Minua ahdistaa surkeat säästöni
Olen yksinäinen ja ainoa ilo ja turva on raha ja sitäkään ei näin 38v ole säästössä paljoa, mitä nyt olen lukenut niin monilla ikäisilläni on satoja tuhansia. 😔 Itsellä ainoastaan vajaa 50.000e säästössä ja omistusasunto, ei muuta. Olen ollut työttömänä viitisen vuotta. En uskalla tehdä isoja siirtoja sijoituksiin kun pelkään menettäväni nuo vähäisetkin. Koen itseni todella huonoksi ja mitättömäksi ihmiseksi.
Kommentit (6)
Mene töihin tai vaikka opiskelemaan, jos tuo 5:n vuoden työttömyys kuvaa nykyhetkeäsi. Löydät päiviisi muuta sisältöä kuin rahan, mikä töitä tehdessä karttuu siinä sivussa sen kummemmin ajattelematta ja opiskelullakin on sama päämäärä. Viidenkympin säästöillä et pitkälle pääse ellet ala pelata suurella riskillä. Sinulla on ihan kiva alkupääoma ja siinä voi olla siemen rikastumiseen, mutta keskity silti nykyhetkessä muihin juttuihin.
Sijoitusneuvonnan vinkit sensuroidaan näköjään.
Uudestaan lyhyesti: sijoita rahastoihin, aktiivinen salkunhoitaja. Ja Euroopassa kohta tukimiljardeja, joista kaikki eivät ohjautu hallitsemattoman ihmismassojen saapumisen hoitoon.
Mä oon 30v, ei penniäkään säästössä enkä omista yhtään mitään. 1600e opintolainaa (eli velkaa!) mut ei muuta.
On tullut nautittua elämästä eikä takerruttua materiaan. Näin saa jatkuakin.
Keskimääräisen 38- vuotiaan nettovarallisuus mahdollinen asunto ja kaikki muukin mukaan luettuna Suomessa lienee 70 000 e, joten rahallisesti tilanteesi on tällä hetkellä ihan hyvä.
Luulisin että suurin ongelmasi on nimenomaan työttömyys, joka pistää ajatukset kulkemaan kehää. Kokemuksesta tiedän että masennukseen herkkä ihminen pyörittää näitä samoja asioita vaikka maailman tappiin asti, raha ei koskaan tule täyttämään sitä epävarmuuden tunnetta koska aina voisi olla enemmän, aina voi menettää kaiken.
Äläkä kuuntele av-mammojen ulinaa, joka alkaa tässäkin ketjussa hetkenä minä hyvänsä. Jossainn vaiheessa aina se "Mulla on 500 000 säästössä ja ihan normi työ, kuka tahansa pystyy samaan"- kiusaajaporukka rupeaa latelemaan omia totuuksiaan.,
No mikä sen omistusasunnon arvo on.... Lasket sen mukaan niinkuin me muutkin.