Mitä pukea vieraana rippijuhliin?
Mitä pukea siis kirkkoon ja juhliin? Hyviä asu-ideoita? Tulossa sateinen sääkin. Ikää minulla on 25 ja olen nainen.
Kommentit (36)
Mekko. Esim minulla on yksi musta mekko, joka on ihan tarpeeksi juhlava kaikkiin juhliin.
Korsetti, stringit, sukkanauhat ja pitkävartiset korkeakorkoiset nahkasaappaat.
Siisti mekko, ei kuitenkaan mitään kovin avokaulaista.
Vierailija kirjoitti:
Mekko. Esim minulla on yksi musta mekko, joka on ihan tarpeeksi juhlava kaikkiin juhliin.
Musta on synkkä väri, sopii kyllä hautajaisiin.
Farkut ja joku siisti neule, jos juhlat kotona.
Uusavuttomuus huipussaan. Jollet keksi itse, niin mene alasti.
Sinut kutsuttu myös kirkkoon? Yleensä määrä on rajattu per rippinuori.
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomuus huipussaan. Jollet keksi itse, niin mene alasti.
Tyhmyys huipussaan. Jollei ennen ole juhlissa ollut on ihan fiksua kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan noin. Tuo asu olisi loukkaus sekä juhlan sankaria että hänen vanhempiaan kohtaan. Farkut eivät todellakaan ole juhla-asu.
Juhlava asu, mutta ei yökerhotyylinen.
Esim mekko, housupuku, jakkupuku jne. Ei liian vahva meikki, tyylikkäät korut ja juhlakengät.
Rippujuhla on päivätilaisuus. Sinne siis pukeudutaan kuten päivälläpidettövöön juhlaan, samoin kuin vaikka mmmon 80-vuotisille. Siisti kaunis leninki tai housupuku ja hame ja pusero, miehille (tumma tai vaalea) puku. Vaatteissa on hyvä olla hihat ja polvet peitossa. Hattu on hyvä idea, mutta älkää valitko niin isoa hattua että sen takaa ei kirkossa näe.
Puet sellaiset vaatteet, jos viihdyt. Esim jo presidentin itsenäisyyspäivän juhlat on osoittaneet, että etiketit ei ole yhtä tiukat kuin ennen esim Elina G.
Rippijuhla on yksi elämän siirtymärituaaleista, tarkoitus on pukeutua juhlavasti. Kirkkomenot vaativat aina vähän konservatiivisemman asun. Eli juhlavampaa kuin syntymäpäiville, mutta aavistuksen hillitympää kuin häihin.
Perheiden ja sukujen juhlapukeutumisessa on toki eroja. Se mikä on jollekin juhlapukeutumista, on toiselle arkista. Jos kyseessä ei ole oma suku, kannattaa ottaa varman päälle ja pukeutua riittävän juhlavasti.
No-no: farkut, avoin kaula-aukko, reilusti yli polven hameenhelma
Jos olet vielä opiskelija, kukaan ei oleta sinun ostavan uutta asua. Jos olet siirtynyt tai siirtymässä työelämään, tämä on hyvä tilanne ostaa moneen tilanteeseen sopiva housupuku tai mekko tai muu siisti asu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan noin. Tuo asu olisi loukkaus sekä juhlan sankaria että hänen vanhempiaan kohtaan. Farkut eivät todellakaan ole juhla-asu.
Mustat farkut sopii siinä missä mustat housut. Ei enää millään keskiajalla eletä.
Vierailija kirjoitti:
Rippujuhla on päivätilaisuus. Sinne siis pukeudutaan kuten päivälläpidettövöön juhlaan, samoin kuin vaikka mmmon 80-vuotisille. Siisti kaunis leninki tai housupuku ja hame ja pusero, miehille (tumma tai vaalea) puku. Vaatteissa on hyvä olla hihat ja polvet peitossa. Hattu on hyvä idea, mutta älkää valitko niin isoa hattua että sen takaa ei kirkossa näe.
Missä 60-luulla ihmiset vielä elää!🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä 60-luulla ihmiset vielä elää!🤣
Ihmiset osaa nykyään pukeutua ihan smart casual, mutta kyllä näitä ylipukeutuneitakin vielä näkee, jotka sitten katsovat muita nenän varttaan pitkin. Rouvat pitäkään hatuistanne kiinni maailmaa muuttuu.
Itse aina vähän "stressaan" noista pukukoodeista, ihan turhaan. Nyt Heinäkuussa poikani pääsi ripiltä ja me jotka olimme kirkossa = vanhemmat, 2 kummia ja toiset isovanhemmat niin pukeuduimme vähän juhlavammin = miehillä puku ja naisilla mekot, mutta muut vieraat jotka tulivat kakkukahveille niin pukeutuivat aika sekalaisesti. Siis jopa shortseihin, eikä se kyllä meitä haitannut laisinkaan.
Joku kaunis mekko.