Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi varastaa ja valehtelee

04.09.2006 |

Ekaluokkalainen tyttöni jäi jo toisen kerran kiinni siitä, että varasti euron lompakostani. Hän kertoi halunneensa niin kovasti karkkia, että varasti äitinsä eli minun lompakostani. Hän jäi kerran aikaisemmin kiinni samasta asiasta ja silloin juttelimme siitä ja luulin, että hän oppi virheestään. Nyt olen aivan sanaton oman tyttäreni edessä. Olen niin pettynyt siihen, että hän toisen kerran teki sellaista, jonka tietää olevan hyvin kiellettyä ja paheksuttavaa. Tiedän, että monet lapset kokeilevat varastamista, mutta miten lapsen saa oppimaan, ettei sitä saa tehdä ? Itse sain aikoinaan selkäsaunan varastamisesta, mutta ruumiillista rangaistusta en tietenkään halua enkä voi käyttää oman lapseni kohdalla.

Lapseni saa karkkia aina silloin tällöin pyytäessään. Nytkin hänellä on iso pussi karkkia huoneessaan, mutta se ei kuulemma ole hyvää eikä kelpaa. Olen niin pettynyt. Mitä minun pitäisi tehdä ?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaisin karkit kieltoon kahdeksi viikoksi ja tekisin selväksi että jos kieltoa rikotaan, napsahtaa viikko lisää saman tien. Kun rangaistus on kärsitty, sopisin tytön kanssa selvät säännöt karkin syönnistä ja rahan käytöstä. Olisko esim. viikkoraha, jolla saa kerran viikossa ostaa namia toimiva systeemi? Tai sitten karkkipäivä, jolloin saa pussin karkkia ja ne syödään - muina päivinä karkkia ei saa syödä (paitsi jos on juhlissa joissa tarjotaan).

Tietysti myös puhuisin asiasta vakavasti, mutta ehkä tärkeimmäksi kokisin kuitenkin selkeän syy-seurauksen ja rangaistuksen joka jää mieleen. Näin tyttö toivon mukaan ei tee samaa enää kolmatta kertaa, eikä etenkään ala näpistellä muualla. Äläkä murehdi asiaa liikaa, lapset tekee, ja sanovat, käsittämättömiä asioita, vaikka peruskasvatus ja -arvot olisi perheessä kuinka kunnossa. Meidän vanhempien täytyy vaan jaksaa ohjata heitä oikeille urille yhä uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
2/2 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

halua maalata piruja seinille, mutta puhuiko tytto varmasti totta siita, etta halusi karkkia. Tuttavaperheen poika oli pari kertaa napistanyt kun isommat pojat olivat vaatineet " suojelurahoja" :-(. Jos taustalla ei ole muuta kuin makeannalka niin en olisi hirvean huolestunut, vaikka tietysti asia pitaa selvittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla