Voiko olla, että kaukonäkö huononee joillakin vasta aikuisiällä?
Tiedän yhden tutun joka sai n. 45-vuotiaana ensimmäiset silmälasinsa, mutta ne ovat miinusta eivätkä plussaa niin kuin kait yleensä tuossa iässä. Koskaan aikaisemmin hänellä ei ole laseja ollut eli nuorempana varmasti nähnyt kauas hyvin aikaisemmin. En tiedä sitten onko monitehot (en ole kysynyt tarkemmin) mutta kaukonäkö on huono ja ovat ihan kokoaikaisessa käytössä nykyään.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin kävi näin. Sain ekat lasit 46-vuotiaana ja nimenomaan kaukonäön heikkenemisen takia.
Sama, tosin olin vasta 42.. aiemmin on ollut erinomainen näkö, mutta huomasin yhtäkkiä kesällä että jotenkin tuntuu erilaiselta ja toinen silmä oli humpsahtanut 0.75 miinukselle eikä edellisestä tarkastuksesta ollut edes vuotta.
En tiedä mitä tarkoitat aikuisella, mutta itse sain ekat lasit 23-vuotiaana. Vuodessa-parissa huonontui näkö aika äkkiä -1.75 ja -2, nyt olen 28v ja edelleen samat arvot.
Miksei kaukonäköökin voisi tulla ikäkulumaa? Sanopa syy, miksei?
Meikäläisellä heikkeni ensin lukunäkö, nyt alkaa tuntua jo kaukonäössäkin pientä heikentymistä. Eli nyt tarvis laseihin kumpaankin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kaukonäköökin voisi tulla ikäkulumaa? Sanopa syy, miksei?
Meikäläisellä heikkeni ensin lukunäkö, nyt alkaa tuntua jo kaukonäössäkin pientä heikentymistä. Eli nyt tarvis laseihin kumpaankin lisää.
Erikoinen juttu tähän liittyen: Kun katson molemmilla silmillä täysikuuta, se näyttää muodoltaan hieman soikealta... vaan kun peitän toisen silmän, niin alkaa näyttää sellaiselta kuin pitää, tosin muuten hieman sumeammalta.
Minulla on veivannut koko aikuisiän kaukonäkö edestakaisin. Välillä paranee välillä huononee. En tiedä mistä johtuu.
Mulle ainakin kävi näin. Sain ekat lasit 46-vuotiaana ja nimenomaan kaukonäön heikkenemisen takia.