Onko asperger/ADHD-diagnoosi este sote-alalle?
Kommentit (14)
ei. miksi olisi?
enemmänkin kannattaa miettiä jaksaako asperger sote-alalla...
itse en jaksaisi ollenkaan. en ole niin ihmisläheinen
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Itsellä asperger ja olen sairaanhoitaja.
Onko mitään hankaluuksia ollut töissä tai jo opiskeluaikoina?
Vierailija kirjoitti:
ei. miksi olisi?
Oli asperger tai ei, kannattaa miettiä jaksaako kokoaikaista sosiaalisuutta alan töissä asiakkaiden ja potilaiden kanssa
Kansainvälisistä tutkimuksista käy ilmi, että noin 15 prosenttia asperger-aikuisista pystyy olemaan ollenkaan työelämässä.
Joten varmaa on, että vaikeuksia ja haasteita tielle tulee. Mutta sinänsä jos sosiaaliala tuntuu oikealta alalta, ei se ole sen mahdottomampi kuin mikään muukaan ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei. miksi olisi?
Oli asperger tai ei, kannattaa miettiä jaksaako kokoaikaista sosiaalisuutta alan töissä asiakkaiden ja potilaiden kanssa
Sosiaalialalla on monenlaisia töitä ja työnkuvia. Mutta jos sattuu valitsemaan sellaisen ammatin, jossa työskentelee pääasiassa toimisto-oloissa 1-2 aikuisen kanssa, on ympäristö varmasti armeliaampi aspergerille kuin työ vaikkapa 20 alakouluikäisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu oli ahdistavaa, ryhmätöitä paljon jne ja minua myös kiusattiin ja naurettiin. Itse aineet oli helppoja, kuten koulu minulle on aina ollut helppoa.
Työ ei tunnu mitenkään hankalalta sen sijaan. En ole niitä joita ihmisten kohtaaminen itsessään kuormittaisi. Hoitotyössä on selvä syy ja konteksti jossa sosiaalisuus on, eikä minulle koskaan ole ollut vaikeaa sellaisia asioita hoitaa. Sen sijaan kammoan kyllä kontekstiltaan epäselviä sosiaalisia tilanteita kuten naapurin kohtaaminen jätekatoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu oli ahdistavaa, ryhmätöitä paljon jne ja minua myös kiusattiin ja naurettiin. Itse aineet oli helppoja, kuten koulu minulle on aina ollut helppoa.
Työ ei tunnu mitenkään hankalalta sen sijaan. En ole niitä joita ihmisten kohtaaminen itsessään kuormittaisi. Hoitotyössä on selvä syy ja konteksti jossa sosiaalisuus on, eikä minulle koskaan ole ollut vaikeaa sellaisia asioita hoitaa. Sen sijaan kammoan kyllä kontekstiltaan epäselviä sosiaalisia tilanteita kuten naapurin kohtaaminen jätekatoksella.
Eikö kiusaamiseen puututtu??
Vierailija kirjoitti:
ei. miksi olisi?
Ei varmaankaan tarvitse olla persoonaltaan ihmisläheinen, jos pystyy sen verran hallitsemaan ilmeitä ettei tuota suorastaan epämukavuutta ihmisille ympärillään.
Sinänsä voisin kuvitella, että joissakin tilanteissa asiakeskeisyys saattaa olla paljon suuremmaksi hyödyksi kuin ihmiskeskeisyys. Esimerkiksi asperger, joka luonnostaan on kiinnostunut ihmisistä, elämäntilanteista ja ratkaisuista, voisi olla todella hyvä esimerkiksi suunnittelemaan yksilöllisiä palveluratkaisuita ihmisille, joilla on syystä tai toisesta vaikeuksia. Kokemusasiantuntijuutta vähättelemättä.
Toki varmasti stressi on kova silläkin alalla ja väsymisen vaara suuri.
niin siis mä olen asperger, enkä jaksaisi itse sotealalla.
joo kyllä ihmiset kiinnostaa, tutkimus mielessä, miten ihmis mielitoimii tms.
mutta sote ala ei itseäni kiinnosta, luovat alat kiinnostaa
autisminkirjon ihminen uupuu muutenkin helposti, niin kyllä sen alan on oltava todellakins sellainen mikä kiinnostaa.
kysymyshän oli onko asperger tai adhd este sotealalle. vastaus on ei ole este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en kertonut siitä koskaan kellekään koska jotenkin tuntui että aikuisena korkeakoulussa opiskelevana ihmisenä piitäisi pärjätä itse. Ja olinhan tottunut, aspergeriin liittyvien piirteiden takia oli kiusattu jo koko kouluikä ennestään, ei siitä enää niin kovasti jaksanut välittää. Se oli tylsempää että ryhmätöitä ei saanut tehdä yksin ja kukaan ei halunnut minua ryhmiin, joten opettajat joutuivat pakottamaan jonkun porukan aina ottamaan minut.
Sanotaanko näin että ADHD hoito kannattaa olla hyvällä mallilla ennen opiskelua. Opiskelin sairaanhoitajaksi, mutta keskeytin lopulta opinnot. Aloitekyvyttömyys on myrkkyä koulu ja työtehtävien hoitamiselle sekä se voi johtaa lopulta uupumiseen/masennukseen. Myös ADHD voi aiheuttaa sen, että sosiaaliset tilanteet väsyttävät ja niitähän riittää. Joten lääkitys kannattaa olla kunnossa niin opiskelun kuin työelämän kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en kertonut siitä koskaan kellekään koska jotenkin tuntui että aikuisena korkeakoulussa opiskelevana ihmisenä piitäisi pärjätä itse. Ja olinhan tottunut, aspergeriin liittyvien piirteiden takia oli kiusattu jo koko kouluikä ennestään, ei siitä enää niin kovasti jaksanut välittää. Se oli tylsempää että ryhmätöitä ei saanut tehdä yksin ja kukaan ei halunnut minua ryhmiin, joten opettajat joutuivat pakottamaan jonkun porukan aina ottamaan minut.
En ole tähän keskusteluun aikaisemmin kirjoittanut. Itse tein tradenomi-opinnoissani melkein kaikki ryhmätyöt yksin ja siinäkin, jota en tehnyt yksin kirjoitin melkein koko työn itse, tosin tässä muut hoitivat ideoinnin. En nyt varsinaisesti tiedä, olisinko saanut tehdä noita yksin, mutta kukaan ei halunnut kanssani työskennellä ja halusinkin tehdä noita yksin. Kuitenkin töiltäni vaadittiin samaa kuin töiltä, joka teki 4-5 ihmistä. Siis sitä, että todellakin tein työt yksin ei huomioitu mitenkään. En nyt mitään erityiskohtelua vaatinutkaan, mutta silti vähän ihmetytti. Tietääkseni kukaan muu ei noita töitä yksin tehnyt.