Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espanjasta tuodulta koiralta löydetyn Linguatula serrata

Vierailija
27.10.2021 |

Matomaisesta ulkonäöstään ja kielimato-kutsumanimestään huolimatta Linguatula serrata on rapujen tapaan äyriäinen, tiedotteessa kerrotaan. Lajin pääisäntinä toimivat koiraeläimet ja väli-isäntinä esimerkiksi märehtijät.
Pääisännissä jopa kahdeksan senttimetrin pituisiksi kasvavat aikuiset loiset elävät nenänieluun kiinnittyneinä. Ne tuottavat nenäeritteisiin ja ulosteeseen munia, jotka ympäristöstä päätyvät väli-isäntänä toimiviin kasvinsyöjiin, kuten nautoihin ja lampaisiin.
Väli-isännässä loisen nuoruusmuodot asettuvat esimerkiksi maksaan, keuhkoihin ja imusolmukkeisiin. Ne voivat tartuttaa koiran, jos koira syö näitä kudoksia raakana.
Kielimato tarttuu myös ihmiseen. Ihminen voi toimia sekä loisen pää- että väli-isäntänä, joskin tämä on Näreahon mukaan erittäin harvinaista.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.1614703

Rescueita vastaan minulla ei ole yhtään mitään, olen harkinnut itsekin useaan otteeseen, mutta on huolestuttavaa mitä kaikkea sen rescuen mukana voi tulla. Raivotauti esimerkiksi on hävitetty jo luojan kiitos vuonna 1989, mutta jos muistan oikein, kaksi rescuekoiraa oli raivotautisia jokunen vuosi sitten. Aineksia katastrofiin.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää koiria maahan jo tuotujen apinoiden lisäksi.

Vierailija
2/2 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskellä vakavaa pandemiaa tämä tuntuu jotenkin todella vähäpätöiseltä asialta.

Kyllä ihmiset osaavat pilata terveytensä ihan itse, ei siinä koirien madot paljoa hetkauta. Lisää turismia vielä Aasiaan, niin saadaan ne antibioottiresistentit bakteerit oikein kunnolla kiertoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla