Miten teidän 2-3lk. saavat tiedon koulutehtävistä sairaana ollessaan?
Laittaako opettaja ne wilmaan, kysyttekö itse jonkun kaverin vanhemmalta, kysyykö lapsi itse kaveriltaan vai jäävätkö tekemättä kun ei tietoa mistään saa?
Kommentit (19)
Opetushallituksen ohjeissa sanotaa näin Jos oppilas ei sairauden vuoksi voi osallistua kouluopetukseen, hänen opetuksensa voidaan järjestää antamalla hänelle ohjausta, oppimateriaalia ja oppimista tukevaa arviointipalautetta kotiin (tai muuhun paikkaan). Yhteistyö huoltajan kanssa on tällaisessa tilanteessa erityisen tärkeää.
Eli tuon ohjeistuksen mukaan opettajan pitää yksiselitteisesti kertoa tehtävät sairaanaolevalle, ei voida vaatia että toiset oppilaat tai toisten vanhemmat niitä poissaolevalle kertoisivat.
Vierailija kirjoitti:
Laitan opettajalle Wilmaan viestin, että mitä voisi tehdä kotona ollessaan (tai opettaja laittaa ilman pyyntöäkin vastauksena siihen kun ilmoitan lapsen olevan sairaana)
Miten jos on useamman päivän pois, laittaako opettaja oma-aloitteisesti tiedon tehtävistä vai kysytkö joka päivä erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Opetushallituksen ohjeissa sanotaa näin Jos oppilas ei sairauden vuoksi voi osallistua kouluopetukseen, hänen opetuksensa voidaan järjestää antamalla hänelle ohjausta, oppimateriaalia ja oppimista tukevaa arviointipalautetta kotiin (tai muuhun paikkaan). Yhteistyö huoltajan kanssa on tällaisessa tilanteessa erityisen tärkeää.
Eli tuon ohjeistuksen mukaan opettajan pitää yksiselitteisesti kertoa tehtävät sairaanaolevalle, ei voida vaatia että toiset oppilaat tai toisten vanhemmat niitä poissaolevalle kertoisivat.
Valitettavasti vaan moni opettaja ei tunnu tuota tietävän, ja kun wilmaan olisi niin helppo laittaa läksyt kerralla kaikkien nähtäville, ei tarvitse näpytellä viestiä erikseen kaikille.
WhatsAppin kautta. Ei käytetä Wilmaa juurikaan. Sinne tulee lähinnä rehtorin yleiset ilmoitukset.
Kysyn opettajalta wilman kautta. Opettaja itse sanonut että voi kysyä häneltä tai kavereilta.
Vierailija kirjoitti:
WhatsAppin kautta. Ei käytetä Wilmaa juurikaan. Sinne tulee lähinnä rehtorin yleiset ilmoitukset.
Onko teillä siis jokin ryhmä jossa sekä vanhemmat että opettaja?
Opettaja lähettää tiedot minulle telepaattisesti tai henkien välityksellä.
Lapsemme on Steiner-"koulussa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetushallituksen ohjeissa sanotaa näin Jos oppilas ei sairauden vuoksi voi osallistua kouluopetukseen, hänen opetuksensa voidaan järjestää antamalla hänelle ohjausta, oppimateriaalia ja oppimista tukevaa arviointipalautetta kotiin (tai muuhun paikkaan). Yhteistyö huoltajan kanssa on tällaisessa tilanteessa erityisen tärkeää.
Eli tuon ohjeistuksen mukaan opettajan pitää yksiselitteisesti kertoa tehtävät sairaanaolevalle, ei voida vaatia että toiset oppilaat tai toisten vanhemmat niitä poissaolevalle kertoisivat.
Valitettavasti vaan moni opettaja ei tunnu tuota tietävän, ja kun wilmaan olisi niin helppo laittaa läksyt kerralla kaikkien nähtäville, ei tarvitse näpytellä viestiä erikseen kaikille.
Olen opettaja alkuopetuksen luokilla, enkä laita wilmaan yhteisesti läksyjä, koska kaikille ei tule samoja tehtäviä läksyksi. Heikot saavat helpompia tehtäviä ja taitavammat haastavampia tehtäviä.
Eipä oikein mitenkään.
1-2lk kyselin itse vanhempien whatsapp-ryhmässä. Nyt alkoi 3lk ja patistelin lasta itse selvittämään asiaa. Laittoi parille kaverille viestiä, kukaan ei vastannut.
Kun olin itse ala-asteella 20 vuotta sitten, ope laittoi aina jonkun lähellä asuvan mukaan läksykirjat. Ei kukaan kysellyt erikseen mitään. Meillä pitää laittaa opelle viestiä, jos toivoo jonkun tuovan kirjat mukanaan. Itse en mielelläni laita, kun tuollaiset viestit tuntuu opettajan kuormittamiselta.
En kyllä tiedä, miksei nykyäänkin laiteta kirjoja jonkun kaverin mukaan. Kaupungissa asutaan ja koulukavereista suurin osa asuu kilsan säteellä meistä.
Opettaja ei kertonut ja kavereilta piti kysyä niin nihkeää se oli kun kukaan ei jaksanut kertoa tai avata niitä koulukirjoja.
Jotkut vanhemmat soitti mulle ja kysyi tehtäviä.
Nyt lapset nuoria aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetushallituksen ohjeissa sanotaa näin Jos oppilas ei sairauden vuoksi voi osallistua kouluopetukseen, hänen opetuksensa voidaan järjestää antamalla hänelle ohjausta, oppimateriaalia ja oppimista tukevaa arviointipalautetta kotiin (tai muuhun paikkaan). Yhteistyö huoltajan kanssa on tällaisessa tilanteessa erityisen tärkeää.
Eli tuon ohjeistuksen mukaan opettajan pitää yksiselitteisesti kertoa tehtävät sairaanaolevalle, ei voida vaatia että toiset oppilaat tai toisten vanhemmat niitä poissaolevalle kertoisivat.
Valitettavasti vaan moni opettaja ei tunnu tuota tietävän, ja kun wilmaan olisi niin helppo laittaa läksyt kerralla kaikkien nähtäville, ei tarvitse näpytellä viestiä erikseen kaikille.
Olen opettaja alkuopetuksen luokilla, enkä laita wilmaan yhteisesti läksyjä, koska kaikille ei tule samoja tehtäviä läksyksi. Heikot saavat helpompia tehtäviä ja taitavammat haastavampia tehtäviä.
Hmm, miten sitten opettaja voi kehottaa kysymään läksyjä luokkakavereilta kun kaikki eivät saa samoja läksyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetushallituksen ohjeissa sanotaa näin Jos oppilas ei sairauden vuoksi voi osallistua kouluopetukseen, hänen opetuksensa voidaan järjestää antamalla hänelle ohjausta, oppimateriaalia ja oppimista tukevaa arviointipalautetta kotiin (tai muuhun paikkaan). Yhteistyö huoltajan kanssa on tällaisessa tilanteessa erityisen tärkeää.
Eli tuon ohjeistuksen mukaan opettajan pitää yksiselitteisesti kertoa tehtävät sairaanaolevalle, ei voida vaatia että toiset oppilaat tai toisten vanhemmat niitä poissaolevalle kertoisivat.
Valitettavasti vaan moni opettaja ei tunnu tuota tietävän, ja kun wilmaan olisi niin helppo laittaa läksyt kerralla kaikkien nähtäville, ei tarvitse näpytellä viestiä erikseen kaikille.
Olen opettaja alkuopetuksen luokilla, enkä laita wilmaan yhteisesti läksyjä, koska kaikille ei tule samoja tehtäviä läksyksi. Heikot saavat helpompia tehtäviä ja taitavammat haastavampia tehtäviä.
Hmm, miten sitten opettaja voi kehottaa kysymään läksyjä luokkakavereilta kun kaikki eivät saa samoja läksyjä?
Uu, jännä ajatus: ehkä kyseessä on eri opettaja..?
Jos lapsi on oikeasti sairas, niin lieneekö ne läksyt tärkeitä? Muutaman päivän poissaolo ei aiheuta katastrofia opiskelussa. Ollaan kuitenkin alaluokilla ja sielläkin alkutaipaleella. Jos sairastelun takia jää jokin asia oppimatta, niin sitä varten on tukiopetus.
Eri asia on sitten muut poissaolot esim. lomamatkat kouluajalla. Silloin vastuu opetuksesta siirtyy vanhemmille ja on vanhempien vastuulla selvitellä opetukseen liittyviä asioita tai edetä mutu-tuntumalla. Lomamatkojen takia tulevat mahdolliset puutteet eivät itse asiassa oikeuta tukiopetukseen. Se kannattaa miettiä, kun niitä lomia varaa. Vastuu on silloin vanhemmilla, ei opettajalla.
Lääkärissä käynnit ja tällaiset on sitten asioita, mitkä tiedetään etukäteen ja tehtävät annetaan edellisenä päivänä. Jos lapsi on esimnn sairaalajaksolla, niin sitten on sairaalakoulu, joka hoitaa opetuksen ja tekee tarvittaessa yhteistyötä oman open kanssa.
Olen opettaja alaluokilla, enkä siis laita wilmaan läksyjä. Läksyjen merkitseminen ja omista asioista vastuun ottaminen on yksi tärkeä asia, mikä opetellaan koulussa. Läksyt eivät ole vanhempien läksyjä, vaan lasten läksyjä. Niin kauan kuin lapsilla ei ole wilma-tunnuksia, ei läksyjen merkkaaminen ole perusteltua.
Sanoisin, että kovin monta kertaa jotkut lapset luottavan vanhempiinsa kuin palveluskuntaan. ”En merkkaa läksyjä, koska äiti sitten kertoo.” Uskokaa pois, että ei se haittaa, vaikka läksy joskus unohtuu. Se vain kertoo meille opettajille, että harjoitellaan tätä asiaa vielä lisää. Joskus niitä läksyjä tehdään koulun jälkeen, mutta meneekö se lapsi siitä rikki, vaikka harmittaisi? Hän on jättänyt hommat tekemättä ja sitten kasvatuksen nimissä hommat hoidetaan. Näin se elämä on aikuisenakin: Hommat pitää hoitaa ajallaan ja asiat sujuu sitten hyvin. Koulu valmistaa lasta pikkuhiljaa elämään osana yhteiskuntaa myös tätä kautta. Aikaa on, joten 1-3 luokkalaisten läksyistä lähinnä kotona muistuttaisin.
Miksi ope sitten merkkaa läksyjen unohdukset wilmaan? Siksi, että vanhempien on hyvä tietää asioita ja siksi, että työnantaja vaatii näin tekemään. Se on lapsen etu, että asiaa seurataan ja tarvittaessa asiassa järjestetään tukitoimia tai uudistetaan käytäntöjä. Siis autetaan lasta kasvamaan ja kehittymään vastuulliseen suuntaan. Ei ne merkinnät ole moite vanhemmille, vaikka ilmeisen moni niitä pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetushallituksen ohjeissa sanotaa näin Jos oppilas ei sairauden vuoksi voi osallistua kouluopetukseen, hänen opetuksensa voidaan järjestää antamalla hänelle ohjausta, oppimateriaalia ja oppimista tukevaa arviointipalautetta kotiin (tai muuhun paikkaan). Yhteistyö huoltajan kanssa on tällaisessa tilanteessa erityisen tärkeää.
Eli tuon ohjeistuksen mukaan opettajan pitää yksiselitteisesti kertoa tehtävät sairaanaolevalle, ei voida vaatia että toiset oppilaat tai toisten vanhemmat niitä poissaolevalle kertoisivat.
Valitettavasti vaan moni opettaja ei tunnu tuota tietävän, ja kun wilmaan olisi niin helppo laittaa läksyt kerralla kaikkien nähtäville, ei tarvitse näpytellä viestiä erikseen kaikille.
Olen opettaja alkuopetuksen luokilla, enkä laita wilmaan yhteisesti läksyjä, koska kaikille ei tule samoja tehtäviä läksyksi. Heikot saavat helpompia tehtäviä ja taitavammat haastavampia tehtäviä.
Hmm, miten sitten opettaja voi kehottaa kysymään läksyjä luokkakavereilta kun kaikki eivät saa samoja läksyjä?
Vaikka siksi, että opettajilla on erilaisia tapoja? Meillä ei lapsilla ole koskaan kotitehtäviä, koska ovat tehneet ne jo tunnilla, naapurin lapsi tusaa vanhempiensa kanssa niitä samoja tehtäviä pari tuntia päivässä ja naapuri ihmettelee, miksi lapsille annetaan niin idioottimainen määrä läksyjä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on oikeasti sairas, niin lieneekö ne läksyt tärkeitä? Muutaman päivän poissaolo ei aiheuta katastrofia opiskelussa. Ollaan kuitenkin alaluokilla ja sielläkin alkutaipaleella. Jos sairastelun takia jää jokin asia oppimatta, niin sitä varten on tukiopetus.
Eri asia on sitten muut poissaolot esim. lomamatkat kouluajalla. Silloin vastuu opetuksesta siirtyy vanhemmille ja on vanhempien vastuulla selvitellä opetukseen liittyviä asioita tai edetä mutu-tuntumalla. Lomamatkojen takia tulevat mahdolliset puutteet eivät itse asiassa oikeuta tukiopetukseen. Se kannattaa miettiä, kun niitä lomia varaa. Vastuu on silloin vanhemmilla, ei opettajalla.
Lääkärissä käynnit ja tällaiset on sitten asioita, mitkä tiedetään etukäteen ja tehtävät annetaan edellisenä päivänä. Jos lapsi on esimnn sairaalajaksolla, niin sitten on sairaalakoulu, joka hoitaa opetuksen ja tekee tarvittaessa yhteistyötä oman open kanssa.
Olen opettaja alaluokilla, enkä siis laita wilmaan läksyjä. Läksyjen merkitseminen ja omista asioista vastuun ottaminen on yksi tärkeä asia, mikä opetellaan koulussa. Läksyt eivät ole vanhempien läksyjä, vaan lasten läksyjä. Niin kauan kuin lapsilla ei ole wilma-tunnuksia, ei läksyjen merkkaaminen ole perusteltua.
Sanoisin, että kovin monta kertaa jotkut lapset luottavan vanhempiinsa kuin palveluskuntaan. ”En merkkaa läksyjä, koska äiti sitten kertoo.” Uskokaa pois, että ei se haittaa, vaikka läksy joskus unohtuu. Se vain kertoo meille opettajille, että harjoitellaan tätä asiaa vielä lisää. Joskus niitä läksyjä tehdään koulun jälkeen, mutta meneekö se lapsi siitä rikki, vaikka harmittaisi? Hän on jättänyt hommat tekemättä ja sitten kasvatuksen nimissä hommat hoidetaan. Näin se elämä on aikuisenakin: Hommat pitää hoitaa ajallaan ja asiat sujuu sitten hyvin. Koulu valmistaa lasta pikkuhiljaa elämään osana yhteiskuntaa myös tätä kautta. Aikaa on, joten 1-3 luokkalaisten läksyistä lähinnä kotona muistuttaisin.
Miksi ope sitten merkkaa läksyjen unohdukset wilmaan? Siksi, että vanhempien on hyvä tietää asioita ja siksi, että työnantaja vaatii näin tekemään. Se on lapsen etu, että asiaa seurataan ja tarvittaessa asiassa järjestetään tukitoimia tai uudistetaan käytäntöjä. Siis autetaan lasta kasvamaan ja kehittymään vastuulliseen suuntaan. Ei ne merkinnät ole moite vanhemmille, vaikka ilmeisen moni niitä pelkää.
Sinäkö et siis kerro poissaolijoidenkaan vanhemmille wilmassa läksyjä vaan olet sitä mieltä että on ok että läksyt jää sairaana ollessa tekemättä? Ymmärrän juu että koulussa ollessa opetellaan siihen että lapsi merkitsee läksyt kirjaan mutta eikö sairaana oleville niitä voisi laittaa wilmaan?
Vierailija kirjoitti:
Opetushallituksen ohjeissa sanotaa näin Jos oppilas ei sairauden vuoksi voi osallistua kouluopetukseen, hänen opetuksensa voidaan järjestää antamalla hänelle ohjausta, oppimateriaalia ja oppimista tukevaa arviointipalautetta kotiin (tai muuhun paikkaan). Yhteistyö huoltajan kanssa on tällaisessa tilanteessa erityisen tärkeää.
Eli tuon ohjeistuksen mukaan opettajan pitää yksiselitteisesti kertoa tehtävät sairaanaolevalle, ei voida vaatia että toiset oppilaat tai toisten vanhemmat niitä poissaolevalle kertoisivat.
En ymmärrä miksi tätä alapeukutetaan. Selvä ohjeistus jota toivoisi opettajien noudattavan.
Laitan opettajalle Wilmaan viestin, että mitä voisi tehdä kotona ollessaan (tai opettaja laittaa ilman pyyntöäkin vastauksena siihen kun ilmoitan lapsen olevan sairaana)