Miksi naiset suostuvat pitämään ikää nolona ja kielteisenä asiana?
Tuossa oli pitkähkö ketju siitä, miten jotakuta nuorta naista harmittaa, kun naiset kutsuvat häntä tädiksi puhuessaan lapselleen.
Minusta paljon isompi ongelma kuin vakiintunut tapa puhua lapselle vieraista aikuisista naisista täteinä, on se, että moni nuori nainen halveksii ikää. Moni nuori mieskin toki, mutta näin naisvoittoisella palstalla puhun nyt meistä naisista.
Eli mistä lähtien me naiset itse olemme alkaneet pitää tätiyttä negatiivisena? Ja miksi ihmeessä näin?
Minua - nelikymppistä äitiä - on pari kertaa koulun pihalla lapset mummotelleet, ja nyt en puhu mistään neutraalista "kenen mummo sä olet?" -tyyppisestä kommentoinnista, vaan selvästi lapsista ikä ja mummous ovat jotenkin haukkumanimeksi kelpaavia asioita.
Miksi? Kuka heitä on opettanut pitämään iäkkyyttä nolona ja huonona asiana?
Peräänkuuluttaisinkin vastaliikettä. Me kaikki naiset ikäännymme, emme pysy ikuisesti median meille markkinoimassa "ihanneiässä", simpsakoina ja seksikkäinä parikymppisinä. Osa naisista ei sitä ole koskaan, siis simpsakka ja seksikäs.
Miksi ihmeessä suostumme pitämään ikää ja vaikkapa tätiyttä huonona asiana? Miksi miehiä ei nolota yhtään olla setiä?
Tätiyus ja mummous kunniaan!
Kommentit (13)
Ette oo varmaan paljon palstaillut, täällä on nykyään päivittäin ketjuja siitä, miten kurppia ja kammottavia mummoja nelikymppisetkin naiset jo on... luulin ekaksi, että jotkut koulupojat on eksyneet palstalle haastamaan riitaa, mutta vaikuttaa siltä, että osa naisistakin täällä on helvetin ikärasistisia. ihan kuin ne itse pysyisi aina alle kolmekymppisinä ja rypyttöminä. Mutta hei, jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa...
3, olen huomannut. Mutta koen, että tuo on anonyymiin someiluun liittyvää aggressiivisuutta. Haukutaan täällä kaikkia muitakin, myös nuoria naisia, ikävä kyllä.
Samaa mieltä toki tuossa, että tuo kumpuaa samasta, ikääntymiseen liittyvästä negatiivisesta ajattelusta.
ap
Heh, joo tuo tätiketju on valaisevaa luettavaa. Ilmeisesti sen ketjun aloittaja raivoaa siellä jo, että jos joku - herra varjele, mikä loukkaus - kehtaa kutsua häntä tädiksi, hän aikoo haukkua tädittelijää.
Miettisi nyt edes hetken, miksi se täti häntä niin kamalasti loukkaa. Siksi, että kokee jonkun pitävän häntä VANHANA? Miksi se on tosiaan paha nykyajan nuorista? Ap osuu villakoiran ytimeen.
Minun veljeni avovaimo häpeää ikäänsä niin paljon, ettei halua edes paljastaa sitä!
Veikkaisin hänen iäkseen n 45-50. Kerran kun olimme viihteellä, joku nuori kloppi kysyi häneltä ikää, ja hän vastasi(ehkä piruuttaan) olevansa 26- vuotias.
Kundi vastasi, että miksi sitten näytät kuusikymppiseltä, jolloin kälyni suuttui ihan silmittömästi tälle jätkälle.
Minusta jotenkin sairasta häpeillä ikäänsä, ja vielä yrittää väittää olevansa 20 vuotta nuorempi kuin onkaan.
No av on saanut päähäni että olen ihan teini vaikka mitenkään teinimäisesti en käyttäydy. Haukutaan aina lyttyyn jos esim haluisin lapsen yms.. Jos ulkonäköni ei paljastaisi ikääni niin ei kyl monikaan sitä arvaisi. Minulla on jopa 30v kaveri jonka kanssa tulen mahtavasti toimeen, tulenkin vanhempien kanssa paremmin toimeen kuin teini-ikäisten. Se ikä on vain numero...
T.21v aikuinen nuori nainen
6, niinpä. Se on inhimillistä, koska tämänhetkinen kulttuuri ei arvosta ikää, vaan nuoruutta. Mutta viisasta tuo ei ole. Jos me naiset emme itse arvosta ikäämme, eivät miehet sitä ainakaan tee!
ap
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:04"]
No av on saanut päähäni että olen ihan teini vaikka mitenkään teinimäisesti en käyttäydy. Haukutaan aina lyttyyn jos esim haluisin lapsen yms.. Jos ulkonäköni ei paljastaisi ikääni niin ei kyl monikaan sitä arvaisi. Minulla on jopa 30v kaveri jonka kanssa tulen mahtavasti toimeen, tulenkin vanhempien kanssa paremmin toimeen kuin teini-ikäisten. Se ikä on vain numero...
T.21v aikuinen nuori nainen
[/quote]
Ps. Iloinen täti :)
Ylipäätään suomalaiset luokittelevat mielestäni tosi paljon iän perusteella. Karsinoidaan iän perusteella mikä on sopivaa käytöstä, pukeutumista, ajattelua, missä voi käydä ja kenen kanssa viettää aikaa. Ikinä ei ole oikean ikäinen.
Naiset itse on pahimpia. Kun olet yli 30 v, et voi käyttää pillifarkkuja, käydä baarissa, pitää pitkää tukkaa, jne.
Valitettavasti tämä sama ilmiö on pesiytynyt myös työnantajiin, 40-kymppistä naista pidetään liian vanhana. Tosin sama pätee miehiinkiin, eli kyse on yhteiskuntamme tämän hetken ilmiöstä; ikärasismista.
Vikaa on kyllä meissä naisissakin; kaikin keinoin yritämme näyttää nuoremmilta, mikä mielestäni viestii siitä, että emme itse hyväksy vanhenemistamme. Kuitenkin moni yli kuusikymppinenkin on kaunis, kunhan ei sorru liikaan nuorekkuuteen, jolloin lopputulos on lähinnä irvokas.
Ehkä yksi syy vanhempien ihmisten vähättelyyn voi olla myös yhteiskuntamme muuttuminen. Isovanhemmat olivat ennen lähellä, hoitivat lapsenlapsiaan, kasvattivat ja neuvoivat. Silloin syntyi suhde, jossa nuori polvi kunnioitti vanhojen viisautta. Nykyään sukupolvet tapaavat toisiaan harvemmin ja asuvat usein kaukana toisistaan, joten em. suhdetta ei pääse syntymään.
Po. asenteellisuuten liitän myös vallalla olevan itsekkyyden ja kenties ikärasismi pohjaa myös nuoremien pelkoon omasta vanhenemisesta. Ikääntymistä pelätään, ei arvosteta, vaikka se tuo mukanaan paljon hyviä asioita.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:50"]
Valitettavasti tämä sama ilmiö on pesiytynyt myös työnantajiin, 40-kymppistä naista pidetään liian vanhana. Tosin sama pätee miehiinkiin, eli kyse on yhteiskuntamme tämän hetken ilmiöstä; ikärasismista.
Vikaa on kyllä meissä naisissakin; kaikin keinoin yritämme näyttää nuoremmilta, mikä mielestäni viestii siitä, että emme itse hyväksy vanhenemistamme. Kuitenkin moni yli kuusikymppinenkin on kaunis, kunhan ei sorru liikaan nuorekkuuteen, jolloin lopputulos on lähinnä irvokas.
Ehkä yksi syy vanhempien ihmisten vähättelyyn voi olla myös yhteiskuntamme muuttuminen. Isovanhemmat olivat ennen lähellä, hoitivat lapsenlapsiaan, kasvattivat ja neuvoivat. Silloin syntyi suhde, jossa nuori polvi kunnioitti vanhojen viisautta. Nykyään sukupolvet tapaavat toisiaan harvemmin ja asuvat usein kaukana toisistaan, joten em. suhdetta ei pääse syntymään.
Po. asenteellisuuten liitän myös vallalla olevan itsekkyyden ja kenties ikärasismi pohjaa myös nuoremien pelkoon omasta vanhenemisesta. Ikääntymistä pelätään, ei arvosteta, vaikka se tuo mukanaan paljon hyviä asioita.
[/quote]
Totta joka sana. Minkä lisäksi populaarikulttuuri ja mainokset ylläpitävät nuorten ja kauniiden ihannetta. Mikä oikeastaan on aika hoopoa ainakin mainoksissa, koska ostokyky on varmaan huipussaan keski-ikäisillä, jotka ovat saaneet lapset jo omilleen ja tulot ovat parhaimmillaan....
ap
Samaa mieltä. Olen tänne joskus tehnyt aloituksenkin siitä, että on outoa, että pienet lapset saattavat käyttää mummoa haukkumansanana. Kertoo tosi paljon tästä ajasta ja siitä, miten niiden lasten kotona puhutaan ja suhtaudutaan iäkkäämpiin naisiin.