Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

pitäisi kiittää kuljettajaa kyydistä, huikata keski- ja takaoveltakin kiitos?

Olen kyydistä maksanut ja istunut matkan ajan nätisti paikallani, joten mielestäni kiitoksia ei tarvitse huudella.

• ylös 10
  • alas 9

Kommentit (17)

Vierailija

Ei pk-seudulla pahemmin kiitelty. Täällä Jyväskylässä kyllä kiitetään. Itsekään et ymmärrä miksi pitäisi kiittää erikseen. Kuski tekee työtään, saa siitä palkan ja minä matkustavana asiakkaana maksan matkani ja istun asiallisesti paikallani. Ei se ole sama asia kun joku yksityishenkilö tarjoaa kyydin, silloin kiitän tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei kannata sitten sairaalassakaan kiitellä niitä lääkäreitä eikä hoitajia, kun siellä makaat.

Vierailija

Siis mikä sinä ap olet sanomaan ketä saa kiittää ja ketä ei. Meillä on valinnanvapaus, äläpä yritä nyt sitä muuttaa.

Vierailija

Bussikuski on turvallisesti kuljettanut minut paikasta A paikkaan B, joten kiitän häntä matkasta. Samaten kiitän kaupan kassaa, jos/kun hän antaa minulle kuitin ja toivotan mukavaa loppupäivää. 

Tämä on opittu tapa ja mielestäni ihan hyvä sellainen. Mikään pakko ei ole kiittää (saati tervehtiä), mutta onhan se oletettavasti vastaanottajasta ihan mukavaa. 

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Eniten minua ihmetyttää bussissa kun istut ikkunapaikalla ja joku tulee siihen viereen istumaan. Poistuessani minun pitää pyytää anteeksi kun poistun .... " Anteeksi poistuisin nyt pois. " .... Miksi ei riitä ..." Minä poistun nyt. " .... Sitä olen ihmetellyt ja aikoinaan täällä oli keskustelu missä minut tyrmättiin täysin kun olin epäkohtelias.

• ylös 2
  • alas 11
Puutarhuri

Vierailija kirjoitti:
Ei pk-seudulla pahemmin kiitelty. Täällä Jyväskylässä kyllä kiitetään. Itsekään et ymmärrä miksi pitäisi kiittää erikseen. Kuski tekee työtään, saa siitä palkan ja minä matkustavana asiakkaana maksan matkani ja istun asiallisesti paikallani. Ei se ole sama asia kun joku yksityishenkilö tarjoaa kyydin, silloin kiitän tietenkin.

Itse kiitän, kiitän myös kaupassa, apteekissa, huoltoasemalla, rokotuksessa...

Eikö kuulu hyviin tapoihin? Enää???

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis mikä sinä ap olet sanomaan ketä saa kiittää ja ketä ei. Meillä on valinnanvapaus, äläpä yritä nyt sitä muuttaa.

Helsingin joukkoliikenteessä on kiitospakko.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sitten sairaalassakaan kiitellä niitä lääkäreitä eikä hoitajia, kun siellä makaat.

Niin. Sinä ainoana kertana kun olen aikuisena joutunut terv.hoidossa isomman asian takia käymään ei käytös sieltä työntekijöitten puolelta ollut perin ammatillista asiallisuuden puolesta, näin ollen en koe olevani velvollinen pokkuroimaan tai kiittelemään!

Toki, kun on tavis tk-vastaanotolla käynyt niin pois lähtiessä - henkilökohtainen kahdenvälinen kanssakäyminenhän tuossa on kyseessä - on kyllä ihan automaationa se kiitos tullut hein kera sanottua. Tosin tarkoittaako se kiitos sen kummallisempaa sisällöltään, tyyliin kiitos kun nyt (mukamas) suurena sankarina minut pelastit! Hah, voi herranpieksut, kuinka ihmiset näitä terv.huollon tekijöitä jonkinlaisina suurina filantrooppeina ja ihmetöiden tekijöinä pitävätkään! Ja niin paljon kun mokia tekevät, oikeasti!

Erilainen tilanne kuitenkin terv.hoidossa käynti kuin bussissa matkustaminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ihmetyttää bussissa kun istut ikkunapaikalla ja joku tulee siihen viereen istumaan. Poistuessani minun pitää pyytää anteeksi kun poistun .... " Anteeksi poistuisin nyt pois. " .... Miksi ei riitä ..." Minä poistun nyt. " .... Sitä olen ihmetellyt ja aikoinaan täällä oli keskustelu missä minut tyrmättiin täysin kun olin epäkohtelias.

Tuossa yhteydessä anteeksi on huomion herättämiseksi, ei pahoitteluksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse, mutta kuljettaja ei ole robotti.

Pk-seudulla ruuhkabussissa voi olla helposti 50 ihmistä kerralla ja yhdellä pysäkillä vaihtua kymmenkunta matkustajaa, tai enemmänkin. Tuskin kuljettaja jaksaisi kuunnella joka pysäkillä liutaa kiitoksia. Ihan eri asia jossain missä vähemmän kulkijoita

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Helsingin joukkoliikenteessä on kiitospakko.

Ja taas yks jonka ymmärrys ei taaskaan pelitä. Ketään ei ole kielletty kiittämästä, sen kun kiität, käy vaikka ihan siellä etuovella kumartamassa.
Aloituksessa vain kysyttiin, että miksi pitäisi kiittääääääää!

Taitaa kommentoija olla se pikku koululainen, joka kokee kritiikin aina haukkumiseksi, haukutaan toidia aina, aina haukutaan, ja nyt sitten kielletään. Aina haukutaan, aina kielletään. Sääli kun tota lajia tyyppejä on aikuisikään ehtineissäkin. Niitä näkee vaikka taloyhtiön kokouksissa. Yksisilmäisiä.

Vierailija

Jyväskylässä se on tapa, en ole muualla Suomessa kiinnittänyt huomiota että niin erityisen paljon tehtäisiin, jokaisella paikkakunnalla on omat erikoisuutensa.

Kiitos ei ole kirosana

Olisiko syynä ihan kohteliaisuus asiakaspalvelijaa kohtaan? Paljon typerämpi tapa on lentokoneissa laskeutumisen jälkeen aploodeeraaminen...eikö sen pitäisi olla ihan tavallista, että lentomatkasta selvitään hengissä(?) 

Vierailija

Pääkaupunkiseudulla tämä kiittely ei ole suotavaa. Hirveä älämölö syntyisi, jos jokainen täysissä busseissa matkusteleva alkaisi huudella päivää - kiitos-päivää- näkemiin kiitos ja jälleen kerran kiitos ja kuski vastais kaikille että eipä kestä, ole hyvä vaan.