Odottelen työkkärin ekaa puhelua. Mitä odotettavissa?
Olen eka kertaa elämässäni työttömänä, ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi netissä. Nyt odottelen puhelua te-toimistosta. Mikä puhelun tarkoitus on ja millaisia kysymyksiä on odotettavissa?
Kommentit (12)
Kysyy tilanteesta ja sopivat tapaamisajan.
Soittavat kartoimmaan tilanteesi kysellen samat asist uudelleen mitä itse syötit sinne profiiliin. Kertovat samalla mitä tarvitset lausuntoa varten kelaan tai kassaan. Todennäköisesti eivät osaa vastata mihinkään kysymyksiisi, vaikka kuinka luulisi että samoihin asioihin he päivittäin törmäävät.
Niinkö se systeemi nykyään toimii? Vai onko tämä paikkakunta kohtaista, että tuollai yhteyttä pidetään alkuun?
Kiinnostaa, kun YTt pyörii.
Mulle ei soitettu ikinä, mutta sain sieltä vikana mahdollisena päivänä jonkun kiinni itse soittamalla. Mitään tapaamista ei tarvittu, vaan työkkäri teki lausuntonsa niiden tietojen pohjalta mitä puhelimessa ym. tuli ilmi. Kehoitettiin ottamaan yhteyttä työttömyyskassaan. Sinne sitten toimitettiin vasta kaikki työtodistukset ym. lippulappuset.
Byrokratiaa on siirretty tässä nykymallissa työttömyyskassoille. Ennen lippulaput piti toimittaa ensin työkkäriin ja vielä uudestaan työttömyyskassaan. Tämä nykyinen systeemi tuntuu järkevämmältä.
Pelkäsin työkkäriä etukäteen, kun joskus siellä on ollut vastassa täysin alaani ymmärtämätön virkailija. Nyt onneksi asiat hoidettiin omaan ammattiini erikoistuneen työttömyyskassan kanssa. Helpottavaa!
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:54"]
Niinkö se systeemi nykyään toimii? Vai onko tämä paikkakunta kohtaista, että tuollai yhteyttä pidetään alkuun?
Kiinnostaa, kun YTt pyörii.
[/quote]
Systeemi toimiin niin, että ilmoittaudut netissä työttömäksi kirjautuen systeemiin pankkitunnuksilla. Sieltä soitetaan sinulle (väittävät) kahden viikon sisällä takaisin. Hieman ärsyttävää odotella passiivisena soittoa, jos on tottunut hoitamaan asiansa mahdollisimman tehokkaasti. Mutta kaipa tämä tekee säästöjä.
En ollut huomannut kun olivat soittaneet, ja numeroon ei voi soittaa takaisin. Odotin uutta soittoa muutaman päivän mutta sitä ei tullut. Sitten piti alkaa selvittelemään asiaa ja lopulta virkailijalle, joka oli minulle soittanut jätettiin soittopyyntö. Eikä tietenkään osattu yhtään sanoa koska hän soittaa. Olettavat että ihmiset pystyy päivystämään puhelinta joka sekunti.
Mulle ei soitettu kolmeen viikkoon työttömäksi jäämisen jälkeen. Oli pakko soitella sinne että saa rahaa. Työlinjalta vastaa joku pihtiputaan mummo joka on aivan ulalla miten homma toimii. Ei kukaan soittanut. Lähetin sähköpostia virkailijalle, jonka nimen otin yhdestä random kirjeestä ja homma hoitui sähköpostilla 48minuutissa. Hyvä palvelu sit kun löysin oikean kanavan.
Mulle tulee luojan kiitos lomarahat, niin en kuole nälkään odotellessani. Sain just tekstarin, missä kerrotaan, et palvelu on ruuhkautunut ja pyydetään vastaamaan, kun puhelu tulee. Mut en mä nyt ihan joka paikassa pysty päivystämään puhelinta!
ap
Joskus tuntuu, että elämä oli paljon helpompaa silloin, kun ei ollut kännyköitä (olet ns. aina tavoitettavissa), vaan perheessä oli yksi ainoa lankapuhelin (vastattiin vain, jos oltiin kotona eikä muuta olettetukaan).
Kuulemma nykyään ei tarvitse mennä henkkoht tstoon uusimaan työnhakua, vaan he soittavat. Olen kyllä pitkäaikainen.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:01"]
Mulle ei soitettu kolmeen viikkoon työttömäksi jäämisen jälkeen. Oli pakko soitella sinne että saa rahaa. Työlinjalta vastaa joku pihtiputaan mummo joka on aivan ulalla miten homma toimii. Ei kukaan soittanut. Lähetin sähköpostia virkailijalle, jonka nimen otin yhdestä random kirjeestä ja homma hoitui sähköpostilla 48minuutissa. Hyvä palvelu sit kun löysin oikean kanavan.
[/quote]
Sama täällä. Kolme viikkoa odottelin soittoa suunnilleen puhelin kourassa. Sitten menetin toivoni ja tietysti se soitto tuli juuri silloin, kun en ollut puhelimen ääressä. Takaisin ei soitettu, mutta lopulta lausunto hoitui nopeasti nimenomaan sähköpostilla.
No höh, miks kukaan ei vastaa? :(