Kuulemiskeskustelu
Olen joutunut terveystilanteen takia olemaan koulusta pois jo monta kuukautta. Olen kuitenkin edistynyt opinnoissa kokoajan, suoritan tehtäviä verkossa ja kommunikoin opettajieni sekä kouluterveydenhoitajan kanssa lähes viikoittain. Valitettavasti sairastodistusta en ole saanut toimitettua, sillä sairaussyyni ovat olleet niin vaihtelevia, että en ole missään vaiheessa ehtinyt hakemaan niistä todistusta. Omakannasta on kuitenkin näyttää todisteet lääkärikäynneistä yms.
Nyt sain kutsun kuulemiskeskusteluun parin viikon päähän.
Tuntuu todella masentavalta, hävettää edes mennä sinne, mutta pakkohan se on. En todellakaan odottanut tuollaista. Juuri puhuin opettajani kanssa siitä miten en todellakaan halua keskeyttää opintojani missään nimessä, vaan kysyin mahdollisuutta siirtää opinnot vakituisena etäopetukseen joksikin aikaa. Nyt lätkäistiin kuulemiskeskusteluaika ja vihjaukset eroamisesta.
En todellakaan tahallani ole ollut poissa ja parhaani tehnyt opintojen edistämiseksi etänä.
Oma vikahan tämä on, mutta tuntuu todella pahalta.
Onko muita kuulemiskeskusteluissa käyneitä? Kuinka mennyt? Ovatko yrittäneet ajaa koululta suoraan eroamaan, vai onko ratkaisuja löytynyt?
Kommentit (12)
Menet nyt vain sinne. Se on MAHDOLLISUUS, ei mikään rankaisu tai häpäisy. Siellä voit esittää oman näkemyksesi poissaolojen syistä. Jos nyt on jostain syystä vaikeaa niin eroaminenkaan ei välttämättä ole kauhean huono ajatus. Kyllähän sinne takaisinkin pääsee kun tilanne muuttuu. Tsemppiä ja positiivisella asenteella eteenpäin. Ole rehellinen kaikille osapuolille, mukaan lukien itsellesi, niin löytyy paras mahdollinen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Menet nyt vain sinne. Se on MAHDOLLISUUS, ei mikään rankaisu tai häpäisy. Siellä voit esittää oman näkemyksesi poissaolojen syistä. Jos nyt on jostain syystä vaikeaa niin eroaminenkaan ei välttämättä ole kauhean huono ajatus. Kyllähän sinne takaisinkin pääsee kun tilanne muuttuu. Tsemppiä ja positiivisella asenteella eteenpäin. Ole rehellinen kaikille osapuolille, mukaan lukien itsellesi, niin löytyy paras mahdollinen ratkaisu.
Menen tottakai. Ajattelen vain kuinkahan kyrpiintyneitä opettajatkin jo ovat tilanteeseen, tuntuuko että olen siellä vain selittelemässä turhaan. Hetkellistä keskeyttämistäkin olen pohtinut, mutta toisaalta tykkään tehdä opintoja edelleen ja saada niitä eteenpäin.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen tottakai. Ajattelen vain kuinkahan kyrpiintyneitä opettajatkin jo ovat tilanteeseen, tuntuuko että olen siellä vain selittelemässä turhaan. Hetkellistä keskeyttämistäkin olen pohtinut, mutta toisaalta tykkään tehdä opintoja edelleen ja saada niitä eteenpäin.
- Ap
Elä siitä huoli. Ne saa palkkaa siitä :)
Siis tapaat lääkäriä tämän tästä, mutta et ehdi hakemaan todistusta työkyvyttömyydestä? Jotenkin tässä nyt paistaa pahasti läpi se, että sinulla ei ole mitään syytä olla sairauslomalla, lääkäri kun kirjoittaa todistuksen automaattisesti, jos on tarvetta sairauslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Siis tapaat lääkäriä tämän tästä, mutta et ehdi hakemaan todistusta työkyvyttömyydestä? Jotenkin tässä nyt paistaa pahasti läpi se, että sinulla ei ole mitään syytä olla sairauslomalla, lääkäri kun kirjoittaa todistuksen automaattisesti, jos on tarvetta sairauslomalle.
Missä lukee että tapaisin "tämän tästä"? Kaikista kerroista ei toki mitään todistetta ole, mutta viimeisimmistä kyllä. Olin päivystyslääkärillä ja koko käynti oli niin erikoinen, että en todellakaan muistanut pyytää todistusta siinä vaiheessa. Tämän käynnin kirjaukset on kuitenkin koulun oma terveydenhoitaja lukenut ja kuitannut, että on totta. Omalääkärille yritin yhdessä vaiheessa varata aikaa, mutta tulin pitkäkestoiseen kaameaan flunssaan, jolloin en päässyt yhtään mihinkään, eikä hänelle olisi päässyt pitkään aikaan.
- Ap
Pyydä räätölöityä opiskelusuunnitelmaa. Koululle näyttäytyy asia nyt niin, että olet ollut ilman syytä poissa, kun et ole sairauslomista todistuksia vienyt. Sinun sanasi asiasta ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä räätölöityä opiskelusuunnitelmaa. Koululle näyttäytyy asia nyt niin, että olet ollut ilman syytä poissa, kun et ole sairauslomista todistuksia vienyt. Sinun sanasi asiasta ei riitä.
Minulle on tehty jokin erityishoks ja puhuttu jostain vielä yksilöidymmästä opiskelutavasta, mutta tämä ei ole edennyt mihinkään. Täytyy kysellä. Opiskelen ammatillisena kuntoutuksena muutenkin.
Työelämässä olen ollut pitämässä kuulemistilaisuuksia, ehkä ne ovat oppilaitosmaailmassakin samaa tarkoitusta varten, eli istutaan rauhassa alas ja keskustellaan mikä on sinun näkemyksesi tilanteessasi ja tarvittaessa sovitaan jatkotoimenpiteet. Tällaisia on pidetty juurikin työuupumusta kokeville, eli sellaisille joiden toiminta vaatii puuttumista. On vastuullista että oppilaitos haluaa selvittää tilanteesi ja välttää epämääräisiä pyyntöjä etäopetuksesta yms, ja selvittää kokonaiskuvan.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä olen ollut pitämässä kuulemistilaisuuksia, ehkä ne ovat oppilaitosmaailmassakin samaa tarkoitusta varten, eli istutaan rauhassa alas ja keskustellaan mikä on sinun näkemyksesi tilanteessasi ja tarvittaessa sovitaan jatkotoimenpiteet. Tällaisia on pidetty juurikin työuupumusta kokeville, eli sellaisille joiden toiminta vaatii puuttumista. On vastuullista että oppilaitos haluaa selvittää tilanteesi ja välttää epämääräisiä pyyntöjä etäopetuksesta yms, ja selvittää kokonaiskuvan.
Ymmärrän toki miksi haluavat pitää ja koen itsekin että on hyvä juttu, niin saadaan (toivottavasti) asiat rullaamaan kaikkia miellyttävällä tavalla. Tuli vain itselleni hieman shokkina tuo viesti eroamisvihjeineen, kun olisin odottanut että siitä ensin puhuttaisiin noin yleisesti. Niinkuin että olisi mainittu, että jos asiat ei muutu toisenlaisiksi niin sitten tällainen keskustelu tms, mutta nyt se tuli aivan puskista kun luulin tosiaan asioiden olevan ok.
- Ap (niinkuin edellisessäkin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lukee että tapaisin "tämän tästä"? Kaikista kerroista ei toki mitään todistetta ole, mutta viimeisimmistä kyllä. Olin päivystyslääkärillä ja koko käynti oli niin erikoinen, että en todellakaan muistanut pyytää todistusta siinä vaiheessa. Tämän käynnin kirjaukset on kuitenkin koulun oma terveydenhoitaja lukenut ja kuitannut, että on totta. Omalääkärille yritin yhdessä vaiheessa varata aikaa, mutta tulin pitkäkestoiseen kaameaan flunssaan, jolloin en päässyt yhtään mihinkään, eikä hänelle olisi päässyt pitkään aikaan.
- Ap
Liittyykö nämä "niin erikoiset" lääkärikäynnit mielenterveysongelmiin?
Kuulostaa vähän siltä että taitaa olla jotain muuta kuin polvi kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Liittyykö nämä "niin erikoiset" lääkärikäynnit mielenterveysongelmiin?
Kuulostaa vähän siltä että taitaa olla jotain muuta kuin polvi kipeä.
Ei ole minkäänlaisia mielenterveysongelmia. Täysin fyysisistä syistä käynnit.
- Ap
Kerrot sinne asiallisesti ja suuttumatta, mikä on asian oikea laita. Jos eivät siltikään usko tai koettavat puhua yhä lopettamisesta, ota yhteys minuun. Silloin heillä ei tule olemaan helppoa.