Parhaat niksit kuukautiskipujen lievitykseen?
Kaksi päivää oon maannut kotona menkkakipujen kourissa (olen opiskelija -> ei pakko osallistua luennoille, onneksi, koska en kykene poistumaan kotoa). Ensimmäisenä vuotopäivänä (su) oli kamala päänsärky, nyt sitten vuorossa selkä- ja vatsakivut. Buranaa on mennyt paljon ja kauratyynyä oon lämmittänyt mikrossa ja hautonut selkää ja vatsan aluetta sillä. Se auttaa hetken.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Kommentit (14)
Jos on auto niin penkinlämmitin täysille ja radiosta hyvää musiikkia.. Auttaa ainakin vähäksi aikaa.
Käytin e-pillereitä 1,5v joka vei kivut mennessään. Vuosi lopettamisen jälkeenkin vuotopäivät ovat olleet kivuttomia. Kannattaa kokeilla.
Minua oksettaa aina lämpökääreet tai auton penkinlämmitin kuukautisten aikaan. Paras keino on kylmä, esimerkiksi kylmäkalle ohuen pyyhkeen sisään!
Yleensä heti kannattaa ottaa kunnon annos tulehduskipulääkettä. Jos kipu on jo päässyt alkamaan eikä meinaa helpottua lääkkeillä niin sitten tuo kylmäkääre ja päiväunet.
Nuorempina olimme siskoni kanssa käyttäneet toisistamme tietämättä samaa kikkaa, joka toimii myöhään syksyllä, talvella ja varhain keväällä: dippaa itsesi napaa myöten järveen ja pysyttele siellä hetki.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:22"]
Lääkäriin!
[/quote]
Johan nyt puolet maailman naisista olisi kerran kuussa lääkärissä, jos sinne pitäisi kuukautiskipujen takia aina mennä?
Ihme hipit, ottakaa särkylääke ja problem solved. Pienten määrien käyttämisestä epäsäännöllisesti ei ole mitään haittaa. Sitä se lääkärikin teille määrää jos menette vastaanotolle.
Ja lääkkeen ottaminen kannattaa yrittää ajoittaa siten, että kivut eivät missään vaiheessa pääse täyteen vahvuuteensa. Itse otan ensimmäisen lääkkeen yleensä siinä vaiheessa kun alkaa tuntua siltä, että menkat voisivat olla alkamassa, ja sen jälkeen otan tasaisesti lääkettä lisää aina kun edellisen vaikutus on hiipumassa.
Kannattaa myös käydä pyytämässä lääkäriltä resepti vahvempia lääkkeitä varten. Tehokkaampaa kipulääkettä tarvitsee vähemmän, joten ei synny yhtä helposti yliannostamisen riskiä. Joskus sitä tehokasta lääkettä joutuu valitettavasti etsimään, joten jos ensimmäinen tarjottu vaihtoehto ei tunnu auttavan, niin älä luovuta, vaan mene uudelleen lääkärille.
Mulla nuo lämpötyynyt ja muut alkavat helpottaa oloa vasta sen jälkeen, kun sen pahimman kivun on saanut hoidettua pois. Ne auttavat sitten rentouttamaan lihaksia ja sitä myötä parantavat oloa kokonaisvaltaisesti.
Kiitos tähänastisista vastauksista! Mulla oli ennen e-pillerit, mutta vaihdoin ehkäisykapseliin koska unohtelin jatkuvasti ottaa pillereitä joten ehkäisyteho tietysti heikkenee.
Ottaako lääkärit kuukautiskivut vakavasti, olen myös omalla kohdalla kokenut että kipuja vähätellään? Kannattaako suoraan varata aika gynelle?
Ei oo valitettavasti vielä Suomessa laillista edes tähän tarkoitukseen, mutta kannabis toimii mulla tosi hyvin kuukautiskipuihin. Tosin tiedän, että ei kaikilla toimi, vaikka toimiskin toisenlaisiin kipuihin.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:22"]
Lääkäriin!
[/quote]
Johan nyt puolet maailman naisista olisi kerran kuussa lääkärissä, jos sinne pitäisi kuukautiskipujen takia aina mennä?
Ihme hipit, ottakaa särkylääke ja problem solved. Pienten määrien käyttämisestä epäsäännöllisesti ei ole mitään haittaa. Sitä se lääkärikin teille määrää jos menette vastaanotolle.
[/quote]
Kunnon lääkkeitä ei saa ilman reseptiä
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:32"]
Kiitos tähänastisista vastauksista! Mulla oli ennen e-pillerit, mutta vaihdoin ehkäisykapseliin koska unohtelin jatkuvasti ottaa pillereitä joten ehkäisyteho tietysti heikkenee.
Ottaako lääkärit kuukautiskivut vakavasti, olen myös omalla kohdalla kokenut että kipuja vähätellään? Kannattaako suoraan varata aika gynelle?
[/quote]
Kyllä kuukautiskivut otetaan yleensä vakavasti, eikä niiden lääkitsemiseen ole yleensä nihkeyttä, koska lääkettä ei tarvitse kuin päivän-muutaman kuukaudessa joten haittojen riskit on aika olemattomat. Yleislääkärikin riittää asiaan, ellei sitten ole syytä epäillä että kipujen taustalla on joku gynekologinen sairaus (esim. jos kivut on yhtäkkiä muuttunut entistä paljon kovemmiksi) tai jos ei muuten ole aika käydä gynellä tarkastuksesssa kun on edellisestä käynnistä aikaa jo.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:22"] Lääkäriin! [/quote] Johan nyt puolet maailman naisista olisi kerran kuussa lääkärissä, jos sinne pitäisi kuukautiskipujen takia aina mennä? Ihme hipit, ottakaa särkylääke ja problem solved. Pienten määrien käyttämisestä epäsäännöllisesti ei ole mitään haittaa. Sitä se lääkärikin teille määrää jos menette vastaanotolle. [/quote] Kunnon lääkkeitä ei saa ilman reseptiä
[/quote]
Ei saakaan. Lisäksi työkavereita vituttaa kuukautiskipujensa ruikuttajat ja saikkuilijat. Sinne lääkäriin mennään, jotta saadaan apua.
Mulla on kaikista pahimmat kivut, jos pitää olla paikallaan. Särkylääkkeiden lisäksi ihan kävelykin voi auttaa, vaikka välillä puhaltelisi krampin takia.
Kunnon lääkkeet... E-pillereillähän pääsisist koko vaivasta helposti, joten sitä vaihtoehtoa kannattaa harkita.
Jos et halua e-pillereitä, niin hae sitten lääkäriltä edes kunnon kipulääkkeet, jos käsikauppalääkkeet ei auta. Niistä käsikauppalääkkeistä kannattaa muuten kokeilla ottaa 800 mg ibuprofeenia (esim. Burana) ja 1 mg parasetamolia (Panadol) heti kipujen alkaessa, ja sitten tarpeen mukaan pienempiä annoksia (esim. 400 mg ja 500 mg) päivän mittaan. Mikään 1 nelisatanen Burana ei tee yhtään mitään kunnon menkkakramppien kanssa. Lääkäriltä saa reseptillä esim. Litalginia tai Panacodia, jos käsikauppalääkkeet ei riitä.
Kuukautiskipuja usein vähätellään, ja niin tein itsekin kkunnes ekan kerran synnytin, ja tajusin että olin käytännössä kärsinyt 2 vrk supistuskipuja joka kuukausi... Minulla tosiaan oli ne menkkakivut yhtä kovia kuin synnytyksessä supistukset. Ja minä onneton olin haukkunut itseäni surkeaksi luuseriksi kun en yksiä menkkakipuja kestä vaan ilman lääkkeitä oksensin kivusta ja lähinnä makasin voihkimassa vessan lattialla.