Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muovinkeräys huonontaa sisäilmaa?

Vierailija
29.10.2021 |

Mies on todella päättänyt vihata kierrätystä. Ei siis itse suostu lajittelemaan, vaikka meillä on keräys erikseen muoville, pahville, metallille ja lasille. Asutaan omakotitalossa, eli kierrätysastiat on itse järjestettävä. Muovinkeräys on järjestetty niin, että muovit laitetaan muovipussiin ja täysi pussi smartstoren korkeaan astiaan. Sinne mahtuu 2 pussia, jotka sitten kerralla vien keräykseen. Tämä astia on keittiössä, muut kierrätysastiat on takkahuoneen nurkassa.

Mies on nyt niin ärsyyntynyt kierrätyksestä, että keksi että muovinkeräys pilaa sisäilmaa. Kun muoviastiat haisee… joo, jotain hajuja saattaa olla mutta ne on suljetussa pussissa kannellisessa astiassa, ehkä viikon ajan. Oon nyt totaalisesti kyllästynyt miehen lapselliseen asenteeseen. Kertokaa joku viisaampi, voiko muovinkeräys oikeasti huonontaa sisäilmaa tai että siitä voisi oikeasti olla jotain haittaa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko viemärin hajusta haittaa?

Vierailija
2/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se astia ei voi olla ulkona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Miehesi on vain patalaiska *aska joka ei näköjään jaksa välittää luonnosta.

Kierrätys on kyllä yksi helpoimmista asioista jolla vaikuttaa ympäristöön.

Vierailija
4/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se astia ei voi olla ulkona?

Mies pilaisi ulkoilmankin.

Vierailija
5/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh?!

Mekin asutaan ok-talossa ja meillä on vain sekajätesäiliö pakollinen.

Meillä on ulkoeteisessä keruulaatikot muoveille, paperille, pahville, metallille ja lasille.

Itse roudaan ne keräyspisteelle.

Kyllä sitä muovia tulee paljon!

Vierailija
6/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi.

Miehesi on vain patalaiska *aska joka ei näköjään jaksa välittää luonnosta.

Kierrätys on kyllä yksi helpoimmista asioista jolla vaikuttaa ympäristöön.

Nainen haluaa että *aska haisee sisällä?

Vierailija
7/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh?!

Mekin asutaan ok-talossa ja meillä on vain sekajätesäiliö pakollinen.

Meillä on ulkoeteisessä keruulaatikot muoveille, paperille, pahville, metallille ja lasille.

Itse roudaan ne keräyspisteelle.

Kyllä sitä muovia tulee paljon!

Lainsäädäntö riippuu taajaman koosta.

Vierailija
8/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sellainen säilytyslaatikko, jonka sijoitat sopivaan paikkaan ulos tai vaikka autotalliin. Sinne Ikean kasseja erikseen muoville, lasille, metallille ja kartongille. Ei haittaa mahdolliset hajut ja on helppo ottaa mukaan kun lähtee liikenteeseen.

Vierailija
9/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin huuhtasen muovit, mitkä menee keräykseen, jos ovat vaikka ruoka-ainepakkauksia, eikä ne haise millekään. 

Samoin esim. biojätteet eivät haise millekään, kunhan pakkaa ne sipulin- ja kananmunan jne. kuoret ja muut sanomalehteen. Jokatapauksessa nämä bioroskat tarttevat kariketta, joten sanomalehteen kääriminen on hyvä tapa, toisin kuin siihen vihreään vihannespussiin laittaminen, mitä jotkut harrastaa. Vaikka siellä tehtaalla kone ottaakin ensin muovipussit pois. 

Kerran uskoin kaverin neuvoa, että laita vaan kaikki roskat samaan pussiin ja sehän haisi kahden päivän päästä taivaisiin asti ja valui sinne tänne. Ei koskaan enää. 

Tää jätteiden lajittelu on helpottanut elämää älyttömästi. Eipä roskat enää haise.

Vierailija
10/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Kiitos kommenteista! Kyllä, astia voisi hyvin olla ulkonakin. Meillä on ihan kivan kokoinen roskiskatos, sinne nuo astiat kyllä saisi. Mutta sen mies on täyttänyt omilla rojuillaan. Eikä suostu sinne raivaamaan tilaa kierrätysastioille. Itse en haluaisi lykätä kierrätysastioita taivasalle sateeseen ja talon julkisivua rumentamaan, mutta näin kai se olisi tehtävä, jos niiden säilyttäminen sisätiloissa on haitallista.

Vierailija
11/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis samalla tavallahan se muovijäte on sisätiloissa, vaikka olisi sekajätteenkin joukossa. Miten ne eivät sieltä sekajätteen joukosta pikaa sisäilmaa?

Vierailija
12/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kierrätetty muovi pilaa sisäilmaa, mutta käytössä oleva muovi ei? Onhan sitä muovia laatikoissa, jääkaapissa, kaapeissa, kylpyhuoneessa.... 

Vierailija
13/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoviastiat kun huuhtaisee, niin hajuhaitat minimoituu.

Vierailija
14/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en huuhdo, vaan kuivatan. Sillai eivät haise, vaikka lojuis viikonkin muovipussissa ilmavasti aseteltuna. Esim jugurttipurkin syön tarkasti ja sitten jätän kuivumaan, sit pussiin.

Lajittelun ansiosta meillä käy jäteauto 1 x 8 vkoa, 3 hlö perhe. Käytössä kompostori.

Vierailija
15/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muoviastiat kun huuhtaisee, niin hajuhaitat minimoituu.

Roskien pesemiseen käyttämäsi vesi pilaa takuuvarmasti ympäristöä enemmän kuin muovin päätyminen energiajätteeseen - johon muuten kierrätykseen kerätystäkin muovista suurin osa lopulta päätyy, koska uusiomuoville ei juurikaan ole kysyntää.

Vierailija
16/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa lapsia. a) tulee muitakin hajua ja b) ämpäri pitää tyhjentää useammin eikä haise

ps. hjumor

Vierailija
17/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kierrätetty muovi pilaa sisäilmaa, mutta käytössä oleva muovi ei? Onhan sitä muovia laatikoissa, jääkaapissa, kaapeissa, kylpyhuoneessa.... 

Koska avatuissa muovipakkauksissa on sisäpinnalla mätänevää/homehtuvaa bioainesta.

Jos taas käytettyjä pakkauksia ryhtyy pesemään, niin veden lorottelu nollaa koko kierrätyksen hyödyn täysin.

Vierailija
18/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies itse pilaa sekä sisä-että ulkoilmaa. 

On kyllä ihan periaatteesta kusipää, jos tilaa ja mahdollisuuksia olisi järjestää keräysastia ulos, mutta ei halua raivata rojujaan sen edestä. Mitäpä jos raivaisit itse tilan sinne roskiskatokseen?

Vierailija
19/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska avatuissa muovipakkauksissa on sisäpinnalla mätänevää/homehtuvaa bioainesta.

Jos taas käytettyjä pakkauksia ryhtyy pesemään, niin veden lorottelu nollaa koko kierrätyksen hyödyn täysin.

Ei se sitä nollaa. Kierrätysohjeissa kehotetaan huuhtelemaan vedellä pakkaukset ennen kierrätysastiaan laittoa, ei niitä juuriharjalla ja mäntysuovalla tarvitse kuurata.

Vierailija
20/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistäisin tuollaisen vaimon kierrätykseen.