Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ulkomaalainen

Mitä te siihen sanotte ?
22.08.2021 |

Jos minä muutan Italiaan, en koskaan ole, enkä koskaan tule olemaan italialainen, vaan olen maassa kuolemaani saakka ulkomaalainen.

Olen syntynyt suomalaiseksi, suomalaisista vanhemmista, vaikka muutaisin mihin tahansa maahan, olen silti vain siellä pelkkä ulkomaalainen.

Jos sinne Suomeen muuttaa joku ihminen vaikka Kreikasta, hän on aina kuitenkin vain ulkomaalainen.
Hän ei voi tehdä mitään muuttuakseen suomalaiseksi. Ei hänestä tule koskaan suomalaista.

Hän voi olla ihan hyvä ihmisenä vaikka hän on ulkomaalainen.

Hän voi olla Suomen kansalainen, mutta ei hänestä voi tulla suomalaista.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaisena on hyvä olla, on silti ihan yhtä paljon ihminen, kuin kaikki muutkin ihmiset.

Vierailija
2/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokainen on sen maalainen, missä on syntynyt ja kasvanut. Ulkomaalaiset ovat ihan ok, jos ovat täällä töissä tai eläkkeellä. Muuten pitäisi mennä oman kansan huollettavaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Olen asunut italiassa, sveitsissä ja pohjois- irlannissa. Ei koskaan mitään ongelmaa ole ollut olla ulkomaalainen noissa maissa.

Vierailija
4/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha no sit seon just nii

Vierailija
5/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai jokainen on sen maalainen, missä on syntynyt ja kasvanut. Ulkomaalaiset ovat ihan ok, jos ovat täällä töissä tai eläkkeellä. Muuten pitäisi mennä oman kansan huollettavaksi. 

Mitä?

Vierailija
6/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin se vaan on eri asia,get over it.

Vierailija
7/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on suuri joukko hel.... tyhmiä ihmisiä jotka ei tajua maahan muutosta mitään.

Vierailija
8/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Jatka samaan malliin!

Vierailija
9/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mita sanot niille suomalaisille jotka ovat muuttaneet mm. Espanjaan elakevuosikseen? Heitetaan pois maasta mokomat ulkomaalaiset?

Vierailija
10/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun ei ole mistään kotoisin?

Vierailija
11/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mita sanot niille suomalaisille jotka ovat muuttaneet mm. Espanjaan elakevuosikseen? Heitetaan pois maasta mokomat ulkomaalaiset?

Niin? Maksaako Espanja heidän eläkkeensä?

Vierailija
12/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitäs jos isäsi on on venäläinen ja äitisi suomalainen? Oletko sitten kumpaakaan vai molemmat, jos muutat venäjälle, mutta olet asunut nuoruutesi Suomessa?

Vierailija
13/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö joka kuoli 03/2021 Vuosikymeniä suomen kansalinen .Työstä maksetiin eläke.pyysi minua uimaan uimahaliin.Oletin hän käy itis-uimahalli.joten sanoin en käy itis,likaa ihmisiä ymm.Hän vastasi en minäkään.Olen suomalinen ja its uimahali on paljon ulkomaalaisia,siksi käyn Vuosaari joka päivä uimassa.tule kanssani,ok !

Vierailija
14/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkosuomalainen, ja hyvä on olla.

Vierailija
15/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitäs jos isäsi on on venäläinen ja äitisi suomalainen? Oletko sitten kumpaakaan vai molemmat, jos muutat venäjälle, mutta olet asunut nuoruutesi Suomessa?

Aloittaja sanoo tuohon sen, että ihmisellä jonka vanhemmat ovat kumpikin eri maiden syntyperäisiä ihmisiä,

on parhaimmillaan kaksi kansaa jonka yhteyteen hän kuuluu. Se miten häntä arvostetaan näiden kahden kansan ihmisten keskuudessa riippuu ainakin siitä, miten hyvin hän puhuu kummankin maan kieltä.

Toinen tekijä on se, millaisen kulttuurin hän on omaksunut. Vaikka suomalaisilla ja venäläisillä ihmisillä on hyvin paljon yhteistä, on kuitenkin joitakin selviä eroja kulttuurissa ja arvoissa. Jos ihminen on puoliksi venäläinen, mutta elänyt suurimmaksi osaksi suomalaisten keskuudessa, hän voi tuntea itsensä hieman ulkopuoliseksi venäjällä, mutta jos hän osaa kielen, uskon että hänet hyväksytään melko helposti.

Ihanteellinen tilanne olisi se, että ihminen olisi saanut kummankin maan kulttuurista ja arvoista lähes yhtä paljon vaikutteita. Hän sopeutuisi kummankin maan kansan keskuuteen, elämällä jokseenkin samojen arvojen mukaisesti. Hän ei juurikaan erottuisi joukosta.

Hän voisi halutessaan kokea itsensä joko suomen tai venäjän kansan jäseneksi, jota pidän usein viisaana valintana. Tai hän voisi kokea kuuluvansa tahtoessaan kummankin kansan jäseneksi.

Vierailija
16/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri. Aloittaja ajattelee, että jos joku ihminen on suomalainen ja asuu Espanjassa, hän on ikuisesti ja pysyvästi

suomalainen, eikä hänestä koskaan voi tulla syntyperäistä espanjalaista. Useimmat espanjalaiset hyväksyvät sen, että maassa asuu muiden maiden kansalaisia, kuten suomalaisia. Aloittaja ei näe tuossa mitään ongelmaa.

Vierailija
17/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun ei ole mistään kotoisin?

Aloittaja tietää että Suomessa asuu ihmisiä, joiden molemmat vanhemmat kumpikin voivat olla kahden aivan eri maiden syntyperäisiä asukkaita. Esimerkiksi äiti voi olla espanjalaisen äidin ja turkkilaisen isän lapsi. Isä voi olla kiinalaisen äidin ja korealaisen isän jälkeläinen. Kummatkin vanhemmat kuitenkin ovat jonkun maan kansalaisia.

Heidän Suomessa syntynyt lapsensa olisi ehkä "ei mistään kotoisin", mutta olisi toki saanut omaksua jonkin verran äitinsä ja isänsä arvoista ja kulttuurista.

Aloittajan mielestä, sellaisen ihmisen on luonnollista sopeutua asuinmaansa kulttuuriin ja tapoihin, joka on silloin helpompaa, kun hän puhuu suomen kieltä. Ehkä jotkut kokevat sellaisen ihmisen juurettomaksi ja hän voi myös itse kokea niin. Mutta koska hän on ihminen, muiden ihmisten joukossa, hänen on samalla tavoin mahdollista löytää elämälleen sopivan tarkoituksen ja itselleen sopivan osan. Hän voi olla ylpeä omista vanhemmistaan, omista juuristaan.

Vierailija
18/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö joka kuoli 03/2021 Vuosikymeniä suomen kansalinen .Työstä maksetiin eläke.pyysi minua uimaan uimahaliin.Oletin hän käy itis-uimahalli.joten sanoin en käy itis,likaa ihmisiä ymm.Hän vastasi en minäkään.Olen suomalinen ja its uimahali on paljon ulkomaalaisia,siksi käyn Vuosaari joka päivä uimassa.tule kanssani,ok !

Ymmärrettävää, ihmiset käyvät syystä tai toisesta, niissä paikoissa uimassa, jossa he parhaiten viihtyvät.

Vierailija
19/19 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksoiskansalaisuus mutta en asu kummassakaan maassa joiden kansalainen olen. Eläkkeeni tulee muualta, ei Suomesta. Kaikki vakuutukset asumassani maassa. Vaikka olen syntyperäinen suomalainen, olen Suomessa ulkomaalainen turisti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi