Oikea kypsytysaika makaronilaatikolle?
Teen avovaimolle makaronilaatikkoa. Käytin 800 grammaa paistijauhelihaa, 1 maustekurkun, 2 sipulia, 6 munaa,1 litra maitoa ja 400g makaronipussin tummaa täysjyvämakaronia ja siihen päälle vielä Kainuun mustaleimajuustoraastetta.
Nyt on uuni lämpeämässä. Mitä suosittelisit lämpötilaksi ja kypsytysajaksi?
175 astetta 60min vai 200 astetta ja 40 min? Vai joku muu?
t.mies
Kommentit (13)
Itse yleensä paistan tuota vähän pienemmän makaronilaatikon 200 asteessa n. 50min - 1h. Tykkään kyllä, että se on rapsakkaa.
Auts, muuten kuulostaa hyvälle mutta tuo munien määrä litrassa maitoa on aivan vallaton, munaakin voi saada siis liikaa ;) eli 2-3 munaa riittäis 1l maitoa. Ja 175 asteessa about 45-60min, riippuu vähän uunista.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:25"]Mä oon kypsyttänyt 200 asteessa kolme varttia. Tuo munien määrä on ehkä liikaa, kaksi riittää. :)
[/quote]
Mä laitan 3 munaa / 7dl maitoa aina, välillä neljäkin. Kaksi kuulostaa tosi vähältä :o varsinkin jos laitat sen tuohon litraan maitoa. Tulee laatikosta paljon kiinteämpää jos on enemmän munia.
Jauhelihaakin on liikaa. 1 makaronipussia kohden riittää 400 g jauhelihaa. Mutta vaimo varmaan tykkää.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:25"]Mä oon kypsyttänyt 200 asteessa kolme varttia. Tuo munien määrä on ehkä liikaa, kaksi riittää. :) [/quote] Mä laitan 3 munaa / 7dl maitoa aina, välillä neljäkin. Kaksi kuulostaa tosi vähältä :o varsinkin jos laitat sen tuohon litraan maitoa. Tulee laatikosta paljon kiinteämpää jos on enemmän munia.
[/quote] Ja on toki otettava huomioon munien koko. On eri asia tehdä viiriäisen kuin hangen munista.
Kokeillaan nyt tuota 200 astetta 50 min sitten. Sillä mennään. Toivottavasti ruoka onnistuu. Meni uuniin nyt. Kiitos vastauksista.
t.ap
Ihana :) Mä pidän 60min 175 astetta ja hyvä on.
Jauhelihamäärästä päätellen teet sen laatikon ihan itseäsi varten. Noin tunti 200 asteessa on hyvä.
Mun mies laitto puoli litraa maitoa ja 5 munaa:). Hyvää se silti oli.
Hangen munia ei kyllä kannata syödä.
Ei ole jauhelihaa liikaa, ainakin mun mies haluaa, et on riittävästi lihaa.
175 astetta 50 min pinta vähän ruskea
Mä oon kypsyttänyt 200 asteessa kolme varttia. Tuo munien määrä on ehkä liikaa, kaksi riittää. :)