Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luomien tarkastus, miten usein lääkärissä pitäisi käydä tämän asian tiimoilta?

Vierailija
05.09.2021 |

Eli ikää on jo yli 50. Luomia on melko runsaasti, mutta ne ovat pienehköjä. Käyn itse ihoani läpi säännöllisesti. Olen viimeksi käynyt ihotautilääkärin vastaanotolla tasan vuosi sitten. Luomia on minulta poistettu useampi (suurin osa näistä nuorempana kosmeettisista syistä), mutta mitään ei ole onneksi näistä löytynyt. Kerran yhdessä luomessa oli jotain pientä muutosta (siitä olisi voinut kehittyä ärjyluomi tms.) Eli tässäpä tämä. Nyt mietin, että milloin pitäisi seuraavan kerran käydä jos haluaisi olla ns. turvallisilla vesillä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sanottu, että 3v välein riittää.

Mulla on n. 300 luomea.

Vierailija
2/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan kuullutkaan, että luomia pitäis erityisesti syynätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ole koskaan kuullutkaan, että luomia pitäis erityisesti syynätä.

aika paljon lehdissä varoitellaan yleistyvästä melanoomasta

Vierailija
4/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekään kun terveyskeskuksiin ei saa aikoja

Vierailija
5/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans satoja luomia ympäri kehoa. Ei ole ollut ongelmia mutta käyn kerran vuodessa samalla lääkärillä tarkastuksessa (yksityinen Helsinki). Siellä luomet käydään läpi sellaisella ”luupilla”. Lääkäriin mukaan vuosi on sopiva aikaväli koska tällöin mahdolliset muutokset saadaan ajoissa kiinni. Tämä lysti maksaa noin 90e. Maksan tämän mielelläni koska tiedän kuinka melanoomat ovat lisääntyneet.

Vierailija
6/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääköhän se, että käy yleislääkärillä, jolla käytössä luuppi? Vai pitääkö olla ihotautilääkäri?

Vierailija
7/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaanko ne myös persvaosta ja haarojen välistä, miehillä syynätään kassit ja vehkeet yms. sillä melanoomahan voi piillä kaikkialla ja olisi valheellinen turvallisuudentunne jos ei tehdä 100% tarkastusta.

Vierailija
8/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
9/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääköhän se, että käy yleislääkärillä, jolla käytössä luuppi? Vai pitääkö olla ihotautilääkäri?

Olen tuo nro 5. Käyn ihotautilääkärillä siksi että hän on tämän asian paras asiantuntija ja jos jossain luomessa olisi jotain, saisin tod näk tiedon heti eikä minua lähetettäisi mihinkään eteenpäin. Olen melkoinen stressaaja ja koen tämän varmimmaksi tavaksi saada parasta tietoa. Tämä siis syy itsellä, paras asiantuntemus kerralla käyttöön.

Ja hänelle joka mietti että katsooko miehiltä kassitkin. Olen nainen mutta vastaan silti että joka kolo missä ihoa on, katsotaan. Olen siis alasti tämän toimituksen ajan, kestää noin 15 min.

Vierailija
10/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

Vierailija
11/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista, muita

Vierailija
12/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joltain tavalliselta suomalaiselta yleislääkäriltä tätä kysyt niin niiden mielestähän sillä ei ole mitään väliä. Ei ne mitään tutki tai tunnista, pinnallisten ihmisten kosmeettisia haittoja kaikki. Maailman paskin terveydenhoito.

Vierailija
13/16 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksi luomi muuntunut pahan näköiseksi. Soitin terveysasemalle, että tulisin näyttämään. Lupasivat soittaa takaisin kun aika järjestyy. Tuosta on nyt kulunut puoli vuotta. Julkinen terveydenhuolto on iso surkea vitsi ainakin Helsingissä. Sama juttu hammashoidon suhteen.

Vierailija
14/16 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nyt yleilääkärillä, joka oli erikoistunut ihotauteihin, Hänellä oli käytössä luuppi. Vuoden välein pitäisi tarkistuttaa lääkärillä ja kaksi kertaa vuodessa itse. Ottaa vaikka valokuva jouluna ja juhannuksena ja verrata aiempiin. Nyt oli kaikki onneksi rauhallisen näköisiä.

Ap

Vierailija
15/16 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai näissä nyt mitään tiettyä aikaväliä ole, jolloin pitäisi käydä lääkärissä. Heti vaan sitten lääkäriin, jos oleellisia muutoksia tapahtuu. Luomi vaihtaa väriä, kasvaa nopeasti, siitä alkaa vuotamaan verta tms.

Vierailija
16/16 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vain oman mielenrauhan vuoksi, että käy lääkärin luona. Minulla on ainakin niin paljon kaikkia erityyppisiä luomia, että parempi että lääkäri katsoo. Nyt muutama tummempi luomi, josta otin valokuvan ja sitten voin joskus muutaman kuukauden kuluttua katsoa onko jotain muutosta tapahtunut. Lääkäri katsoi ne luupilla ja olivat rauhallisia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme