Mikä rotu kaveriksi kääpiöpinserille?
Harkinnassa on toinen koira (jossain kohtaa tulevaisuudessa). Kotona asustelee jo yksi kääpiöpinserinarttu. Vaikka koirastani kovasti tykkään ja rotu on harkiten valittu, siinä on nykyiseen elämänmenooni nähden huonoja puolia. Kaipaisin rotua, joka kestäisi vähän paremmin ulkoilua myös kylmällä ja jopa kevyessä sateessa. Kyllästyttää kun pinseri ei suostu edes liikkumaan ulkona ja kyllästyttää pukea sitä, kun se itsekin inhoaa vaatteita. Hyvillä säillähän tämä on loistava metsälenkkikamu, joka jaksaa pitkiäkin lenkkejä, mutta tahtoisin itse ulkoilla enemmän ja harrastaa pidempiä vaelluksia tms. Tuntuu typerältä lähteä ulkoilemaan ilman koiraa, kun koiran kanssa se on paljon hauskempaa. Eli etsin koiraa, joka ei ole yhtä kylmäherkkä ja joka tykkää ulkoilusta ja olisi mielellään helpommin koulutettavakin kuin pinseri. Kääpiöpinseristä viisastuneena arvostaisin myös suurempaa ihmisystävllisyyttä ja pienempää vahtimistaipumusta. Kuitenkaan koira ei saisi olla aivan valtava, että pikku kaveri ei jää jalkoihin. Asun myös rivarissa ja tulevaisuudessa mahdollisesti kerrostalossa, joten sekin on hyvä huomioida.
Eli tiivistettynä. Mikä rotu toiseksi koiraksi, kun haluan, että se on
1) pienehkö/keskikoinen?
2) ihmisystävällinen, miellyttämisenhaluinen
3) ei varautunut ja jatkuvasti räkyttävä vahtikoira
4) kestää sään vaihtelua, ei tarvi jatkuvasti pukea
5) hyvä lenkki- ja vaelluskaveri
6) kerrostalo/rivariasuntoon
7) tulee toimeen kääpiöpinserin kanssa
Tiedän, että täydellistä rotua ei ole ja olen valmis joustamaan monessa kohtaa, jos kokonaisuus natsaa. Itse olen miettinyt kaikkea länsigöötanmaan pystykorvasta jackrusseliin ja jopa saksanpaimenkoiraan, vaikka eivät täytä kaikkia kriteerejäni. Otan vastaan mielelläni ideoita ja kokemuksia.
Shetlanninlammaskoira. Kunhan katsot tarkkaan että otat kasvattajalta joka kasvattaa luonne edellä, niin saat täyspäisen koiran etkä sähköjänistä tai pelkuria. Kompaktin kokoinen, säänkestävä, fiksu ja miellyttämishaluinen. Jaksaa pitkiä lenkkejä.