Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinulle opetettiin rahankäyttöä kotona?

Vierailija
03.09.2021 |

Minulla oli teini-iästä lähtien kuukausiraha. Siitä piti maksaa kaikki bussikortista herkkuihin. Se oli mielestäni hyvä ratkaisu vanhemmiltani. Pienempänä minulla oli viikkoraha, ihan pieni, mutta silloin vanhempani vielä maksoivat tarvitsemani asiat.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut itse.

Vanhempieni rahankäyttö oli niin ja näin.

Vierailija
2/10 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin äidin yrityksessä teininä töissä kesäisin ja sain palkkaa. Säästin rahat ja kun vanhemmat vaihtoivat asuntoa, rahani käytettiin siihen. Kyllä minä sen ymmärsin, että pienetkin rahat olivat avuksi, mutta olisi ollut kiva, että olisivat edes maininneet tehneensä niin. Luvan kysymistä nyt oli turha odottaa. Siitä opin, että rahoista pitää pitää kiinni kynsin hampain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Vanhempani olivat pienituloisia duunareita, ja viikkoraha oli jotain, mistä voi vain haaveilla. Sain vähäiset pennoseni viemällä pulloja tai löytämällä jonkin satunnaisen markan kadulta. Opin ihan itsekseni, että raha, silloin kun sitä saa, on käytettävä harkiten. Raha-asiat ovatkin pysyneet hyvin hanskassa koko ikäni. Velkaa olen ottanut vain opintoihin, koska oli pakko. Ne maksoin pois heti, kun pystyin. Nyt oma talo alla tilillä ihan kivasti itse tienattua rahaa.

Taustastani johtuen en ole edes vakavasti harkinnut sijoittamista, vaikka siihen olisi jo varaa. En vieläkään pääse irti siitä ajatuksesta, että sijoittaminen on keinottelua ja toisten työn hyväksikäyttöä. Olen kylläkin lainannut kaverilleni huomattavan summan hänen liiketoimintaansa ja saanut sen korkojen kanssa takaisin, joten periaatteessa ymmärrän kyllä, mistä siinä on kysymys.

Vierailija
4/10 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pitää tarkkaan miettiä, mitä ja millaista ostaa.

N53

Vierailija
5/10 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Sain aina rahaa kun pyysin.

Vierailija
6/10 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni opetti, että kaupassa ostoksilla pitää aina muistaa katsoa tuotteen kilohintaa( se pienellä printattu alempana) eikä tuotteen yksikköhintaa. Parantanut ratkaisevasti hahmottamaan tuotteiden hintoja ja auttanut ostosvalinnoissa! Kiitos isä❤️

Vierailija
7/10 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetettu erikseen, vaan lapset otettiin mukaan perheen taloudellisiin keskusteluihin ja harkintoihin arkielämässä - sekä kaupassa käyntiin että isompii asioihin. Eli se opittiin siinä kuin siivoaminen ja peseytyminekin.

Vierailija
8/10 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä säästöpossu ja myöhemmin kuukausiraha. Säästämisestä puhuttiin jonkin verran, mutta aina opetettiin eräänlainen puutementaliteetti rahan suhteen ja että vain onnekkaat ovat rikkaita. Itse opetan lapsilleni puolestaan, että jos haluavat menestyä se on mahdollista ja että menestys on kiinni on omasta panostuksestasi eikä onnesta.

Vierailija
9/10 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, mutta opin katsomalla kuinka typerästi isäni kulutti rahaa ja äiti yritti parhaansa mukaan säästää ruokaan. Itselläni on järkevät kulutustottumukset enkä osta mitään mitä en varmasti tarvi.

Vierailija
10/10 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halusi jotain muuta kuin perustarvikkeita, piti itse säästää ja ostaa, pienestä viikkorahasta, ja säästämiseen meni helposti useita kuukausia, jos halusi vaikka nykyisen perusälyluurin hintaista asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän