Miten eroon kiltin tytön syndroomasta?
Siinäpä se, terapiaakin olen kokeillut mutta jälkikäteen ajateltuna sekin meni siihen että miellytin terapeuttia: olo on koko ajan parempi, asioiden prosessointi on tehnyt hyvää ynnä muuta pelkkää paskaa. Läheiseni kuoli äkillisesti keväällä ja huomasin pian lohduttavani muita ympärilläni olevia. Odotin poistetun kasvaimen tuloksia ja silloinkin olin niin näennäisen reipas ja tein kaikkeni että hoidan tämän tilanteen kunnialla vaikka oikeasti olin vihainen ja välillä vitutti niin että silmissä sumeni. Kun kasvain todettiin hyvälaatuiseksi niin senkin jälkeen peitin kaikki oikeat tunteeni ja sanoin oppineeni arvostamaan elämää ja pieniä asioita. Olenko ainoa ikuinen miellyttäjä ja kiltti tyttö ja onko mitään keinoa tai toivoa tästä päästä koskaan yli??
Kommentit (9)
Kiitos, lohduttavaa kuulla että toivoa on. -ap
Alkoholin ja tupakin avulla saa kiltistä neidistä tehtyä aikamoisen karjun.
Ota kumppaniksi kilttimies, niin voitte olla yhdessä kilttejä.
Muutos tapahtuu pään sisällä! Voit alkuun olla muille ihmisille kiltti kuten ennen, jos ärhäköinti tuntuu liian pelottavalta. Pään sisällä sitten hoet sitä v*ittuprkelettä niin paljon kun vaan huvittaa. Älä nöyristele, älä miellyt muita enää oman pääsi sisällä. Hyväksy ensin omat ajatuksesi sellaisena kuin ne ovat. Lopulta uusi asenne alkaa huokua uloskin ihan itsestään ja tajuat, ettet olekaan muillekaan enää mikään kynnysmatto.
Assertiveness training because women are too agreeable. Tämäkin mies mainitsee jossain kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota kumppaniksi kilttimies, niin voitte olla yhdessä kilttejä.
Kiltit tytöt eivät halua kilttimiestä, koska vastakohdat vetävät toisiaan puoleensa.
Tuhmat tytöt eivät halua koska samanlaiset leikkivät parhaiten yhdessä.
Minä olen kanssa ollut aina miellyttäjä. Siinä neljänkympin hujakoilla aloin tajuta miten turhaa se muiden pillin mukaan hyppiminen oli. Ei kukaan sitä arvostanut ja elämän mielekkyys löytyy lopulta oman polun seuraamisesta.
Alettuani rajojen vetämisen noin puolet ihmissuhteista parani. Miehen kanssa löytyi tasapaino esim.omien menojen ja kotitöiden suhteen. Hänelle minun tarpeeni olivat tärkeitä, kunhan ilmaisin ne hänelle. Oma isäni tajusi kiukuteltuaan että humalassa ei oikeasti minulle soitella.
Yhden ystävän kanssa välit meni kun aloin ilmaista että en mene joka paikkaan hänen käskystään tai muutenkaan ole yksipuolisesti vaivaa näkevä osapuoli. Anoppi halusi puuttua ja kommentoida elämääni ja pitää minua ihailevana yleisönään. Hän närkästyi rajoista.
Näiden ihmisten vastareaktio tuntui ahdistavalta ja pelottavaltakin. Heitä kiukutti kun kiltti lakeija ei enää hännystellyt heitä. Tärkeää on viestiä minä muodossa, ei syytellä toista. Ja muistaa olla reilu kuitenkin ja ilmaista että ei hylkää toista. " En nyt tule/ auta/ juttele, mutta se sopii parin viikon päästä/ kun olet selvinpäin" . Itselleni auttoi että en aina vastannut vaatijoille puhelimeen. Laitoin vain viestin että palaan silloin ja silloin.
On keinoja:
- Harjoittele sanomaan "ei".
- Opettele omat jaksamisen rajasi.
- Opettele kuuntelemaan itseäsi.
- Harjoittele jämäkkyyttä.
- Pura tunteita sitä mukaa, kun niitä tulee. Toki huomioi missä ja miten pitää käyttäytyä hyväkäytöksisesti.
Aluksi kiltille ihmiselle ainakin nuo 3-4 ekaa kohtaa on tosi vaikeaa, mutta älä anna periksi.
Olen ollut samanlainen kiltti ja olen harjoittelemalla oppinut.