Säästätkö lapsellesi? Jos, niin mihin ja miten paljon?
Aloitan. Minä säästän lapselle 60e/kk indeksirahastoon (summa vähän vaihtelee, välillä heitän sinne ylimääräisen satasen).
Lapsi oli noin 3v kun aloitin. Nyt siellä on n. 5000e, ja 18-vuotiasna noin 20 000. Eihän se valtavasti ole, mutta enemmän kuin olen ikinä itse saanut varakkaita vanhemmiltani.
Haluaisin säästää enemmänkin, esim koko lapsilisän, mutta oon yh eikä tällä hetkellä onnistu säästää enemmän kun rahat menee pakollisiin menoihin.
Miten te muut säästätte lapselle?
Kommentit (16)
Ekieleva kirjoitti:
10 000 euroa 3 vuoden välein. 60 000 18-vuotiaana. Suurin määrä mitä 2 hlöä saa antaa ilman veroseuraamuksia. Summat sisältävät lapsilisän. Jotakin tästä voisi sijoittaa sitten, kun pörssikurssit ovat järkevällä tasolla.
Joo nyt ovat kyllä korkealla. Itse oon sijoittanut joka kuukausi niin tulee ostettua keskimäärin ok hintaan. Varmaan kun kurssit tästä järkevöityvät, laitan lapsellekin lisää sen minkä pystyn.
60 000 on jo tosi hyvä pesämuna👍👍
En säästä kuin itselleni ja tarvittaessa avustan lapsia.
Puolison kanssa säästetään 2x138€/kk kullekin lapselle. Menevät puoliksi indeksirahastoon ja toisen puolen arvon johonkin osakkeisiin kiinni.
En säästä lapsilleni vaan avustan sitten isompana tarvittaessa.
Synttäri- ja joululahjaksi laitan lapsille rahastoon jos mitään muuta isompaa toivonusta ei ole.
95 e / kk jokaiselle lapselle. Lisäksi ostan heille osakkeita ja rahastoonkin menee. Varmasti vähintään 20 000 e kaikilla, kun täyttävät 18, mutta tuotolla enemmän.
Olen itse köyhästä alkoholistiperheestä. Rahasta ja taloustaidoista puhuttu aina meillä, koska vaikka rahalla ei onnea saakkaan se helpottaa eikä aiheuta niin helposti masennusta; toisin kuin rahattomuus. Itselleni ei koskaan kerrottu sijoittamisesta tai säästämisestä, mutta kun 9-vuotiaana parsin samaa sukkapariani viidettä kertaa mietin, että olisi kivempi kyllä kun olisi rahaa ostaa edes uusia sukkia eikä kuunnella äidin itkuja rahattomuudesta. Minä muuten lainasin syntymäpäivärahoistani äidille, jotta hän sai ostettua meille ruokaa.. minusta se oli pelottavaa.
Ihan sama mitä ihmiset sanovat säästämisestä - minulle se tuo turvaa.
Indeksirahastoon menee molemmilla lapsilla 50 e/kk.
Te jotka ette säästä, miksi ei? Ymmärrän jos ei ole varaa mutta jos olisi varaa niin miksei?
40€/kk rahastoihin. Perinnöstä laitoin kertaalleen sen 3000€/3v täyteen. Rahat on liki tuplaantuneet, joku 15 tuhatta tällä hetkellä ja muutama vuosi aikaa.
Tarkoitus oli että on ainakin lukio ja ajokortti säästettynä jos omat tulot romahtaa tms. No lukiosta tuli ilmaista ja lapsi vaikuttaa säästäväiselle ostoksissaan ja omakin rahatilanne vain paranee... Odotelkoon yliopisto-opiskeluja nuo säästöt.
Tällä hetkellä 100€/kk/lapsi. Mulla on kaksi lasta ja kaksi rahastoa tätä varten (itseäni varten on sitten lisää). Koossa pitäisi olla molemmille n. 15.000 kun lähtevät omilleen. Saavat sitten valita, miten haluavat sen. Maksanko vaikka osan vuokrasta joka kuukausi, vai annanko sen mitä verottomasti voi antaa aina kerrallaan tms.
Minäkin olen yh joten tämä on nyt parasta mihin kykenen. Lasten isä ei kykene edes tähän.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette säästä, miksi ei? Ymmärrän jos ei ole varaa mutta jos olisi varaa niin miksei?
Minä en ole säästänyt nyt jo aikuisille lapsille, vaikka siihen olisi hyvin ollut varaa. Suurin syy on se, että näen aika isona riskinä sen, että lapsi saa koko summan hallintaansa siinä vaiheessa, kun täyttää 18. Läheskään kaikki eivät ole vielä tuossa vaiheessa kypsiä käyttämään rahaa järkevästi.
Toiseksi olen huomannut, että kun raha tulee kovin helposti, moni nuori ei osaa arvostaa sitä, vaan pitää sitä itsestäänselvyytenä. Rahaa tulee myös helposti käytettyä turhan huolimattomasti, kun sitä ei osaa arvostaa.
Näen myös hyvänä sen, että nuori oppii ottamaan itse vastuun omasta taloudestaan, kun hän lähtee opiskelemaan.
Olemme kyllä auttaneet lapsiamme tarvittaessa isoissa menoissa, kuten takuuvuokran maksamisessa, hammaslääkärilaskuissa ja silmälasiostoissa. Mitään pesämunaa emme ole kuitenkaan heille antaneet.
Joo, siinä on riskinsä. Itse sain rahani käyttöön, noin 25 tuhatta muinaista markkaa, 17-vuotiaana kun muutin kotoa pois. No, täytin 18 ja ajoin ajokortin sekä ostin halvan auton. 20 tonnia meni kurkusta alas eikä menny edes kauaa. Että ei se nuori tosiaankaan aina tajua omaa parastaan.
En säästä lapsilleni. Rahat ovat omalla tililläni. Jis kuolen niin rahat jaetaan lapsille. Kun pysyn elossa niin tarvittaessa avustan ja välillä laitan heidän tileille muutaman satasen.
Vierailija kirjoitti:
En säästä lapsilleni. Rahat ovat omalla tililläni. Jis kuolen niin rahat jaetaan lapsille. Kun pysyn elossa niin tarvittaessa avustan ja välillä laitan heidän tileille muutaman satasen.
Minun vanhempani ovat toimineet myös näin. En ole saanut rahaa sinänsä, mutta he ovat esim maksaneet osan keittiöremontistani, ja aina on ollut tieto siitä että jos tulee paha paikka, he auttavat varmasti. Se on ollut arvokasta ja helpottanut arkea monella tavalla. ap
Säästän itselleni ja autan lapsiani tarvittaessa.
Säästin nyt jo aikuisille lapsilleni 20e/kk rahastoon. Noin 8000e oli kasassa kun olivat täysi-ikäisiä. Kumpikaan ei ole koskenut tuohon pottiin vielä lainkaan, ovat yli 20-vuotiaita nyt.
10 000 euroa 3 vuoden välein. 60 000 18-vuotiaana. Suurin määrä mitä 2 hlöä saa antaa ilman veroseuraamuksia. Summat sisältävät lapsilisän. Jotakin tästä voisi sijoittaa sitten, kun pörssikurssit ovat järkevällä tasolla.