Verkkokauppojen palautusmaksujen laillisuus ja kuluttajan 14 vrk oikeus perua kauppa
Olen viimeksi tilannut ja palauttanut nettikaupoista, kun mitään palautusmaksuja ei edes ollut olemassa. En siis tilaile ja palauta, vaikka tiedän että jotkut tätäkin jostain syystä harrastaa.
Tein tilauksen erääseen nettikauppaan. Tilausvahvistus tuli sähköpostiin hetken päästä ja huomasin tilanneeni väärän tuotteen. Samana päivänä, tilauksen tekemisen jälkeen otin yhteyttä asiakaspalveluun ja kysyin, voiko tilausta muokata koska siinä on virhe. He ilmoittivat, ettei asialle voi tehdä mitään ja ainut keino on että palautan tuotteet, kun olen saanut ne ja maksan palautusmaksun.
Aloin vaan miettiä, onko tuollainen edes laillista ylipäätään, kun eikö postimyynnissä ja suoramyynnissä ole käytössä ihan laissa säädetty 14 vrk oikeus kuluttajalla perua kauppa? Ymmärrän postikulujen veloittamisen asiakkaalta, mutta mikä ihmeen palautusmaksu? Voiko joku enemmän asiasta tietävä valaista?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/v…
Tuolla lukee näin:
"kyseessä on kotimyynti tai etämyynti (puhelinmyynti, postimyynti, verkkokauppa tai TV-shop), joissa kuluttajalla on lakisääteinen 14 päivän kaupan peruutusoikeus."
Lukee myös että peruminen on sopimusrikkomus, josta voi veloittaa vahingonkorvauksen.
Eli kumpi nyt pätee nettikaupassa?
Kukaan?