50 vuotias liian vanha työmarkkinoille
Kaupan alalla pitkään työskennellyt Maarit koki jokin aika sitten työhaastattelussa jotain, jota ei olisi uskonut kokevansa.
– Rekrytoija sanoi lauseen: ”Miten sä luulet, että sä pystyt motivoitumaan tähän työhön, kun sä olet jo noin vanha?”
– Siinä vaiheessa tuli sellainen olo, että enkö muka kelpaa mihinkään. Miten voit edes päästää suustasi tuollaista? Eikä edes kohdella asiallisesti, Maarit kysyy.
Sanoja oli kolmekymppinen mies, yksi haastattelijoista.
Kommentit (9)
Ei kannata mennä töihin paikkaan jossa on lapsia esimiehinä.
Siellä viellä harjoitellaan työntekoa.
Korkein työllisyysaste (85,7 %) oli 45–54-vuotiaiden ikäryhmässä.
Stat.fi
Itse en viisikymppisenä kelpaa enää kaupan kassalle vaikka löytyy kokemusta kaikista kaupan tehtävistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en viisikymppisenä kelpaa enää kaupan kassalle vaikka löytyy kokemusta kaikista kaupan tehtävistä.
Outoa. Kyllä kassoilla näkee vanhempaakin väkeä varsin säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Kyllä kassoilla näkee vanhempaakin väkeä varsin säännöllisesti.
Vanhoja työntekijöitä. Uusia työntekijöitä otetaan vain nuoremmasta ikäluokasta.
Se on nyt itsestään selvä se, että ihminen tyhmentyy elämänkokemuksen myötä. Psykologian mukaan ihminen on älykkäimmillään kun se on 20-vuotias. Tarvitsemme ehdottomasti seuraavaksi presidentiksi 20-vuotiaan olion.
Eikä sakkolihakaan ole pahasta, vaikka puritistit toisin väittävät. On uskomatonta, kuinka tehokasta lapsityövoima on: 13-vuotta nuori jaksaa tehdä vaatteita ympäri vuorokauden vain saadakseen viikottaiset karkkirahat.
Itse ehdottaisinkin sitä, koska 50-vuotiaat ovat jo vätyksiä, nahjuksia ja muutoinkin laiskoja ja tyhmiä, että työmarkkinoilla laajemminkin ryhdyttäisiin suosimaan murrosikäisiä lapsia ihan ministeritasolla.
Nuoria on syrjitty työmarkkinoilla ihan tarpeeksi. Tälle trendille täytyy saada loppu.
Haastattelija on usein "kaiken kokenut" kolmekymppinen tai jopa alle, jolla on syväluotaavaa ihmistuntemusta ja erehtymätön kyky tunnistaa ja arvostaa osaamista. Ei vaiskaan. Jeminateresa 23 v. On kiva, ei se hirveesti oo duuneistakartalla, mut se vlogaa, ja sit bileet ja sit...jne.
Tiedän erään KMarketin, johon pari vuotta sitten palkattiin 64v nainen töihin.
Käyn siellä ostoksilla ja on ilo asioida hänen kanssaan.
Mahtava asiakaspalvelija ja varmaan hoituu normihommatkin ihan kunnialla.
Siinä on kaupassa on ihanan rento tunnelma.
Olen huomannut että kassoille on ilmestynyt aika paljon nuoria. Toivottavasti saavat sellaista palkkaa että sillä elää.
tämähän on ollut jo pitkän aikaa itsestäänselvyys, miten se voi tulla yllätyksenä jollekulle?
ainoastaan lääkärit ja poliitikot saa uuden homman viisikymppisinä