Mistä tietää onko hajataittoa? Minulla on siis silmälasit, en tiedä onko minulla hajataittoa vai ei
Vasemmassa ja oikeassa silmässä on eri vahvuudet.
Kommentit (7)
Kyllä sinä tiedät, kun kysyt asiaa optikolta. Voit myös tarkistaa silmälasien tiedoista, onko niissä joku cyl-merkintä, joka tarkoittaa hajataiton korjausta.
Okei. Reseptissä lukee toisen silmän kohdalla "c: -0,25 a: 65°". Mitä tämä nyt tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Okei. Reseptissä lukee toisen silmän kohdalla "c: -0,25 a: 65°". Mitä tämä nyt tarkoittaa?
C on varmaan cyl (en tiedä, mistä se on lyhenne), mutta kertoo jakaraitpn voimakkuuden
A on axis eli kertoo asteina paikan, missä kohtaa linssiä hajataittokorjaus tarvitaan
Onko toi nyt kuinka pahaa hajataittoa? Voivatko ulkopuoliset havaita sen silmistäni?
Ei ulkopuoliset voi mitään taittovikaa nähdä,. Ei edes silmälaseista näe, millaista taittovikaa niillä on korjattu, jos ei ole aivan ällistyttävän vahvat. Optikko ei näe ilman laitteita, mikä vika silmissä on tai millaiset vahvuudet linsseissä.
Mitä väliä sillä on, onko hajataittoa ja minkä verran, kun se on nyt silmälaseilla korjattu? Ei se sen ihmeellisempi vika ole kuin liki- tai kaukonäköisyys.
Et taida ymmärtää mitä hajataitto tarkoittaa. Se tarkoittaa sitä, että silmämunasi ei ole pyöreä, vaan siinä on esim litteämpiä kohtia tai ei vaan ole täydellisen pyöreä. Kukaan ei ulospäin näe sen silmämunan pyöreyttä. Itselläni on paha hajataitto eikä sitä kukaan ulospäin ikinä ole nähnyt, en itsekään.
Puhut karsastuksesta.
Lukeeko se siinä optikon/silmälääkärin lapussa jossa on vahvuudet? Se toinen numero? Mulla ainakin luki. Jos on vain ne perusmiinukset tai -plussat niin sitten ei ole hajataittoa.
Optikot vastatkoot ja korjatkoot jos meni väärin.