Colitis Ulcerosa - muita sairastavia paikalla?
Miten voitte? Oletteko saaneet taudin remissioon ja mikä teillä on auttanut?
Minulla on ollut colitis 2016 vuodesta saakka, mutta oikeastaan aina sellainen ongelma vatsa, mutta laitettu laktoosi yliherkkyyden/stressin tms piikkiin.
Taudin alku oli jotain aivan hirveää. Olin juuri aloittanut uudessa työssä ja opiskelin yliopistossa. Muistan kun en voinut poistua oikeasti kotoa mihinkään, koska minulla saattoi tulla housuun, vaikka vessa oli 2m päässä. Vatsaa ei voinut kontrolloida laisinkaan. Suurin osa ongelma oli limaneritystä, joka oli, varsinkin aamuisin, hyvin haastavaa. Sitä vain tuli ja se oli se mikä saattoi tulla housuun yllättäen. Onko teillä muilla sitä? Olen yrittänyt googletella, mutta yleensä puhutaan vain ripulista, vaikka itselläni se veri ja suolilima on suurin ongelma..
Tauti oli pari vuotta remissiossa, mutta olen huomannut että liikunta, varsinkin juoksu ja lihaskunto, pahentavat minulla tulehdusta. Mikä on harmi, koska olen ollut kova juoksemaan.. kesällä innostuin urheilusta taas ja nyt minulla on pahin tulehdus muistiin.. Aamuisin 7-10 tiedän etten voi poistua mihinkään. Verta voi vain yhtäkkiä tulla ja sitä ei voi mitenkään estää.. tulee vain pakottava tarve vessaan ja.. Huh.
Tämä on jotain ihan hirveää. Minulla on käytössä suun kautta otettava asacol 800x4/päivä. Kortisoni ei auttanut, tai mikään muukaan. En ole huomannut tässä asacolistakaan olevan mitään hyötyä..
Syön hyvin kevyesti ja välttelen kiellettyjä ruokia (IBS listan mukaisesti), sekä urheilua en voi harrastaa laisinkaan kun tulehdus päällä…
Kertokaa teidän kokemuksia ja vinkkejä! Tuli tänään tarve vertaistukeen, kun aamulla en taaskaan kerennyt vessaan vaikka seisoin sen vieressä. On niin säälittävä olo ja puoliso ei voi mitenkään ymmärtää millainen tämä tauti on..
Kommentit (4)
Jos käytät facebookia niin sieltä löydät pari aktiivista vertaistukiryhmää, joissa on porukkaa, jotka osaa vastata kysymyksiisi. Vertaistukiryhmistä saa myös hyvin tsemppiä ja ymmärrystä.
Voimia sairauden kanssa painimiseen. Minulla tauti on ollut 5 vuotta, suurimman osan aikaa se on ollut hyvin remissiossa. Peruslääkkeillä en pärjää minäkään, kortisonia olen syönyt muutamia kuureja ja peruslääkkeen rinnalla menee solunsalpaajia.
Mutta liityhän ihmeessä seuraamme Facebookissa, jos kyseistä palvelua käytät.
Hei, no onhan täällä ainakin yksi eli minä, joka tuota viheliäistä sairautta sairastaa. Mulla se todettiin 2008, eikä sen jälkeen ole vatsa ollut entisensä. Entocorttia olen siihen syönyt, muttei mitään vaikutusta, mikään ei auta, ei sitten mikään. Tämä vaiva hankaloittaa elämää aika hurjasti, jatkuvaa vessassa ravaamista, tuntuu, ettei mitään voi syödä..eikä juoda, tulee samointein ulos🥲niin, olisi kiva kuulla mitkä tai mikä lääke tai mikä ikinä tähän voisi auttaa..oon tosi epätoivoinen.
43v. kirjoitti:
Hei, no onhan täällä ainakin yksi eli minä, joka tuota viheliäistä sairautta sairastaa. Mulla se todettiin 2008, eikä sen jälkeen ole vatsa ollut entisensä. Entocorttia olen siihen syönyt, muttei mitään vaikutusta, mikään ei auta, ei sitten mikään. Tämä vaiva hankaloittaa elämää aika hurjasti, jatkuvaa vessassa ravaamista, tuntuu, ettei mitään voi syödä..eikä juoda, tulee samointein ulos🥲niin, olisi kiva kuulla mitkä tai mikä lääke tai mikä ikinä tähän voisi auttaa..oon tosi epätoivoinen.
”Kiva” kuulla että toisia joilla ei lääkitys pure. Sen verran paljon olen lääkäreiltä saanut väheksyntää (kunnallisella ja yksityiselle) että luotto on mennyt tämän taudin hoitoon. Näytön terveeltä, ja yritän olla reipas, joten kukaan ei käsitä miten tämä vaikeuttaa elämääni. Sopeudun kaikkeen, jopa tähän jatkuvaan vessassa asumiseen, mutta antaisin mitä tahansa että tähän saisin toimivan lääkityksen. Eniten harmittaa, etten voi enää urheilla. Se on iso menetys elämässäni, mutta en käsitä miten minulla tulee aina urheilusta todella paha tulehduskierre, kun moni sanoo että urheilu auttaa tähän sairauteen?
Ap
^