Paljonko teidän 7v lapset syö karkkia?
Mies syöttäis lapselleen sitä vaikka miten viikonloppuisin koska lapsi haluaa.
Ruoka taasen ei aina niin maistuisi.
Minusta jos syö yhden ruisleivän palan aamupalaksi, pitäisi syödä mielummin toinen jos vatsaan mahtuu eikä karkkia. (Aamupalan jälkeen heti vaan karkkia.)
Kertokaa nyt miten nää teillä menee?
Poika on laiha, mutta toisella vanhemmalla diabetes ja toiselle kovaa vauhtia tulossa. (Verensokerit koholla.)
En ymmärrä miksi tällaisilla geeneillä omaavan lapsen sokerihimoa oikein tuetaan.
Huoh, olen puhunut!😄
Kommentit (17)
Eiköhän kaikilla fiksuilla vanhemmilla ole Cristiano Ronaldon ajattelutapa karkkien suhteen.
Eli ei. Ei edes omalle lapselleen. Pitää syödä paremmin, jos mielii olla huippu-urheilija. Ronaldon esimerkki toimii, kun on alansa eläkeiässä yhä parempi kuin nuoret. Paras roolimalli ehkä koskaan.
Mä en ole juuri koskaan ostanut lapsille edes jukurttia saati juottanut kaakaota.
Ei ne silti kieltolistalla ole mutta ei kuulu arkiruokavalioon. Ap
Saa lauantaina syödä sen minkä haluaa. Ei ole koskaan niin kamalasti karkin perään ollut, joten ei ole ollut tarvetta suuremmin rajoittaa. Meidän poika ei aina edes muista koko karkkipäivää, kun se ei ole niintärkeä hänelle. Syö terveellisesti ja monipuolisesti, joten ei ole ainakaan mitään puutostiloja jotka lisäisi makeanhimoa. Itse olin lapsena ihan toista maata. Parasta mitä tiesin oli karkit ja muut herkut, ja olisin vetänyt niitä pohjattomasti. Ruoan suhteen taas olin todella valikoiva. Nirso suorastaan. En tykännyt juuri mistään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole juuri koskaan ostanut lapsille edes jukurttia saati juottanut kaakaota.
Ei ne silti kieltolistalla ole mutta ei kuulu arkiruokavalioon. Ap
Meillä sama. Lapsi ei edes pidä näistä, kun ei ole tottunut.
Karkki ja herkut kuuluu harvoihin juhlahetkiin, eli syntymäpäivät ja vastaavat.
Herkuksi voi kerran viikossa ostaa lapselle jotain hieman parempaa tuoretuotetta, kuten pensasmustikoita, ananasta, persikoita tai erikoispähkinöitä, kuten cashew-pähkinöitä.
Kerran tai kaksi viikossa pienen määrän karkkia. Pieni määrä on pieni määrä, ihan max 100g. Ihan järkyttävää katsoa kun joku lapsi vetää 350g pussin karkkia.
Jotenkin vaan juuri siksi mua ärsyttää kun karkki tuntuu olevan se tärkein osa ruokavaliossa.
Mielestäni vanhemman pitäis saada lapsi ajattelemaan juuri toisinpäin.
Liian tiukka ei voi eikä saa olla muttei koko elämä voi pyöriä karkin ympärillä, huoh
Omani ei tosiaan himoitse karkkia kuin joskus koska ei ole sitä pienestä asti tottunut kovin paljoa syömään. Ap
Meidän lapsi valitsee myös mieluummin kunnon ruokaa herkkujen sijaan. Ongelmia ollut kyläillessä kaverin luona. Siellä esimerkiksi aamupalaksi on tarjolla ainoastaan jotain suklaa vanukkaita ja suklaisia muroja, mitä meidän lapsi ei söisi ollenkaan. Soittelee sitten jo ennen puolta päivää että haluaa kotiin. On nälkä ja maha kipeä. Ymmärrän että talossa talon tavalla, mutta en mielelläni enää yöksi lasta anna tuohon perheeseen tämän vuoksi. Kuulemma siellä ei myöskään syödä mitään salaatteja, tai kasviksia muutenkaan. Pelkkää makaroonilaatikkoa ja ketsuppia. En ole muuten tosiaan niin tarkka syömisten suhteen, päivässä tai parissa ei normaalisti terveellinen ruokavalio mene pilalle, mutta kun lapsi tosiaan itse tulee huonovointiseksi. Tuon perheen lapsi ei syö meillä ollessaan käytännössä juuri mitään, kun meillä ei ole tarjolla noita sokeriherkkuja tai roskaruokaa. Ei siis oikein hyvää tee hänellekään kyläilyt. Vaikea ottaa näitä puheeksi vanhempien kanssa niin ettei heille tulisi tunne että arvostelen heitä, tai pidän meitä jotenkin parempina. Lapsihan nyt aina nopeasti unohtaa nämä ruokailuongelmat ja haluaisi taas kaverin luokse yökylään kun pyydetään. Ja sitten taas sama juttu että soittelee vaisuna jo aamupäivällä että joko kohta tuutte hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tai kaksi viikossa pienen määrän karkkia. Pieni määrä on pieni määrä, ihan max 100g. Ihan järkyttävää katsoa kun joku lapsi vetää 350g pussin karkkia.
Harvoin ne yksin syö, jos karkit vie ulos mukaan niin tietysti siitä annetaan myös kavereille. Ja en pidä pahana vaikka yks päivä viikossa ois pelkkää sokeria, jos lapsi on perusterve eikä ole painon kanssa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaan juuri siksi mua ärsyttää kun karkki tuntuu olevan se tärkein osa ruokavaliossa.
Mielestäni vanhemman pitäis saada lapsi ajattelemaan juuri toisinpäin.
Liian tiukka ei voi eikä saa olla muttei koko elämä voi pyöriä karkin ympärillä, huoh
Omani ei tosiaan himoitse karkkia kuin joskus koska ei ole sitä pienestä asti tottunut kovin paljoa syömään. Ap
Siinä on varmaan se että miehesi muistaa omasta lapsuudestaan että se karkki oli hänelle jotain todella ihanaa herkkua ja olettaa että se on yhtä vastustamatonta myös teidän lapselle. Hänen mielestään on itsestäänselvää että kyllähän lasten mielestä karkit ovat suurinpiirtein parasta mitä voi olla. Oikeastihan lapset ei niin kamalan kiinnostuneita edes ole niistä karkeista jos pienestä asti ruokavalio on oikeasti kunnossa eikä ole alunperinkään totutettu syömään sokeria määrättömästi. Yksilöllistähän tämä tietysti on, mutta kun mahan säännöllisesti täyttää monipuolisella ja terveellisellä ruoalla, ei tule sellaisia epänormaaleja himoja makeaan. Silloin pieni määrä on välillä nautinto, mutta enempää ei sitten edes tee mieli. Oikeasti vanhemmat itse huomaamattaan opettavat lapsensa himoitsemaan karkkia, kun haluvat näin hemmotella heitä. Sokerihan on kyllä addiktoivaa, joten helposti käy niin että karkki alkaa maistua, ja jos sitä on paljon tarjolla se on sitten muusta syömisestä pois.
Kilo päivässä menee. Sen lisäksi yöllä saa sokerilientä tiputuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin ne yksin syö, jos karkit vie ulos mukaan niin tietysti siitä annetaan myös kavereille. Ja en pidä pahana vaikka yks päivä viikossa ois pelkkää sokeria, jos lapsi on perusterve eikä ole painon kanssa ongelmia.
No onhan se nyt aika paha jos syö pelkkää sokeria koko päivän! Ei kai kukaan oikeesti ajattele noin?
Joo ja kun tällä lapsella on erityinen diabetesriski mun mielestä asiaan tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Ei ole mitään järkeä opettaa syömään sokeri tolkuttomasti tietty muutenkaan.
En tiedä miten ton miehen sais uskomaan. Ap
toivottavasti kunnon verot kaikkia sokeria sisältävin tuotteisiin, säästyy yhteiskunta kaikin puolin. adhdta ym. vähemmän joka taas saa vanhemmat syömään sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Karkki ja herkut kuuluu harvoihin juhlahetkiin, eli syntymäpäivät ja vastaavat.
Herkuksi voi kerran viikossa ostaa lapselle jotain hieman parempaa tuoretuotetta, kuten pensasmustikoita, ananasta, persikoita tai erikoispähkinöitä, kuten cashew-pähkinöitä.
Miksi näitä saa syödä vain kerran viikossa?
Yhden normi kokoisen pussin saa valita karkkia karkkipäiväksi kerran viikossa.