstit, otsikot taas laatii ihan eri ihminen. Joskus käy mielessä, että otsikontekijä ei ole edes lukenut uutista ensimmäistä kappaletta pitemmälle.

Olen lukenut Hesaria 80-luvulta lähtien. Yksi lehdenteon uusimmista ja kiusallisimmista trendeistä on se, että otsikkoon pannaan jokin nippelitieto, joka itse tekstissä on viimeisessä kappaleessa. Olen jo oppinut tietynlaisten otsikoiden kohdalla silmäilemään uutisen loppupään ensin. Mutta eihän Hesari ole enää aikoihin kirjoittanut lukijoille, vaan ihan muille tahoille.

Vierailija
13/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lukeeko joku vielä hesaria vuonna 2021?

Kuinka niin lukeeko levikiltään maan ylivoimaisesti suurinta sanomalehteä?

Minä luen Hesaria, iltapäivälehtiä, ulkomaalaisia sanomalehtiä, puolueiden aviiseja ja kaikenlaista muuta ihan sen vuoksi, että haluan mahdollisimman laajan näkymän siihen, miten asioista kirjoitetaan. Kokonaiskuvaa ei saa, jos lukee pelkkää tiedonantajaa päreen loimotuksessa.

Vierailija
14/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta propagandaa ja rokottamattomien (myrkyttämättömien) vihaa siellä hesarissa lietsotaan. Lue MV-Lehteä!

Vierailija
15/15 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt taas? No on tässä ehkä vähän muutakin tekemistä kuin lukea joka ikinen juttu mitä eteen tulee. Joskus olisi kiva päättää otsikon perusteella, että onko juttu lukemisen arvoinen vai ei.

Epäselvää otsikkoa ei kannata avata. Eikä niitäkään, että "tämä syy saa kanaravintolan valitsemaan puolalaista broikkua".