oireet pillereiden lopettamisen jälkeen
elikkä otsikko kertookin kaiken,haluaisin kuulla muidenkin kokemuksia.
Olen syönyt vreya pillereitä 5 vuotta ja nyt olen 27 päivää ollut ilman pillereitä. Viimeisen pillerin otin 12.10 ja samaisena päivänä alkoi todella vähäinen vuoto.
Vuotoa kesti 19.10 asti, mutta sen pärjäsi pelkällä pikkuhousunsuojalla. Yleensä kärsin kovista menkka kivuista, mutta tällä kertaa kivut kestivät vain 13.10 n.5h,ei hyytymiä ja vuoto todella vähäistä.
Nyt siis kp 27,eikä mitään menkka oireita. Nännit ovat olleet kipeät 8 päivää, mutta rinnat itsessään eivät. Kun kyykistyy ja nousee ylös tuntuu vasemmalla alavatsassa hetken pientä kipua/jomotusta/painetta.
osaisiko joku kertoa johtuuko nämä kaikki vain pillereiden lopettamisesta? Kiitos :)
Kommentit (2)
Moikka. Lopetin itse pillerit reilu vuosi sitten 13 vuoden yhtäjaksoisen käytön jälkeen kyllästyttyäni hormonaaliseen ehkäisyyn ja parisuhteeni muututtua tilapäisesti etäsuhteeksi. Olen nyt siis 30-vuotias. Oireina oli hiusten lähtö (suihkussa lähti reiluina tuppoina ja tukkani oheni tosi paljon), ihon kunto huononi hieman ja tuntuu että kasvoilta lähti sellainen tietty hehkeys. Rinnatkin pienenivät ja paino tippui. Tästä kaikesta huolimatta mielentila oli ihmeen tyytyväinen ja tasainen ja tosi onnellinen. Menkkoja ei tosin kuulunut puoleen vuoteen, sitten oli tammikuussa pms-oireiluna kipeät ja turvonneet rinnat, sitten muutama päivä epämääräistä vuotoa. Kävin tuolloin gynelläkin menkkojen puuttumisen vuoksi, ultrattiin ja otettiin verikokeet, mutta kaikki näytti olevan ihan kunnossa niiden perusteella. Muutama kuukausi meni jälleen, kunnes tuli ekat "oikeat" menkat loppukeväästä. Sen jälkeen kierto on ollut tooosi pitkä ja epäsäännöllinen, mutta hormonitoimintani on vihdoin lähtenyt käyntiin ja toukokuun jälkeen on ollut jo 5 menkat. Rinnat ovat palautuneet jopa aiempaa kookkaampina, hiustenlähtö loppunut ja iho rauhoittunut.
Vauvahaaveita ei tällä hetkellä ole, mies kyllä haluaisi. Itse ehkä parin vuoden päästä, haluaisin vakaamman elämäntilanteen töiden yms suhteen. Ehkäisynä meillä on ollut kondomi ja keskeytetty yhdyntä, eikä olla niin tarkkoja... Että ei se nyt haittaisi jos vauva ilmoittaisi tulostaan, mutta emme jätä ehkäisyä kuitenkaan kokonaan vielä pois :)
Mutta siis: pillereiden lopettamisesta voi tulla kaikenlaisia oireita, yllä kuvatut ovat oma kokemukseni. Olen äärimmäisen onnellinen siitä, että hormonitoimintani on palautunut (itsearvio) ja pystyn tarkkailemaan kroppani muutoksia kierron mukaan. Tätä en pystynyt tekemään sinä koko aikana kun käytin e-pillereitä! Otan siis kaikki pienetkin menkkakipunippailut ilolla vastaan, ne on minulle ihan uusia kokemuksia :D
up