Diabetes ja makeanhimo
Miten te muut diabeetikot olette saaneet makeanhimon kuriin?
Itselläni todettiin diabetes tämän vuoden alussa ja olen aina ollut perso makealle. En ole syönyt mitään herkkuja kohta kymmeneen kuukauteen ja tämä on ollut ihan kamalaa taistelua makeanhimoa vastaan. Näen jopa unia suklaasta, karkeista ja jäätelöstä ym.
Kuinka kauan tämän pitäisi kestää että makeanhimo lähtee? Pelottaa kun Joulu tulee kohta ja kaikkia uutuusherkkuja on kaupat täynnä, eihän tässä kohta uskalla edes kauppaan mennä kun alkaa kuola valumaan herkkuhyllyjen edessä. Joulu ilman joulutorttuja, suklaakonvehteja, joulukarkkeja ja piparkakkuja itkettää.
Kommentit (14)
Kaikenlaista voi kehitellä. Esim. soseutettu omena on ihan hyvää, kuin hilloa söisi, kun sen stevialla maustaa.
Itseään voi hämätä.
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikko saa syödä myös tietyn määrän makeaakin. Suo itsellesi pieni, siis pieni, herkku ruuan jälkeen.
Tasapainoinen ruokavalio on a&o. Mä nautin esim. mansikoista, melonista ja ananaksesta, ja lisään pari ruokalusikallista jäätelöä. Suklaanhimo karisi noin vuodessa. Ei tee enää mieli. Pari kaurasuklaakeksiä suon itselleni viikossa kahvin kera, ei siis mitään suklaalevyjä. Monesti jää nuo keksit syömättä. Transrasvaahan ne vaan ovat.
Tämä on vähän kuin suolankin kanssa, jää pois aika pian. Pääasia on, ettei kiellä itseltään mitään, silloin repeää. Mun pahin ongelma on oikeastaan salmiakki. Taistelu jatkuu.
En uskalla mitään makeaa syödä kun minulla on diabetekseen liittyvä lisäsairaus, neuropatia jaloissa. Verensokerin pitäisi pysyä tasaisena. Minulla on tablettilääkitys ja jo yhden hedelmän syöminen nostaa verensokerini liian ylös. Olen joutunut luopumaan kokonaan jopa hedelmistä. Muutenkin sokerit ovat olleet liian korkealla viime aikoina jostain syystä ja yritän kovasti välttää joutuvani insuliinihoitoon.
Salmiakki on myöskin minun himoni. Tiedän että Halvan salmiakkiruutuja saa sokerittomana versiona, mutta en ole löytänyt sitä mistään kaupasta. Halvan nettisivuilta voisi kyllä tilata, mutta niitä voi ostaa ainoastaan 24 kpl:n paketissa. Sitten pitäisi vaan pitäytyä syömästä liikaa niitä.
Onhan niitä sokerittomiakin herkkuja, kuten sokeritonta suklaata ja keksejä sun muita,
Kannattaa muistaa, että jo perus tomaattisosessa eli ketsupissa on sokeria.
Myös juomia on täysin sokerittomia.
Ikävät kyllä, kaikkien vatsa ei kestä noita makeutusaineilla makeutettuja tuotteita.
Mutta muutaman suklaanpalan aivan varmasti kestää.
Jos makeanhimo ei ole lähtenyt kymmenessä kuukaudessa, niin tosi outoa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikko saa syödä myös tietyn määrän makeaakin. Suo itsellesi pieni, siis pieni, herkku ruuan jälkeen.
Tasapainoinen ruokavalio on a&o. Mä nautin esim. mansikoista, melonista ja ananaksesta, ja lisään pari ruokalusikallista jäätelöä. Suklaanhimo karisi noin vuodessa. Ei tee enää mieli. Pari kaurasuklaakeksiä suon itselleni viikossa kahvin kera, ei siis mitään suklaalevyjä. Monesti jää nuo keksit syömättä. Transrasvaahan ne vaan ovat.
Tämä on vähän kuin suolankin kanssa, jää pois aika pian. Pääasia on, ettei kiellä itseltään mitään, silloin repeää. Mun pahin ongelma on oikeastaan salmiakki. Taistelu jatkuu.
En uskalla mitään makeaa syödä kun minulla on diabetekseen liittyvä lisäsairaus, neuropatia jaloissa. Verensokerin pitäisi pysyä tasaisena. Minulla on tablettilääkitys ja jo yhden hedelmän syöminen nostaa verensokerini liian ylös. Olen joutunut luopumaan kokonaan jopa hedelmistä. Muutenkin sokerit ovat olleet liian korkealla viime aikoina jostain syystä ja yritän kovasti välttää joutuvani insuliinihoitoon.
Salmiakki on myöskin minun himoni. Tiedän että Halvan salmiakkiruutuja saa sokerittomana versiona, mutta en ole löytänyt sitä mistään kaupasta. Halvan nettisivuilta voisi kyllä tilata, mutta niitä voi ostaa ainoastaan 24 kpl:n paketissa. Sitten pitäisi vaan pitäytyä syömästä liikaa niitä.
Sulla onkin sitten jo vaikeampi tilanne. Mulla on tablettien lisäksi vielä tuo kammottava insuliini. Se oli pahin shokki aikoinaan, kun tämä tuli. Aluksi kokeilin makeanhimoon noita fruktoosi- ym. makeutettuja tuotteita, kuten nyt juuri tuo suklaa, mutta istuin sitten koko päivän veskissä.
Kuka tietää viisasten kiven? Hypnoosi? :D
Kuules ap, jopa diabetesliitto kehottaa diabeetikoita syömään sokeria, joten anna palaa!
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista voi kehitellä. Esim. soseutettu omena on ihan hyvää, kuin hilloa söisi, kun sen stevialla maustaa.
Itseään voi hämätä.
Voit kuvitella hämäämäsi, mutta elimistö on toista mieltä, sitä et hämää.
Lisää kuitua. PALJON. Ryhdyin semivegaaniksi, jäätävä makeanhimo on nyt historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisää kuitua. PALJON. Ryhdyin semivegaaniksi, jäätävä makeanhimo on nyt historiaa.
Sähän nyt vitsin murjasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseään voi hämätä.
Hyvin on onnistunut tähän asti. Me ollaan kaikki erilaisia, joten mun kiva ei ehkä ole sun kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseään voi hämätä.
Hyvin on onnistunut tähän asti. Me ollaan kaikki erilaisia, joten mun kiva ei ehkä ole sun kiva.
Näin on. Samaa mieltä kommentoijan kanssa. Makean ja suolan himosta voi päästä, jos haluaa ja korvata sen muulla. Tiedän omaasta kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähän nyt vitsin murjasit.
Mikä osa tästä on vitsi? Itse asiassa epäilin että mulla oli diabetes jo tulossa koska kärsin aina ruoan jälkeen kaameasta makeanhimosta. Se oli niin voimakas himo että haittasi jo elämää ja sen takia osittain rupesin vegaaniksi. No nyt on paino jo laskenut muutaman kilon ja olen lopettanut lisätyn sokerin käyttämisen kokonaan ilman mitään kieltäytymistä. Ei vaan enää tee mieli. Syön aidosti mieluimmin omenan kuin karkkipussin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla onkin sitten jo vaikeampi tilanne. Mulla on tablettien lisäksi vielä tuo kammottava insuliini. Se oli pahin shokki aikoinaan, kun tämä tuli. Aluksi kokeilin makeanhimoon noita fruktoosi- ym. makeutettuja tuotteita, kuten nyt juuri tuo suklaa, mutta istuin sitten koko päivän veskissä.
Kuka tietää viisasten kiven? Hypnoosi? :D
Joo, hypnoosi kuulostaa tässä tilanteessa jopa hyvältä vaihtoehdolta kun makeanhimo ei ole helpottanut edes kymmenessä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseään voi hämätä.
Päänuppia tässä on tarkoitus hämätä. Tunnesyöppö ei välitä elimistön toiminnoista.