Miten otetaan " itseään niskasta kiinni " ?
Kertokaa. Eli laittakaa ihan konkreettisia vinkkejä jakoon.
Kerron nyt vähän enemmän elämäntilanteestani: eli kyse on siis oikeastaan henkisestä puolesta. Kun sovin itseni kanssa aloittavani aina uuden alun, niin hetken sitä uutta alkua ehkä kestää ja sitten luiskahtaa taas negatiivisten tuntemusten kuten masennuksen ja ärtymyksen puolelle oman pään sisällä. Kun tuntuu, että mokaan esim. jonkun asian. Elämässäni on tapahtunut paljon kaikkia rankkoja juttuja ja olen konkreettisesti tehnyt myös uusia alkuja, muuttanut uuteen kotiin jne. Mutta tuossa henkisessä puolessa en koe lopullisesti käyvän edistymistä. Esim. siivoaminen on minulle myös hirveän vaikeaa.
Enkä kaipaa nyt mitään blaablaa - juttuja, että mene terapiaan.. On käyty psykologilla juttelemassa puolen vuoden ajan ja syöty mielialalääkitystäkin, mä nyt vaan kaipaan teiltä lopullisia vinkkejä - että miten ottaa, vihdoin ja viimein lopullisesti elämästään ja niskastaan kiinni ja mistä saada siihen tarpeeksi voimaa, jotta jää pysyvästi ne pahat tunteet taakse!!! Tahdon voida hyvin ja terveesti henkisesti. Siinä on ainut se, mitä mä nyt toivon.
Kiitos. <3
Kommentit (6)
Uusi alku on liian laaja käsite, koska sehän voi merkitä ihan mitä vain. Noin yleisluonteisesti voi ajatella, että teet, vaikka hampaat irvessä, sellaisen asian, jonka tekemistä olet lykännyt. Kuten edellinen totesi, aloita pienestä, vaikka laskujen maksaminen, yhden kurssin käyminen, kymmenen minuutin ulkoilun päivässä. Ja ennen muuta, laita itsellesi aikarajoitusta netille, TV:lle yms. viihde-elektroniikalle, ne vievät yllättävän paljon aikaa ja energiaa, jota tarvitset muuhun uuden alun kynnyksellä.
Mulla oli joskus myös masennusta ja ahdistuin helposti pienistäkin tekemättömistä asioista. Aloin tehdä tekemättömistä tehtävistä listaa ja vetää kohtia listalta yli, kun ne on tehty. Mua jotenkin helpotti, kun näki, että mitä pitäisi tehdä ja toisaalta oli palkitsevaa huomata, kun välillä tuli yhtenäkin päivänä vedettyä monta kohtaa yli. Listalle kannattaa siis laittaa ihan pieniä asioita tyyliin "Pese koneellinen pyykkiä", "Käy kaupassa", "Soita Kelaan" tai mitä sun nyt täytyykään saada hoidettua. Ja voi sinne laittaa myös vaikka "Käy kävelyllä" tai "Soita kaverille" jos nekin tuntuu vaikeilta.
Tsemppiä! Kyllä se pienin askelin helpottaa!
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 18:40"]
Aseta itsellesi ihan pieniä tavoitteita, niin on mahdollisuuksia onnistua. Muuta yksi pieni asia kerrallaan. Ja yksi epäonnistuminen ei tee kaikkea tyhjäksi.
[/quote] Kiitos vastauksista!
Mutta kun musta tuntuu, et ykskin epäonnistuminen tekee kyllä kaiken tyhjäksi... :'(
Oon yrittäny uutta alkua jo 3-vuotta. Onko mulla vielä toivoa?
Se tapahtuu sillä tavalla, että päätetään tehdä. Jos vaikka siivoaminen on vaikeaa, siivotaan silti. Päätät että klo 10 alan imuroida, ja kun kello on kymmenen, alat imuroida. Ajattelet että olet luvannut, eikä lupausta voi pettää, sovitut asiat on tehtävä. Pitää pusertaa se päätös, ja tehdä siitä aivoille toimintamalli. Malli on se, että suunnitellaan, ja tehdään se mitä on suunniteltu. Ei voi odottaa inspiraatiota tai oikeata fiilistä, vaan toimia vaikka se ei juuri silloin tuntuisi kivalta.
Jos jaksaisit pitää jonkinlaista päiväkirjaa onnistumisista ja silloin kun tuntuu, ettet ole edistynyt yhtään, voit palata näihin merkintöihin. Itse olen tämäntapaista kokeillut. Ja oppinut viimeaikoina sellaisen viisauden, että takapakit kuuluvat muutokseen luonnollisena osana. Ne kertovat siitä, että muutosprosessi on menossa.
Aseta itsellesi ihan pieniä tavoitteita, niin on mahdollisuuksia onnistua. Muuta yksi pieni asia kerrallaan. Ja yksi epäonnistuminen ei tee kaikkea tyhjäksi.