Kysymys teille, jotka ette vietä joulua:
Kunnioittavatko muut teidän jouluttomuuttanne? Minua hämmentää, että asia näytetään vain sivuutettavan. Nytkin sukulaiset lähettivät meille joulukalenterin.
Kommentit (25)
En mä vaadi muita miettimään mun joulunviettoani. Jos ne haluaa lähettää mulle kortteja tai vaikka lahjoja, oma on asiansa. Tietävät kuitenkin että mä en lähettele enkä vietä joulua.
Ei minua kyllä mitenkään haittaisi jos minulle lähetetään joulukortteja, kalenteri tai annetaan vaikka lahjoja. Vaikken siis itse mitenkään joulua juhlikaan. Minä jopa toivotan ihmisille esim. töissä hyvää joulua vaikka itselleni moinen uskonnollisperäinen juhla onkin merkityksetön, kun agnostikko olen. En kuitenkaan mitenkään inhoa joulua.
Minäkin tietysti toivotan muille hyvät joulut ja ostan joululahjat kummilapselle. Joulukortteja saamme joka joulu ja en minä niistä ole moksiskaan. Joulukalenteri tuli nyt hyvin läheiseltä perheenjäseneltä, joka tietää, että roskiinhan se menee. Ihmettelen, että miksi pitää tuputtaa.
ap
Minun veli ei vietä joulua. Kunnioitetaan sitä päätöstä eikä tuputeta kortteja ja lahjoja tai joulua. Veli puolestaan kunnioittaa 80-vuotiasta isoäitiämme ja tulee jouluna syömään kotiin muiden luo, koska se on mummille tosi tärkeää nähdä kaikki kolme tyttären lasta. Meidän muiden puolesta sais juosta vaikka koko joulun omissa menoissaan. Minä taas olen jouluihminen ja hoidan yksin koko joulun leipomisesta kinkkuun ja kuusen kaatoon.
-N19
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:59"]
Minäkin tietysti toivotan muille hyvät joulut ja ostan joululahjat kummilapselle. Joulukortteja saamme joka joulu ja en minä niistä ole moksiskaan. Joulukalenteri tuli nyt hyvin läheiseltä perheenjäseneltä, joka tietää, että roskiinhan se menee. Ihmettelen, että miksi pitää tuputtaa.
ap
[/quote]
Miksi sä otat sen tuputtamisena? Jospa ne haluaa vain ilahduttaa? Mitäs jos sanoisit vain iloisesti kiitos ja heittäisin roskiin. Ei kaikesta tarvitse aina närkästyä ja ajatella negatiivisesti.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:59"]Minäkin tietysti toivotan muille hyvät joulut ja ostan joululahjat kummilapselle. Joulukortteja saamme joka joulu ja en minä niistä ole moksiskaan. Joulukalenteri tuli nyt hyvin läheiseltä perheenjäseneltä, joka tietää, että roskiinhan se menee. Ihmettelen, että miksi pitää tuputtaa.
ap
[/quote]
Syö ne suklaat sieltä kuitenkin ensin jos on suklaakalenteri.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:59"]
ap
[/quote]
Miksi sä otat sen tuputtamisena? Jospa ne haluaa vain ilahduttaa? Mitäs jos sanoisit vain iloisesti kiitos ja heittäisin roskiin. Ei kaikesta tarvitse aina närkästyä ja ajatella negatiivisesti.
[/quote] Ilahduttaa jollain, jonka tietävät menevän roskikseen? En ihan osta tuota.
Täh? Mä olen vapaa-ajattelija, vieläpä sangen räyhäkkä, mutta silti ilahtuisin tuosta. Joku on ajatellut minua, ihanaa!!! Niin kauan kun kyse ei ole käännyttämisestä, tykkään.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:59"]Joulukalenteri tuli nyt hyvin läheiseltä perheenjäseneltä, joka tietää, että roskiinhan se menee. Ihmettelen, että miksi pitää tuputtaa.
ap
[/quote]
Sarjassamme "voisitko mitenkään keskustella tämän nimenomaisen ihmisen kanssa, koska av:lta et voi saada muuta kuin arvailuja juuri hänen syistään lähettää sinulle joulukalenteria".
Hihii, APn erikoisuuden tavoittelu epäonnistui :D
Yrittäkää nyt jo lopultakin päättää, millainen juhla joulu oikein on. Jos uskonnolliset ihmiset kertovat viettävänsä joulua perinteiseen tapaan, niin johan kohta joku ei-uskonnollinen kiljaisee, että sehän on pakanallinen juhla. Monet ei.uskonnolliset ilmoittavat, etteivät vietä joulua, koska se on uskonnollinen juhla. Ota tuosta nyt selvä. Ja vielä, jos jokuu kertoo viettävänsä jotakin juhlaa tai ei-viettävänsä, niin johan taas löytyy kiljukauloja, joiden mielestä juhlaa pitää ehdottomasti viettää / ei saa missään tapauksessa viettää.Se viettääkö esim. joulua, ei kuulu kenellekään muulle pätkän vertaa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:59"]Joulukalenteri tuli nyt hyvin läheiseltä perheenjäseneltä, joka tietää, että roskiinhan se menee. Ihmettelen, että miksi pitää tuputtaa.
ap
[/quote]
Sarjassamme "voisitko mitenkään keskustella tämän nimenomaisen ihmisen kanssa, koska av:lta et voi saada muuta kuin arvailuja juuri hänen syistään lähettää sinulle joulukalenteria".
[/quote]
Mietin, että miten tälläisen ottaisi esille loukkaamatta toista. Siksi tuntuu, että on parempi olla kysymättä. Kunhan ihmettelen täällä ja kyselen miten muilla jouluttomilla homma toimii.
ap
Ei kunnioita. Laitan sen piikkiin että ovat urautuneet niin vahvasti, ettei jouluttomuus mene kaaliin. Lähettäkööt kortteja ja kalentereita, kiitän ja laitan pois.
Turha on munkaan naapurin suuttua jos vien sille kinkun joulun kunniaksi vaikka muslimi onkin!
Miksi ap laittaa joulukalenterin roskiin? Laita se kiertoon, kummilapsellesi, anna vaikka päiväkotiin, kouluun, neuvolan kautta tai jos ei ole omia lapsia ja heidän kautta sopivia sidosryhmiä, niin anna naapurille, työkaverille, ensimmäiselle vastaantulijalle... Ilahduttaisit suuresti laittamalla hyvän kiertämään.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:11"]Miksi ap laittaa joulukalenterin roskiin? Laita se kiertoon, kummilapsellesi, anna vaikka päiväkotiin, kouluun, neuvolan kautta tai jos ei ole omia lapsia ja heidän kautta sopivia sidosryhmiä, niin anna naapurille, työkaverille, ensimmäiselle vastaantulijalle... Ilahduttaisit suuresti laittamalla hyvän kiertämään.
[/quote]
Ei käy, ne ihmiset ketkä eivät vietä joulua ovat itsekkäitä eivätkä saa mitään iloa muiden ilahduttamisesta (joulun perimmäinen idea). Ostavat vaan itselleen juttuja, lahjan antamisen konsepti on heille ihan vieras ajatus.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:11"]
Miksi ap laittaa joulukalenterin roskiin? Laita se kiertoon, kummilapsellesi, anna vaikka päiväkotiin, kouluun, neuvolan kautta tai jos ei ole omia lapsia ja heidän kautta sopivia sidosryhmiä, niin anna naapurille, työkaverille, ensimmäiselle vastaantulijalle... Ilahduttaisit suuresti laittamalla hyvän kiertämään.
[/quote]
ei Jehovan todistajat voi laittaa tuollaisia syntisiä kalentereita kiertoon.
Olemme vankkoja vapaa-ajattelijoita mekin, mutta vietämme ehdottomasti joulua! Emme juhli mitään uskonnollista, emme Kristuksen syntymää emmekä Aurinkojumalan paluuta. Juhlimme hyvin (perinteistä?) punanuttuista kulutushysteria-satujuhlaa. Kuuntelemme joululauluja, juomme glögiä, syömme suklaata, kerromme joulusatuja, koristelemme kodin ja jaamme kortteja ja lahjoja, sekä vietämme runsaasti aikaa perheen kesken.
Lähetän siis kortit kaikille tutuilleni, paitsi niille, joilla tiedän olevan vankka uskollinen kielto joulunviettoon (jehovat ja muslimit). Monikin vapaa-ajattelija, ateisti sekä ei-harjoittava muslimi ilahtuvat joulukorteista ja miksei myös joulukalenterista. Kyseessä on kuitenkin ennen kaikkea toisen muistaminen.
Tarinan opetus: kertokaa jos korttien yms lähetys loukkaa vakaumustanne. Muuten teitä voidaan yrittää ilahduttaa muistamisella.
En ole missään tekemisissä sukuni kanssa, joten saan olla viettämättä joulua ja muita juhlia ihan niinkuin tahdon.
Millainen ihminen hämmentyy joulukalenterista?