Lukion verkkokurssi, oppilaalla vaikea sosiaalinen fobia, miten opettajan pitäis toimia?
Eli jos kurssiin kuuluu se että oppilaan pitää tunnistautua tekemällä video itsestään, ja oppilas sanoo ettei pysty siihen sairauden takia, mitä oppettajan pitäis tehdä?
Kommentit (21)
Toivottavasti opettaja on sen verran ymmärtäväinen että antaa oppilaalle jonkun toisen tavan tunnistautua, esim lähettämällä kuvan itsestään tms jos se on helpompaa oppilaalle. Sairaus on sairaus ja se pitäisi ottaa huomioon. Ei oppilasta käsketä liikuntatunnilla hyppimään jos jalka on sillä hetkellä kipsissä.
Ottaa sairaus huomioon ja antaa toisenlainen mahdollisuus tehdä toi tehtävä.
Mikä h****tinn video? Ei sellaista voi pakottaa! Oman koulu aikanani oli sentää kirjojen lukemista ja tehtäviä ja muuta sellaista, eikä mitään tuollaista roskaa!
Ihminen voi kertoa itsestään jopa enemmän kuvaamalla arkeaan ja itselleen tärkeitä asioita kuin kuvaamalla jonkin teennäisen tai vaivautuneen videon jossa puhuu ennalta opettelemaansa puhetta.
Tunnetko opettajan? Onko hän nähnyt sinua koskaan? Tunnistaako kukaan koulun opettajista sinua?
Ihan kamalaa miten nykyään joka yhteydessä pitää tunkea omaa naamaa esille. Minä en olisi varmaan ikinä kyennyt suorittamaan koulua loppuun jos se olisi vaatinut itseni videoimista.
Mulla ei ole mitään fobiaa, mutta en silti suostuisi tekemään videoa, koska en puhu kameralle. Kuvan pitäisi riittää, ja vaikka puhelu siihen lisäksi.
Kaikki eivät ole tubettajia.
Ei varmaan ole hyvä pakottaa, mutta kuvittelisin videon tekemisen olevan helpompaa kuin vaikkapa esitelmän pitämisen, kun ensinmainittu on mahdollista tehdä yksin ja ottaa uusiksi, jos ei ole siihen tyytyväinen, kun taas esitelmä on livenä ja siinä paineen alaisena ei voi paina off-nappia. Onko kyseinen oppilas sitten vapautettu esitelmistäkin, joiden luulisi olevan paljon haastavampia jännityksestä tms. kärsiville? Mietin myös, että jos hän saisi sen videon tehtyä, hän voisi olla tulokseen tyytyväinen ja jopa rohkaistua sitten muutenkin, kun huomaisi, että "hei, suoriuduin hyvin"?
Video itsestään? Miksi videopuhelu opettajan kanssa ei riitä? Ja sellaista kyllä voi vaatia, koska ei ihminen voi selvitä jatko-opinnoistaan saati päästä työelämään, ellei pysty sosiaaliseen vuorovaikutukseen sen vertaa-
Mikä v**un "tunnistautuminen" tuo on? Ehkä tarkoitit esitellä itsensä?
Itselleni varsinkin videohaastattelut työnhaun yhteydessä ja video-CV:t ovat todella ahdistavia, vaikkei minulla muissa tilanteissa ainakaan kovin pahaa sosiaalista fobiaa ole. Olen minä ne jotenkuten saanut väkisin väännettyä, kun on pakko ollut, mutta en kyllä todellakaan ihmettele, etten ole päässyt jatkoon valintaprosessissa sen jälkeen, kun työhönottaja on tuotokseni nähnyt ja kuullut.
Sairaudesta pitää olla lääkärintodistus.
Muutoinhan kuka tahansa voi alkaa esittämään vaikka mitä vaatimuksia, ettei tehtäviä tarvitsisi tehdä, eikä hoitaa niinkuin muutkin tekee.
Meillä lapsella oli samanlainen tehtävä äidinkielen verkkokurssille. Piti videoida esittely itsestään ja ladata appiin, mistä muut ryhmäläiset pääsivät sitten katselemaan muiden videoita. Siinäpä sitten kiva mahdollisuus kiusaajille muokata kiusatusta vaikka deepfakeja tai muuten tehdä kiusavideoita. :(
Itse en ikinä olisi suostunut tekemään tuollaista tehtävää missä oma video ladataan muidenkin näkyviin. Pelkästään opettajalle olisin voinut lähettää lyhyen esittelyvideon.
Yyyh, minä vihaan videoiden tekemistä.
Voin koska vaan tulla vetämään kokouksen, pitämään esitelmän (isommallekin yleisölle), olla Teamsissa kameran kanssa, mutta videota itsestäni en tahdo tehdä enkä todellakaan katsoa itseäni videolla. Se olisi editoinnin kannalta vähän niin kuin välttämätöntä, enkä myöskään halua lähettää editoimatonta "Moi mä oon Minna!"-videota kellekään.
Hoitavan tahon tai koulupsykologin kanssa selville kuntoutussuunnitelma: miten lähdetään rakentamaan näitä sosiaalisia taitoja.
Hoitomuotona EI OLE välttely, vaan asteittainen altistuminen.
Mikä siis on aloitus, mikä altistumisen seuraava aste, selväksi opettajalle jotta voidaan nuorta tukea oikealla tavalla.
Sisältyykö ihmisoikeuksiin enää mitään muuta kuin oikeus käyttää toisia hyväkseen? Miksi kenenkään pitäisi ladata itsestään yhtään mitään verkkoon, josta kaikki voi levitä mihin tahansa maailmalle?
"Kurssiin kuuluu" eli siis opettaja on päättänyt. Opetussuunnitelmassa tuollaista yksilöintiä ei ole. Noin voimakkaissa fobioissa oppilaalla on varmasti yhteys oppilashuoltoon tai tehty Khops? Mitä siinä on sovittu vastaavista tilanteista? Jos mitään yhteyttä koulupsykologiin, kuraattoriin tai erityisopettajaan ei ole, niin nyt kipinkapin asia hoitamaan. Sen jälkeen opettaja voi suunnitelman mukaan yksilöllistää ko. tehtävän. (mikä viedon tarkoitus on? Mitä siinä opitaan? Voiko saman oppia jotenkin muuten? (esim. tekee vastaavan videon, mutta ei esiinny kameran edessä, vaan lukee kameran takaa tai kirjoittaa tekstin, jonka koneääni lukee.)
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsella oli samanlainen tehtävä äidinkielen verkkokurssille. Piti videoida esittely itsestään ja ladata appiin, mistä muut ryhmäläiset pääsivät sitten katselemaan muiden videoita. Siinäpä sitten kiva mahdollisuus kiusaajille muokata kiusatusta vaikka deepfakeja tai muuten tehdä kiusavideoita. :(
Itse en ikinä olisi suostunut tekemään tuollaista tehtävää missä oma video ladataan muidenkin näkyviin. Pelkästään opettajalle olisin voinut lähettää lyhyen esittelyvideon.
Ei kiusaajien ehdoilla voi tunteja rakentaa. Muutoinhan kenenkään ei tarvitsisi tulla kouluun kun voi joku sanoa jotain kurjaa tai ilmeillä selän takana. Kiusaajia on, ei niistä voi välittää. Ja videoiden edelleenjakaminen on rikos siinä missä kouluväkivaltakin on, siitä asianmukaisesti poliisiasia jos niin kävisi.
Esittäytymisvideot on äärimmäisen tärkeitä. Jos ei niitä koukussa harjoittele, jos ei siitä tule itselle normaalia, on tulevaisuuden työelämä jumissa. Työpaikkahaastattelut nykyään ovat usein videoitse.
Huono homma jos vanhemmat tartuttavat omaa kamerakammoaan lapsiinsa. Kyllä ne lapset +12v ihan itse whatsappiin, snäppiin, tiktokkiin ja instaankin sisältöä tekevät yleensä mielellään, joten ei saa tehdä turhaa peikkoa koulun videoinneista.
Patistaa opiskelijan tekemään videon