G: Kuinka paljon annat lapsen mielipiteen vaikuttaa vaatehankintoihin?
Eli kuinka paljon lapsi saa itse päättää siitä mitä kaupasta kotiin ostetaan? Ehkä valitsee kaiken itse etkä osta mitään ilman lapsen " hyväksyntää" / saa valita parista " äidin ensin valitsemasta" vaihtoehdosta mieleisen / ei ollenkaan / tms.? Lapsen ikä mukaan!
Toinen osa gallupia. Entä valitseeko lapsesi aamulla itse mitä vaatekaapista päälle laittaa? Valitseeko äiti vai joku muu? Annatko lapsen vaikuttaa valintaan jollain tapaa?
Kaikkea muutakin aiheeseen liittyvää saa kirjoittaa, kun mitä noissa on!
Meillä näin: Tyttö vajaa 2v. Kaupassa on saanut kerran tai pari valita kahdesta vaihtoehdosta mieleisemmän. Yleensä siten, että samaa paitaa on ollut punainen ja vaaleanpunainen, ja niistä sitten valitsee. Eli äiti tekee vaateostokset =) Aamulla myös valitsen mitä päälle laitetaan, välillä saa valita " laitetaanko mekko?" johon aina on vastaus " joo" . (Haluaisi aina pitää mekkoa.) Eikä koskaan ole, ainakaan vielä, mitään vastaan murinoita ollut =)
Kommentit (14)
Kaupasta ostan mistä itse tykkään, yleensä tyttö tykkää niistä, jotain olen joutunut palauttamaan. Yleensä näytän netistä jotain vaatteiden kuvia ja kysyn mistä tykkää ja sen perusteella ostan (esim. kengät, toppahaalarit, H&M vaatteet ym.) Jos ollaan yhdessä kaupungilla niin sitten neiti valitsee muutamista vaihtoehdoista mitä esittelen ja löytää kyllä omiakin vaihtoehtoja.
Kotona valitsee itse omat vaatteet ja vielä niin, että kaikki ovat samaa sävyä (onneksi ;)). Jos mennään jonnekin juhliin tms niin sitten itsekin puutun siihen mitä tyttö päälleen pukee :)
Mielelläni käyn lasten kanssa yhdessä vaatekaupassa jotta saavat sanoa mielipiteensä vaatteista. Parempi että on mieluisia vaatteita ettei tarvitse joka päivä niiden pukemisesta riidellä. Kerron kyllä, että nyt ollaan ostamassa esim. päiväkotivaatteita jolloin tietävät että mitään rimpsuhameita ei osteta.
Valitsen heille yleensä vaatteet päiväkotiin, mutta kyllä niissä neuvotteluvaraa on jos sattuu olemaan varaa valita.
poikaa vaattehankinnoissa, sen verran päättäväinen on että jos joku ei miellytä, niin ei varmasti laita päälleen. Lasta en kyllä raahaa mukana ostoksille, ellei ole pakko, sillä vaatekaupat eivät kiinnosta tippaakaan. Kenkäostoksille otan mukaan kun on kätevämpit sovittaa paikanpäällä.
Eli minä käyn ostoksilla, mutta kysyn pojalta että onko vaate sopiva. Jos tuomio tulee, palautan.
Pojan kriteerit ovat yleensä mukavuuteen ja pukemisen helppouteen liittyviä - esim Ticketin haalari oli täysi hutiostos, kun fleecevuori kinnaa pukiessa vastaan. Myös housut joissa on hankalasti suljettava nappi (ja 5-vuotiaan mielestä kaikki housunnapit ovat hankalasti suljettavia ;-) jäävät arkikäytössä kaappiin. .
Arkiaamuina minä päätän mitkä sisävaatteet laitetaan, laitan puettavat vaatteet jo illalla valmiiksi. Ulkovaatteissa poika on välillä omatoiminen ja asukokonaisuudet sitten sen mukaisia. Mutta yleensä en puutu asiaan, jos vaatteet ovat säähän muuten sopivia, sillä pukeminen on aina ollut lapselle vastenmielistä enkä halua omatoimisuutta lannistaa.
Kuopuksen (vajaa 2v) saan vielä vaatettaa ihan omien halujeni mukaan.
Tytär 13 v valitsee itse vaatteensa ja on hyvin tarkka siitä mitä pistää päällensä. Vaikka maku ei ihan mene yksiin äidin maun kanssa, olen todennut että parempi antaa itse valita vaatteensa, koska niitä sitten käytetään. Joskus aamuisin on ollut sanomista, mitä on kouluun laittanut päälle :)
Urheileva poika 11 v omaa tarkan maun ja käyttää vain tietyn värisiä (vain yksivärisiä) ja merkkisiä vaatteita. Hänelle on helppo ostaa- äiti ostaa kaupasta ja yleensä kelpaa. Aamuisin kouluun lähtiessä ottaa itse vaatteet kaapista ja joskus vaihtaa vaatteet äidin pyynnöstä - kun verkkareissa ei ihan joka paikkaan tarvitsis mennä :)
Poika pian 1v - äiti valitsee ja pukee - ideaali tilanne vielä :)
Meillä on tytöt 4v ja 6v ja poika 5v.
Lapset ovat liki aina mukana vaatekaupoilla ja saavat itse vaikuttaa valintaan. Tyyliin: äidin valikoimat vaihtoehdot, josta mieleisin.
Esikoinen välillä haluaa jotain jota en halua ostaa ja ne jää kauppoihin.
Mutta yleensä löytävät suosikkinsa mun vaihtoehdoista ja esim väreistä saavat valikoida. Esikoinen on aina ollut hulluna vpun ja valikoi mielellään sekä ulko- että sisävaatteista vaaleanpunaista.
Pojalle kelpaa mikä vaan, mutta yleensä kysyn hänenkin mielipiteen kaupassa.
Vaatekaapista päättää vaatteet äiti. Joskus tulee napinaa ja viikonloppuisin annan joskus tyttöjen valita itse vaatteet ja keskustellaan siitä mitkä vaatteet sopivat yhteen. Mutta arkisin vaatteet on aina äidin illalla valmiiksi katsomat. Poika ei koskaan halua itse vaatteitaan valita.
Yleensä valitsen tokaluokkalaiselle pojalle vaatteet ottaen huomioon hänen mieltymykset. Housuostoksille mennään nykyisin yhdessä, koska niiden istuvuus on tärkeä seikka. Vaatteet laitan valmiiksi aamulle. Takin usein valitsee kouluun lähtiessä itse.
6-vee on tähän asti antanut äidin päättää mitä päälleen laittaa mutta viime aikoina on aina silloin tällöin halunnut valita itse mitä laittaa päälleen.
kohta 4-vee on tosi tarkka vaatteistaan, joskus kelpaa äidin valitsemat mutta usein haluaa valita itse. tosin annan määräyksiä tyyliin pakko valita joku pitkähihainen paita ja pitkät housut kun haluaisi pitää shortseja ja t-paitaa talvellakin...
1-vee antaa täysin äidin valita.
ulkovaatteissa puutun pukemisiin niin että sanon mitä laitetaan päälle, jos vaihtoehtoja on niin sitten saa valita itse mitkä lenkkarit tms. laittaa.
vaatteet ostan yleensä yksin, tunnen lasten maun niin osaan yleensä valita sellaisia jotka kelpaavat heille. kenkiä sovitetaan paikan päällä ja niissä annan pari vaihtoehtoa joista lapsi saa itse valtia. jos tilaan esim. henkkamaukalta niin silloinkin annan lapsien valita esim. paidan värin tai muutaman vaihtoehdon välillä.
Meillä äiti hankkii lasten vaatteet ja päättää itse, millaisia hankitaan. Nyt kun tyttö jo sen verran iso, kysyn hänen mielipidettään, jos itse epäröin hankinnan suhteen. Tanssipuvut ja -tossut ym. tytär saa itse valita mieleisensä. Poikien kohdalla äiti tekee kaikki päätökset.
Nyt eskarin alettua tytär saanut itse käydä aamulla valitsemassa laatikosta vaatteensa. Äiti on järjestellyt vaatteet päiväkotivaatteiden ja parempien vaatteiden pinoihin. Tosin äidin ohje on, että otetaan pinosta se päällimmäisin paita, joka sopii housujen väreihin... :)
Tähän asti tyttärelle äiti valinnut vaatteet, kuten myös valitsee aamuisin poikien vaatteet.
Pienemmälle saa onneksi pukea vielä mitä haluaa, mutta on hänellä lempivaatteitakin, kuten Tomi Traktori- ja Tuomas veturi-vaatteet. Näistä en itse niin pidä, mutta joskus hyvä olla jotain mieleistäkin. Isompi on nyt kesällä alkanut selkeästi sanomaan, mihtä päällensä tahtoo ja ikävä kyllä nämä ovat juuri niitä äidin painajaisvaatteita!! Eli niissä pitäisi olla dinosaurusten, monstertruckien yms. kuvia =0) ja shortsiasut piti olla Blacburn Roversin tai muita jalkapalloasuja! Onneksi olen ulkomailta löytänyt joitakin tyylitellympiä autopaitoja yms. Ulkohaalarikin tulevaksi talveksi pitäisi olla sellainen, jossa dinosauruksia....
Tytön omia mieltymyksiä ovat kaikki farkku-jutut eli farkkumekkoja ja -housuja löytyy aika paljon. Mutta muuten hän on toistaiseksi hyvin kaikkiruokainen vaatteiden suhteen. Ainoastaan jos jokin on hankalasti puettavaa, palaa neidiltä käämit.
Poika ei luonnollisestikaan sano juuta eikä jaata, paitsi pukemiseen ylipäätään. Se ei ole kivaa touhua!
Tämä siis tytön kohdalla.
Pienempänä hän kulki paljon vaaleanpunaisissa, kivoissa mekoissa jne. Toki meillä mekkoja on vieläkin runsaasti käytössä, mutta enemmän ehkä sellaisia, joissa on " asennetta" , tyttö kun on luonteeltaankin melko reipas. Esimerkiksi IKKS:in vaatteet sopivat hänelle mielestäni hyvin, vähän sellaista army-tyyliä. Ja mausteena on vieläkin vaaleanpunaista, mutta harvemmin enää päävärinä.
hemmalla (4v) onkin jo suosikkivaatteita. Väreistä sininen on ehdoton. Ruskean hän myös " sulattaa" , mutta koko kirkkaanpunaista tai viininpunaista ei saa enää olla. Sen sijaan oikein hempeä aniilinpinkki/vaaleanpunainen kelpaisi, mutta sitä väriä hänen koossaan on lähinnä pikeepaidoissa. Ja 4v on myös kenkäkaupassa erittäin ' hyödyllinen' , kun osaa itse sanoa, mitkä kengät tuntuu hyvältä.
sit palautan sellaset joiden käytöstä tytöt kieltäytyy. Talvivaatteet olen ostanut tähän asti aina oman mieleni mukaan ja niiden on pitänyt kelvata. Iltasella valitsen lapsille vaattet seuraavaa päivää varten. Toisinaan tulee aamulla kiistaa että tuota en kyllä pue, sit vaihdetaan. Koululaiset yleensä vaihtelee, mutta päiväkotilainen saa tyytyä siihen mitä äiti valitsee.
14v. poika ei sitten olekaan enää yhtä myöntyväinen. Eli haluaa itse valita vaatteensa ja mielellään mustana.