Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joltain leikattu nielurisat proppujen takia?

Vierailija
02.10.2021 |

Uskon että itselläni on hyvin onkaloiset/risaiset nielurisat joihin jää paljon ruuantähteitä, bakteereja ja niistä muodostuu proppuja. Viime aikoina vaiva tuntuu vain pahentuneen, joka aamu on kurkku kipeä, maku ja haju on tietenkin kamala. Hampaat ja hammasvälit ja kielen puhdistan päivittäin huolellisesti. Proput näkyy risoissa uskoakseni vaaleina laikkuina, joskus niitä saa ronkittua pois mutta suurimmaksi osaksi ei, koska risat on niin "monimutkaiset" ja tulevat tosi kipeäksi jos liikaa koitan niitä ronkkia. Välillä proput sitten pullahtelee itsekseen pois.

Olen ymmärtänyt ettei noita kauhean helposti leikata, mutta kai näillä oireilla voisi jo leikkauksen saada? Minulla on vakuutus, joten yksityiselle ajattelin suunnata. Mutta muutama kysymys leikatuille..

oliko leikkaus kuinka rankka? Toipumisaika? Saitteko avun, eli pääsittekö propuista eroon? Voiko risojen poistosta tulla jotain haittavaikutuksia muuten? Kiitos.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proppujen takia?

Seinään porataan reikä ja siihen reikään työnnetään proppu ja sitten ruuvi.

Vierailija
2/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Teen myös sellaista työtä, jossa ollaan lähellä muita ja puhutaan paljon. Mietin että kuinkahan paljon muut kärsivät tilanteesta. Korona-aika on ollut helpompi maskien vuoksi mutta se autuus loppuu kohta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäiseltä leikattiin. Proppujen vuoksi menimme korvalääkärille, lääkäri itse ehdotti tätä. Vaiva katosi leikkauksen myötä. Ja ihan kunnallisella korvalääkärillä kävimme.

Vierailija
4/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan leikata helposti. Mulle tuli yhteen aikaan tulehduksiakin niihin. Mä pääsin propuista eroon sillä tavalla, että puristelin niitä säännöllisesti. Kädet pitää pestä hyvin ennen puristamista ja kannattaa kurlata runsaalla vedellä jälkikäteen. Jos pystyy kurlaamaan suolavedellä, parempi.

Vierailija
5/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kurkkuvaivat katosivat risojen mukana. Minulla oli kurkkupaiseita ja tulehduksia, mutta flunssaa ei kumma kyllä koskaan.

Otin nukutuksen. Naapurisängyssä ollut potilas ei ottanut ja katui sydämensä pohjasta. Leikkauksen jälkeisenä yönä olin oksentanut verta monta kertaa ja vielä aamulla lensi mustan veren sekaista sappinestettä tai ties mitä pari kertaa lattioita myöten. Hoitajaparat.

Muutama päivä operaation jälkeen kurkkuun sattui tosi paljon, eikä puhuminenkaan sujunut. Kuukausikaupalla kurkistelin peilin kautta risojen jättämiä monttuja kurkussani, mutta ajan mittaan ne "painuivat" niin, ettei enää ollut ihmettelemistä. Kipu ja epämukavuus kannatti kyllä kestää.

Vierailija
6/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Teen myös sellaista työtä, jossa ollaan lähellä muita ja puhutaan paljon. Mietin että kuinkahan paljon muut kärsivät tilanteesta. Korona-aika on ollut helpompi maskien vuoksi mutta se autuus loppuu kohta.

Pelkään sitä myös paljon että henki haisee. Teen itse hoitotyötä, joten kyllä siinä ollaan usein lähellä asiakasta. Pelaan paljon suuvesien, purkan, pastillien kanssa ettei vaan henki haise. Minulla on yksi työkaveri jolla henki haisee todella pahalle, ja olen miettinyt että hänellä on kyllä myös oltava jokin ongelma suussa, mutta ei varmaan tiedosta sitä. Suurella osalla tosin niitä proppuja on, mutta ongelmat on sitten eri asteisia niiden kanssa eikä kaikki edes tiedä niiden olemassaolosta.

Vierailija
7/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan leikata helposti. Mulle tuli yhteen aikaan tulehduksiakin niihin. Mä pääsin propuista eroon sillä tavalla, että puristelin niitä säännöllisesti. Kädet pitää pestä hyvin ennen puristamista ja kannattaa kurlata runsaalla vedellä jälkikäteen. Jos pystyy kurlaamaan suolavedellä, parempi.

Eivät tule ulos puristelemalla helposti. Risat on niin onkaloiset. Parhaiten ne saa pois pinnillä (sellaisen perus hiuspinnin olen "avannut" ikäänkuin tikuksi, desinfioin sen ennen käyttöä ja sitten sillä ronkin niitä pois mitä saa.. )

Kurlaus suolavedellä ja suuvesillä on ihan tuttua...

Vierailija
8/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän samaa. Kävin näyttään niitä sairaanhoitajalle, joka oli sitä mieltä, että ovat normaalit. Välillä tulee proppuja saan ne kuitenkin itse pois.

Huomaan, että ruokavalio auttaa mulle. Jos tämä äityy pahaksi niin sitten kyllä menen uudestaan. Olen tarkka Suuhygienista ja mulle tehoaa Betadine suuvesi. Ihan parasta kurkulle!

Ei saa käyttää kuin sillin tällöin, .mutta katoaa hajut ja tuntemukset. Kannattaa kokeilla tuota Betadinea siihen saakka kun pääset siihen leikkaukseen.

Vierailija
9/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin leikkaukseen julkisella proppuvaivan ja flunssien aikana kovasti turpoavien (ei angiinoja) suurien risojen vuoksi. Pitkällä aikavälillä olen ollut todella tyytyväinen että kävin leikkauksen. Lyhyellä aikavälillä itse leikkauksesta oli rankempi toipuminen kuin olin odottanut, tuli vuoto joka piti käydä polttamassa, kovat kivut monta viikkoa, vaikea puhua. Silti lopputulos hyvä. Miettisin leikkauksen ajoituksen huolella niin, ettei esim. hoitoa vaativia pieniä lapsia silloin.

Vierailija
10/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt kanssa, että pitäiskö nielurisat poistaa. Ihan samat ongelmat; kurkku on kipeä jatkuvasti( varsinkin talvikaudella) ja tunnen miten siellä risoissa on jotain ylimääräistä. Mun henki haisee myös ihan hirveältä :/

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kurkkuvaivat katosivat risojen mukana. Minulla oli kurkkupaiseita ja tulehduksia, mutta flunssaa ei kumma kyllä koskaan.

Otin nukutuksen. Naapurisängyssä ollut potilas ei ottanut ja katui sydämensä pohjasta. Leikkauksen jälkeisenä yönä olin oksentanut verta monta kertaa ja vielä aamulla lensi mustan veren sekaista sappinestettä tai ties mitä pari kertaa lattioita myöten. Hoitajaparat.

Muutama päivä operaation jälkeen kurkkuun sattui tosi paljon, eikä puhuminenkaan sujunut. Kuukausikaupalla kurkistelin peilin kautta risojen jättämiä monttuja kurkussani, mutta ajan mittaan ne "painuivat" niin, ettei enää ollut ihmettelemistä. Kipu ja epämukavuus kannatti kyllä kestää.

Herranjestas, voiko ne poistaa puudutuksessa??! Hyi kauhee D:

Vierailija
11/11 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli isot nielurisat, joissa oli paljon proppuja. Aiheutti myös kuorsausta ja muuta vaivaa. Lääkärit olivat usein sitä mieltä, ettei kannata leikata kun ne suojaa taudeilta? Vasta aikuisiällä pääsin julkiselle puolelle leikkaukseen. Nyt lääkäri oli sitä mieltä että todellakin kannattaa leikata, koska ovat liian isot. Parasta ikinä!

Enää ei ole proppuja ja kuorsaus loppui. Enkä ole sairastellut yhtään leikkauksenkaan jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä