Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on luomusynnytys?

Vierailija
20.12.2014 |

Milloin siis synnytyksestä voidaan puhua luomuna? :)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihkoilua.

Vierailija
2/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin onneksi jo sairaalassa, koska keskonen meinasi syntyä etukäteen. Supistukset voimistuivat ja kätilö tarkasti kohdunkaulan tilanteen. Täydet 10cm auki. Siirtyminen huoneeseen, ponnistus ja lapsi oli sylissä. Kokonaisuudessa tähän meni 20 min. Ei kivunlievitystä, ei oksitosiinia tai tippaa. Luomua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 14:54"]

Onko esimerkiksi silloin luomu, jos on saanut epiduraalin,spinaali,kohdunkaulapuudutteen jne, mutta ne eivät auta enää ponnistusvaiheessa? Törmäsin eräässä blogissa tällaiseen :) Minun mielessä tämä ei tosiaankaan ole luomu.

[/quote]

No ei ole. Mikä hemmetin järki tossa luomun ihannoinnissa on, että pitää tavallinen synnytys vääntää luomuksi joillain itsekeksityllä säännöillä? Kun sylissä on terve vauva ja sekä äiti että lapsi voivat hyvin, on ihan täysin merkityksetöntä millä termillä kukakin sitä vauvan syntymätapaa kutsuu.

Synnytys on tapa saada lapsi maailmaan. Se on synnytyksen pointti, eikä se että saako äiti synnytyksen yhteydessä kivunlivitystä lääkkeistä vai ei. Musta on ihan pimeetä tehdä synnytystavasta ja sen luomukertoimesta joku itseisarvo. Luomusynnytys ei ole pätkääkään arvokkaampi kuin sektio, eikä päinvastoin. Tää luomysynnytyshihhulointi on saanut ihan järjettömät mittasuhteet.

Vierailija
4/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 16:13"]

Olin onneksi jo sairaalassa, koska keskonen meinasi syntyä etukäteen. Supistukset voimistuivat ja kätilö tarkasti kohdunkaulan tilanteen. Täydet 10cm auki. Siirtyminen huoneeseen, ponnistus ja lapsi oli sylissä. Kokonaisuudessa tähän meni 20 min. Ei kivunlievitystä, ei oksitosiinia tai tippaa. Luomua?

[/quote]

Miltä tuntuisi jos sainoisit ihan vaan että synnytys, ilman sen kummempia etuliitteitä?

Vierailija
5/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 14:52"]

Sain ihan viime tipassa epiduraalin joka vaikutti 3 supistukseen, käytännössä se siis oli turha. Mielestäni vedin luomuna.

[/quote]

Et vetänyt. Mutta mitä väliä?

Vierailija
6/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös olisi luomumpaa synnyttää kotona esim. saunassa? Ei sairaaloita, lääkkeitä, vauvalle tehohoitoa nurkan takana jne. Kätilö, sakset, lämmintä vettä ja pyyhkeitä.. Tai ehkä siihen on syynsä, miksi synnytykset eivät ole enää niin luonnonmukaisia kuin joskus muinoin? Samalla ovat lapsi- ja äitikuolleisuus laskeneet mukavasti.

Itse käytin ilokaasua ensimmäistä synnyttäessä, toisen kohdalla ehdin nipin napin sairaalaan ja synnytys hoitui nopeasti ja ilman kivunlievitystä. Lääkkeellisen ja lääkkeettömän tavan olen siis saanut kokea. En väheksy äitejä, jotka käyttävät kaiken mahdollisen kivunlievityksen, enkä pidä ns. luomusynnyttäjiä muita kummempina. Synnytys on aina ainutkertainen tapahtuma ja kivutkin vaihtelevat aika paljon synnyttäjän ja synnytettävän sekä synnytyksen kulun ja keston mukaan. Äidin jaksaminen loppuun saakka on ensisijaisen tärkeää, ei se, käyttääkö kipua lievittämään lämpöä ja hierontaa vai epiduraalia.

Vierailija
7/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen kohdalla synnytys käynnistettiin, mutta en käyttäny lääkkeellistä kivunlievitystä ja kalvot pitii puhkaista joten mulla ei siis ollu luomu synnytys??

Vierailija
8/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ihan viime tipassa epiduraalin joka vaikutti 3 supistukseen, käytännössä se siis oli turha. Mielestäni vedin luomuna.

Vierailija
9/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman puudutuksia ja ilokaasua. Kipulääkkeet on siinä rajalla kun vauva on vielä sisällä. Vauvan ollessa irti istukasta, on ok käyttää kipulääkkeitä ja synnytys on silti luomu.

Lämpöpussi ja kaurapussi sekä vesiallas on luomua. Jos synnyttää ilman kivunlievitystä niin silloin ei ole käyttänyt näitäkään.

Oksitosiini synnytyksen jälkeen ei tarkkaan ottaen ole luomu mutta sen taitaa kaikki saada, tai ainakin minä sain sen vahingossa muuten luomusynnytyksessäni. Joka ei ollut tarkoituksella luomu, niin vaan kävi.

Vierailija
10/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun synnytyksessä ei käytetä missään vaiheessa lääkkellisiä kivunlievitys menetelmiä tai toimenpiteitä kuten kalvojen puhkaisu. Synnytys etenee omalla painollaan alusta loppuun asti.

Vierailija
11/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko esimerkiksi silloin luomu, jos on saanut epiduraalin,spinaali,kohdunkaulapuudutteen jne, mutta ne eivät auta enää ponnistusvaiheessa? Törmäsin eräässä blogissa tällaiseen :) Minun mielessä tämä ei tosiaankaan ole luomu.

Vierailija
12/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 siis ap!

Vierailija
13/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua oli tarkoitus yläpeukuttaa mut tulikin alapeukkuja!!!! :D sorryyyy! :D
ap

Vierailija
14/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 14:52"]Sain ihan viime tipassa epiduraalin joka vaikutti 3 supistukseen, käytännössä se siis oli turha. Mielestäni vedin luomuna.
[/quote]

Ai sinä vedit, yleensä ponnistetaan

Vierailija
15/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 14:54"]

[/quote]

Mielestäni ei ole luomu. Itsekkin sain epiduraalin, joka meni pieleen ja auttamisen sijasta sain kamalan hermokivun loppusynnytyksen ajaksi. Supistuksiin se ei tehonnut. En siltikään puhuisi luomusynnytyksestä, sillä aivan varmasti tuo epiduraali jollakin tavoin häiritsi synnytyksen luonnollista kulkua.

Vierailija
16/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 16:46"]

Toisen lapsen kohdalla synnytys käynnistettiin, mutta en käyttäny lääkkeellistä kivunlievitystä ja kalvot pitii puhkaista joten mulla ei siis ollu luomu synnytys??

[/quote]

Luomu tulee sanoista luonnonmukainen. Jos sulle on annettu oksitosiinia ja kalvot puhkaistu, niin onko se luonnonmukaista? Ei, silloin on asiaa vauhditettu luonnon omilla keinoilla, mutta luonnonmukainen se ei ole. Lääkkeetön synnytys kylläkin.

Mitä ihmedn painoarvoa te muutenkaan annatte luomusynnytykselle..

Vierailija
17/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä mulla on ollut 3 luomusynnytystä: ei mitään lääkkeitä, ei epiduraalia tms., ei kalvojen puhkaisua. Lääkäriä en tarvinnut ollenkaan ja kätilöäkin oikeastaan vaan kuuntelemaan pari kertaa sydänääniä ja antamaan ponnistusluvan ja tietty sitten ottamaan vauva vastaan yms.

Avautumisvaiheen aina kävelin, sehän nopeuttaa avautumista ja ponnistin kontallaan, se oli mulle paras asento. Synnytyshuonekin oli kodikas ja aina sattui myös luomusynnytkseen kannustava ja muutenkin ihana kätilö.

Mutta siis, mulle on sama miten muut synnyttää, tämä oli mun valinta ja olen siihen erittäin tyytyväinen :)

Vierailija
18/23 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen synnyttänyt 2 kertaa täysin luomuna. Ainoa kivunlievitys synnytyslaulu, ei mitään toimenpiteitä. Aika outoa, että joillain on tarve vääntää luomuksi kaikkea, mikä ei sitä ole. Ei synnytykseni ollut "parempi" kuin muilla, mutta miksi puuttua sen kulkuun, kun kaikki meni itsekseen niin kuin aikojen alusta on mennyt. On eri asia, jos tulee komplikaatioita, joille ei voi itse mitään. Luomusynnytys ei kaikille ole mahdollinen, vaikka haluaisikin.

Vierailija
19/23 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomusynnytys on ehdottomasti hyvä asia, kun siinä ei ole puudutteiden haittavaikutuksia vauvaan tai synnytyksen kulkuun :) Ei se mikään todiste omasta kipukynnyksestä ole. Luonnonmukaiset kivunlievitykset ja muut nyt vaan ei oo pahoja, toisin kuin lääkkeet. Tuttuni esimerkiksi pumpattiin täyteen kaikkia mömmöjä, loppujenlopuksi oli niin lääkepöhnässä, ettei kyennyt ponnistamaan!
Mielestäni luonnonmukaisia synnytyksiä tulisi ehdottomasti suositella enemmän! Toki kaikki eivät siihen pysty haluistaan huolimatta. Tuntuu muutenkin, että asiaan kun asiaan ollaan ekana antamassa kaikkea lääkkeitä.

Vierailija
20/23 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoitukseni ole väheksyä lääkkeellisten kivunlievitysten käyttäjiä, käytinhän itsekin niitä. Mielestäni ei myöskään tulisi väheksyä heitä, jotka ihannoivat luomusynnytyksiä :)
Tuo blogikirjoitus laittoi vain miettimään. On tietty hienoa, kun käyttäå mahdollisimman vähän lääkkeitä, mutta miksi sanoa luomu, vaikka on saanut useita eri pudutteita. Vähän kun kertoisi olleensa sektiossa, kun todellisuudessa vain väliliha on leikattu :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän