Mahdoton uhma
Kysyn neuvoa ja ehkä etsin kannustusta teiltä muilta isiltä ja äideiltä. Minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta, tyttö ja poika. Olen helisemässä. Olen hakenut neuvoa perheneuvolalta ja muilta tahoilta neuvoa lasteni uhmaan. Molemmat lapseni omaavat todella vahvan temperamentin ja ovat erittäin vilkkaita ja eläväisiä.
Joskus tuntuu ettei tilanne ole hallinnassa ollenkaan. Riehuminen menee aivan överiksi ja puhun kuuroille korville. Olen yrittänyt kasvatuksessa olla johdonmukainen ja kokeillut jäähyjä, piirretyt pannaan, ja pysäyttänyt keskustelulla. Meno menee minunkin hermojani pettämisen jälkeen huudoksi. Lapset ovat kolme ja viisi vuotiaita.
Työpäivä tuntuu lomalta kun joka asiasta ei tarvitse vääntää kättä. Mitään suuria mullistuksia ei elämään liity ja lapsilla on turvallinen kasvaa ympäristössä, kotona.
Väsyttää, en jaksa korottaa ääntäni jatkuvasti ja en tiedä mitä ihmettä on tapahtunut. Onko tämä tavallista uhmaa? Nukkumaanmeno on yhtä taistelua ja ruokatavat todella hakusessa vaikka kuinka yrittää olla esimerkkinä! Onko samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (5)
Eikö ne ole päivähoidossa? Voisi olla hyvä ratkaisu laittaa päiväkotiin, ehkä tarvitsisivat kaveriseuraa ja selkeitä sääntöjä.
Pidät vain jämäkästi johdonmukaisesti sen mitä vaadit. Ei myönnytyksiä nyt, tai kärsit kun ovat teinejä. Mikä on isän satsaus?
Minä käytin alle kouluikäisten kanssa aika paljon tarra-palkitsemista. Eli hyvästä käytöksestä tuli tarra ja tietystä määrästä tarroja sai ennalta sovitun palkinnon. Palkinnoksi ei kannata sopia liian isoa juttua. Esim 10 tarrasta tikkari tms. Voi olla myös uimahallissa käynti tms. Meillä opeteltiin tarrojen avulla omassa sängyssä nukkumista ja potalla käymistä ja isompana sitten ihan vaan hyvää käytöstä. Asiasta kannattaa tehdä iso, eli selvästi näytetään lapsille että tämä on tärkeä asia. Voitte vaikka yhdessä askarrella taulut, joihin tarroja aletaan kerätä ja ostat jotain hienoja tähtitarroja tms.
Voimia! Muuta en osaa sanoa.