Onko ylipainoiset lapset suojatussa asemassa koulussa?
Tarkoitan, että voivatko ylipainoiset lapset kiusata ilman seuraamuksia? Oma tyttäreni on ekaluokalla. Hänen luokallaan on ylipainoinen tyttö, joka on nyt useana päivänä sanonut, että x ei leiki sun kans kun hän leikkii mun kans tai että sinä et nyt voi tulla leikkiin minun ja x kanssa jne.
Lähetin sitten opettajalle viestiä, koska mielestäni tämä on myös kiusaamista, että jätetään pois leikeistä tai määrillään kenen kanssa kukakin voi ja saa leikkä. Opettaja vastasi, että tässä nyt vain haetaan paikkaa ja ryhmäydytään yms.
Nyt sitten taas tämä tyttö oli eilen kävellyt ruokalassa ja pysähtynyt lapseni kohdalle ja sanonut,että muista nyt, että x leikkii kanssani. Soitin sitten suoraan opettajalle ja kerroin tilanteen. Opettaja ei oikein halunnut ottaa mitään kantaa asiaan. Mietin, että kosa lihavia lapsia kiusataan koulussa niin käykö helposti myös niin, ettei lihavan lapsen kiusaamiseen haluta myöskään ottaa kantaa?
Tämän ketjun tarkoitus ei ole mollata lihavia lapsia tai aikuisia tai ylipäänsä ketään. Mielestäni ketään ei saa kiusata eikä jättää leikkien ulkopuolelle
Kommentit (7)
Open suhtautuminen riippuu siitä onko itse läski.
No tuollaista on menossa omankin poikani ryhmässä tällä hetkellä ihan kaikkien kesken. On alkusyksy, ryhmä on uusi, siellä jokainen miettii nyt että kuka kukin on. On opettajan ammattitaidottomuutta jos hän ei luo ryhmään sääntöjä ja ohjaa sitä ryhmäytymistä. Ei se hyvä ryhmähenki itsekseen synny.
Pahin kiusaaja yläasteellani oli ylipainoinen ja noh, suuri tyttö. Siis pituutta ainakin 20cm enemmän kuin muilla. Kai hän purki jotain pahaa oloaan pienempiinsä. Haukkui myös tyttömäisiä tyttöjä, itse oli kuin yksi jätkistä käytökseltään.
Ei opettaja pysty ketään pakottamaan leikkimään sun kullannuppusi kanssa. Pitäisikö lapsesi koettaa löytää kavereita muista lapsista.
En lähtisi noin kärkkäästi soittelemaan opettajalle jokaisesta sanomisesta. Anna asioille aikaa järjestyä. Enkä usko, että lapsen painolla on asian kanssa mitään tekemistä.
Ei ole lapsen asia päättää, kuka koulussa leikkii kenenkin kanssa. Kyllä ammattitaitoinen opettaja puuttuu tuollaiseen riippumatta lasten ulkonäöstä. Hyvä, että tuot asian esille opettajallekin, aina ei voi kaikkea huomata. Koulun tehtävänä on tukea sosiaalisten taitojen kehittämisessä ja tässä tapauksessa on opettajalla nyt tilaisuus siihen.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:23"]
Ei ole lapsen asia päättää, kuka koulussa leikkii kenenkin kanssa. Kyllä ammattitaitoinen opettaja puuttuu tuollaiseen riippumatta lasten ulkonäöstä. Hyvä, että tuot asian esille opettajallekin, aina ei voi kaikkea huomata. Koulun tehtävänä on tukea sosiaalisten taitojen kehittämisessä ja tässä tapauksessa on opettajalla nyt tilaisuus siihen.
[/quote]
Totta kai lapsi saa päättää kenen kanssa leikkii ja myös kahdenkeskiset leikit ovat sallittuja.
En tiedä, mutta faktaa on, että tähän aikaan vuodesta ne lapset tosiaan hakevat sitä paikkaansa siinä uudessa yhteisössä. Opettajan pitäisi tukea tätä eikä vain katsella läpi sormien.