Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestävä ja helppohoitoinen (!) ruokapöytä lapsiperheeseen: ikilevy vai mikä?

Vierailija
01.10.2021 |

TArvittaisiin uusi ruokapöytä. Vanha on massiivipuuta (koivua), voisi periaatteessa varmaan käsitellä, on tällä hetkellä aivan hirveässä kunnossa, mutta houkuttaisi hankkia huoltovapaampi vaihtoehto.

Onko kellään kokemuksia ikilevypöydistä? Onko millainen käytössä? Saako jostain valmiina tehtyä ikilevyruokapöytää vai onko ainoa vaihtoehto tosiaan hankkia itse leyv ja ruuvata siihen jalat?

Jos ikilevypöytää ei löydy helposti, mikä olisi paras vaihtoehto? Lapsiperheessä ruokapöydän päällä myös askarrellaan, piirretään jne, eli pitäisi olla helppo putsata ja huoltaa. Mielellään ei mitään säännöllistä huoltoa kaipaavaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 70-luvun kunnolla maalattu ruokapöytä. Vahaliina pöydälle? Helppohoitoinen ja voi vaihtaa erivärisen.

Vierailija
2/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on massiivipuuta niin miksei vaan vetäise hiomakoneella pinnan puhtaaksi ja lakkaus päälle. Siitä tulee kuin uusi. Niin minä tekisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graniittilohkare. Kerran kun on sen huoneeseen asettanut, niin siinä pysyy. On kestävä ja pestävä.

Vierailija
4/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ikilevypöytä 70-luvulla. Toki kesti iskuja ja oli helppo pyyhkiä, mutta olihan se todella ruma. Ei myöskään kestä kuumia astioita. Vaihtoivat puiseen pöytään joskus ysärillä.

Vierailija
5/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosterinen tiskipöytä altaineen. On helppo vetäistä moskat ikkunalastalla syvennykseen.

Vierailija
6/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on massiivipuuta niin miksei vaan vetäise hiomakoneella pinnan puhtaaksi ja lakkaus päälle. Siitä tulee kuin uusi. Niin minä tekisin.

Ja minä vielä hankkisin siihen lasiliikkeestä mittojen mukaan paksun lasilevyn suojaksi.

Vierailija
7/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

massiivipuupöytä on huoltovapain ja helppohoitoisin: kun se alkaa näyttää rähjääntyneeltä, niin hioo vain pinnan ja sitten käsittelee sen pinnan haluamallaan tavalla. 

Vierailija
8/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yksivärinen kerniliina suojaamaan ruokailun ja askartelun ajaksi.

Vierailija
9/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä huoltoa massiivipuinen pöytä tarvitsee. Kyllä pöydässä saa näkyä käytön jälkiä. Kunnostaa sen sitten kun lapset ovat vähän isompia.

Vierailija
10/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAHAKANGAS

Vierailija
11/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä vielä hankkisin siihen lasiliikkeestä mittojen mukaan paksun lasilevyn suojaksi.

Ei ikinä lasilevyä ruokapöydän pintaan. Se on kaikkeen idioottimaisin ratkaisu. Et ole, varmaankaan, koskaan ruokailut lasisella pöydällä.

Vierailija
12/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas massiivikoivusta tehty pöytä on kaikkein paras ja huolettomin. Sen voi helposti hioa, ihan vaikka vaan santapaperilla. Äläkä pane mitään lakkaa, vaan Osmo Colourin TopOilia, se on myrkytön vaha, jota voi lisätä aina tarvittaessa ja pinta pysyy likaa hylkivänä.

Ikilevy on periaatteessa aika kestävä, mutta kyllä siihenkin saa lommoja ja naarmuja - eikä sitä voi hioa ja vahata siistiksi. 

Vierailija
13/17 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt massiivipuista pöytää mihinkään levyyn vaihda. Puinen on käytännössä ikuinen ja helppohoitoinenkin. Kuten täällä on sanottu niin hionta ja uusi pintakäsittely päälle. Lakka toimii oikein hyvin ja onhan niitä sitten sellaisia älyttömän kestäviäkin pintakäsittelyaineita olemassa.

Askartelujen ajaksi/jatkuvaan käyttöön vaikka vahaliina pöydän päälle jos puuta haluaa suojata.

T. puuseppä

Vierailija
14/17 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! MEidän pöytä on siis Ikeasta ja sen mukaan massiivipuusta mutta olen jostian lukenut, etteivät Ikean 'massiivipuupöydät' ole oikeasti massiviipuuta vaan sisältä jotain höttöä.

Pitää ehkä pyytää joku ammattilainen paikalle ja kysyä voiko sen hioa, en tiedä osaako kukaan sanoa pintaa katsomalla tosin.

Pöydälle on ihan pakko tehdä jotain, jatkuvasta hinkkauksesta huolimatta se on täynnä värikynien jälkiä ja on aina tahmea, vaikka miten jynssää. Hesari kirjaimellisesti tarttuu siihen heti ja osa sivusta repeytyy siihen kiinni kun nostaa lehden pois, eli pitää olla aina joku pyyhe tms. alla. Vaikka miten hankaa märällä liinalla, ikitahmea on.

Terv. ap

Vierailija
15/17 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltovapaa = ei voi huoltaa, vaan on aina vaihdettava uuteen.

Vierailija
16/17 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! MEidän pöytä on siis Ikeasta ja sen mukaan massiivipuusta mutta olen jostian lukenut, etteivät Ikean 'massiivipuupöydät' ole oikeasti massiviipuuta vaan sisältä jotain höttöä.

Pitää ehkä pyytää joku ammattilainen paikalle ja kysyä voiko sen hioa, en tiedä osaako kukaan sanoa pintaa katsomalla tosin.

Pöydälle on ihan pakko tehdä jotain, jatkuvasta hinkkauksesta huolimatta se on täynnä värikynien jälkiä ja on aina tahmea, vaikka miten jynssää. Hesari kirjaimellisesti tarttuu siihen heti ja osa sivusta repeytyy siihen kiinni kun nostaa lehden pois, eli pitää olla aina joku pyyhe tms. alla. Vaikka miten hankaa märällä liinalla, ikitahmea on.

Terv. ap

Kyllä Ikeassakin massiivipuu ON massiivipuuta. Meidänkin ruokapöytä on Ikeasta, ja olen hionut ja vahannut sen moneen kertaan 20 vuoden aikana.

12

Vierailija
17/17 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, no kiitos tiedosta. Jos mä nyt lähtisin käsittelemään tota vanhaa pöytää, mitä siihen kannattaa laittaa hiomisen jälkeen, että olisi mahdollisimman helpppo pitää puhtaana? Lakkaa vai vahaa vai peräti maalata? Koivunsävy on kyllä ihan kiva, että ei ehkä välttämättä maalausta. Eli jos lakkaa tai vahaa, niin minkälaista? Ja onko mahdollista homma tehdä itse vai parempi antaa suosiolla ammattilaiselle? Haluttaisiin tietty hyvä lopputulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan