Rv15 ja maha edelleen olematon.
Milloin sen kuuluisi kasvaa? Mulla on ollut tää pikku kumpu jo monta viikkoa, ei mitään koko muutosta. Ei todella edes erota raskauskummuksi.
Kommentit (17)
Nyt rv33 ja viimiset pari viikkoa on ollut "oikea" raskausvatsa. Kyllä se sieltä tulee.
Mullakin maha alkoi kunnolla näkymään vasta puolen välin jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:36"]Mulla tuli maha näkyviin kunnolla vasta rv 25. Rv 35 sf-mitta meni yläkäyrillä
[/quote]
Mulla tuli myös maha vasta n. Rv 25 jälkeen. Ja olen muutoin hoikka, raskauden puolenvälinkin jälkeen vyötärönympärys oli vain 65cm. Ennen raskautta 61cm.. Sf mitta meni loppuun asti alakäyrillä ja kontrolleissakin käytiin. Silti sieltä synty n. Nelikiloinen ja 55cm poika ;) kai se kasvoi jotenkin sisäänpäin niin ei maha pulpahtanut ulospäin ;)
Älä hätäile, kyllä se vaavi kasvaa vaikka masu ei! :D
Mullakin selkeäksi raskausmahaksi erotti vasta 20 viikon jälkeen. Sitä ennen näytti vaan turvotukselta. Siitä sitten kylläkin lähti kasvamaan vauhdilla
Myös minulla ensimmäistä odottaessa maha tuli näkyviin vasta reilusti yli puolen välin raskautta. Oikein harmitti, kun mitään ei näkynyt. Seuraava pullahti sitten tosi nopeasti ja kolmas suurinpiirtein samantien kun tein raskaustestin. :) Vaikka silti joka kerta on ollut pieni maha. Ainakin puolet pienempi ihan viimeisilläänkin, mitä monella muulla. On niin yksilöllistä tuokin. Eipä noussut painokaan kuin ekassa 6kg ja tokassa ja kolmannessa 8kg.
joo ei todellakaan mitään hätää, +25 ja alkaa varmaan jo näkyä. Itselläni kans tuli vasta +33 vatsa, kunnon vatsa vasta 36+, synnytys 42+2.
Vau.fi:stä voit katsoa kasvun vaiheita ja tässä rv15 koot
Sikiön paino: 50 g
Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 8 cm
Koko pituus: 10 cm
Rakenneultrassa vko 20 ei näkynyt vielä oikein yhtään mahaa, näytti siltä kuin olisin vetänyt kunnon hiilarihöttöä, sellainen pieni pömppis.
Vielä viikolla 28 aloittaessani uudessa opiskelupaikassa ei monikaan huomannut kun käytin normaalia kokoani yhtä isompia paitoja. Ja tällöin kouluterkkarikin sanoi, että sinulla on seuraava lääkäri varmaan puolivälissä ;)
Lopussa maha kyllä kasvoi keskikäyrällä ja ihan normaali reilu kolmikiloinen tyttö sieltä syntyi :)
(Jälkeenpäin kierukan asennuksessa lääkäri sanoi että kohtu on hyvin pieni ja taaksepäin kallellaan, tämäkö lienee syynä hitaaseen kasvuun.)
Ei se vielä noilla viikoilla olekkaan selkeä. Näyttää että olis vähän lihonut. Kyllä se siitä pompsahtaa ja sitten toivoisitkin että se olisi pienempi :)
Rv15 on vallan mahdollista vielä salata koko raskaus. Ensisynnyttäjillä maha pompahtaa näkyviin yleensä rv20-25:n vaiheilla. Talvimahat saattaa pysyä piilossa kauemminkin, jos ne verhotaan villapaidoilla ja toppatakeilla.
Onko äidin koolla merkitystä siihen kuinka maha näkyy? Jos on pitkä ja hoikka niin pomppaako maha yleensä heti näkyviin vai onko ihan vain kohdun ja vauvan asennosta johtuvaa johon ei äidin ruumiinrakenne vaikuta lainkaan?
Rv 30 paikkeilla alkoi olemaan sellainen maha että ulkopuolisetkin huomasi. Vielä rakenneultrassakin maha oli aika littana.
Olen 178cm. Vauva kasvoi 'selkärankaa myöten' eli kukaan ulkopuolinen ei tiennyt raskaudestani. Vain ne joille kerrottiin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:48"]
Onko äidin koolla merkitystä siihen kuinka maha näkyy? Jos on pitkä ja hoikka niin pomppaako maha yleensä heti näkyviin vai onko ihan vain kohdun ja vauvan asennosta johtuvaa johon ei äidin ruumiinrakenne vaikuta lainkaan?
[/quote]
Mä olen 171cm ja ennen raskautta painoin 60kg, kohtu ilmeisesti hyvin takana. Omalla äidillä oli ihan samalla lailla, valokuvia esim. mun odotusajaltani katsoessa en aluksi meinannut uskoa kun kertoili viikkomääriä... Kai tää on aika yksilöllistä kuitenkin.
t.3
Mä olen 165/60 kokoinen, eli aika pieni, mutta ei näy ei. Helpotti kuulla että on silti ihan normaalia. Muutama tuttu ihmetellyt mun pientä mahaa.
Ap
Minulla viikkoja nyt 16+0 ja ihan sama tilanne. Itsekään en meinaa huomata vatsassa muutosta, saati sitten, että kukaan ulkopuolinen tietämättään tätä huomaisi. Minulla kuulemma taaksepäin kallistunut kohtu, joten ilmeisesti mahan kasvua saa odotella..Harmittaa kyllä hieman, kun olen niin odottanut mahan kasvua (ensimmäinen raskaus) ja se rauhottaisi mieltä siinäkin mielessä, että tietäisi siellä vielä olevan elämää, kun kasvun näkisi konkreettisesti.
ei kaikilla ole isoa mahaa. Vaikka olen pienikokoinen mulla vielä 4. lapsen kohdallakin maha tuli näkyviin viikolla 20. Siihen saakka käytin tavallisia vaatteita, normi farkkuja ja hameita.
Mulla tuli maha näkyviin kunnolla vasta rv 25. Rv 35 sf-mitta meni yläkäyrillä