Aito silkki, mohair jne.
Rakastan näitä materiaaleja ja haaveilen näistä valmistettujen vaatteiden ostamisesta. Ajattelen, että vaikka ne maksavat, niin olisivat kestäviä ja iholla ihania. Sitten tuleekin se mutta. Todella monen kys.vaatteen kohdalla pesu on kielletty tai pitäisi viedä pesulaan kuiva-/kemialliseen pesuun. Hieman lässähtää hanke, koska vaatehuolto näiden kohdalla on ilmeisen hankalaa. Nytkin ihailin netissä Balmuirin viininpunaisia ihanuuksia, mutta pelkäksi koristeeksi en viitsisi ostaa. Onko palstan naisilla kokemusta näistä?
Kommentit (10)
Miksi ostaisit sellaisen, jota ei saa pestä? Omistani miltei kaikki saa, siis voi käsin pestä. Ja Balmuirista ei ole näkynyt kovin mairittelevia arvioita.
Balmuirin ihanuuksista en tiedä, mutta silkkivaatteita minulla on useita. Pesen ne silkille tarkoitetulla pesuaineella haaleassa vedessä käsin.
Villavaatteita ei juurikaan ole, koska ne kaikki kutittavat ihoani.
Miehen ja pojan merinovillaiset pesen samoin kuin silkkivaatteet, joskus myös koneessa villapesuohjelmalla.
Noitahan ei tarvitse niin usein pestäkään, kun aina käytön jälkeen tuulettaa hyvin.
No itse ajattelin näitä naisten vaatteita, joita itse käyttäisin. Niistä kysyin kokemuksia, en nyt tällä kertaa miesten vaatteista. En myöskään ole nähnyt miehillä näitä materiaaleja yllään. Ehkä liikun väärissä piireissä. -ap
Minulla on silkki- ja mohairvaatteita. Pesen ne käsin marseillesaippualla, hyvin ovat kestäneet ja pysyneet hyvänä, varsinkin villa on materiaali joka hylkii likaa ja usein riittää pelkkä tuuletus.
Pesut hellävaraisesti mutta turha sitä ohjelappua on uskoa pilkulleen. Kunhan muistat käsittelyt ulkoa, unohdat tehtävän vaikeuden.
Minä pesen kaikki pesukoneessa, toki silkki-/villaohjelmilla. Hyvinä ovat pysyneet, käytännössä pesukoneen ohjelma voi olla jopa hellävaraisempi mitä "kovakourainen" käsinpesu.
Villapaidoissa ym. käytän lähes aina "aluspaitaa" (ohut t-paita tai vastaava) millä saa pesuväliä pidennettyä.
Pesen villat koneessa 30 asteen hienopesulla
En ikinä mitään käsin
Tykkään tosi paljon silkkipuseroista ja vien ne aina pesulaan.
Ei mitään tietoa niistä kalliimmista tuotteista. Ehkä niissä vesipesukielto on hätävarjelun liioittelua tai sitten ne ovat oikeasti niin huonolaatuisia, että vesipesu paljastaisi sen. Aivan tavallinen marketlaatuinen silkki, mohair ja angora kestävä hyvin hellävaraisen vesipesun, silkki rajummankin.
Olen ollut hulluna silkkiin jo kolme vuosikymmentä ja ostanut sekä silkkivaatteita että -lakanoita. Olen myös ommellut paljon silkistä. Täytyy vain osata nähdä, mikä kangas mitäkin kestää, ja hankkia vain sellaista, jonka pystyy huoltamaan kunnolla.