Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin jos lapsi menee vasta esikouluun päivähoitoon?

Vierailija
10.09.2014 |

Ihan reipas ja ikäisten tasoisesti kehittynyt 5v. mukula kyseessä, joka on kaksivuotiaasta ollut vähintään osa-aikaisesti pph:lla ja päiväkodissa. Onko mielestäsi hyvä vai huono asia, jos otetaan hänet pois hoidosta ja pidetään kotona eskariin asti? Toinen vaihtoehto olisi täysaikaisesti ja aika pitkiä päiviä tutussa päiväkodissa, jossa kyllä viihtyy hyvin.

Jonkin verran pystyitään järjestämään kerhoilua ja iltaisin/viikonloppuisin niitä oman ikäisiä leikkikavereita, ehkä muutamana kertana viikossa. Mutta pääasiassa päivisin olisi kotosalla mutsin ja taaperoikäisten sisarusten kanssa, välillä mummolassa jne., kunnes alkaisi esikoulu ensi syksynä. Ei ole tuttuja tuon ikäisiä jotka päivisin olisivat kotona, joten samanikäistä leikkikaveria löytyisi päivisin enintään satunnaisesti.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko olikin huono, mutta voi tätä ehkä verrata siihenkin että lapsi ei olisi lainkaan päiväkodissa ennen esikouluun menoa. Tällä meidän lapsella nyt on jo jonkun verran kokemusta siitä miten ryhmässä ja päiväkodissa toimitaan, ettei ihan sama asia tietenkään.

Vierailija
2/9 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, se on oikein hyvä. Paras vaihtoehto.

nimim. kasvatustieteen ammattilainen ja äiti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole toki väärin. Minä kotihoisin koulun alkuun asti, ei missään esikoulussakaan olleet. Asuimmekin suht syrjässä eikä lapsilla ollut muita lapsikavereita kuin toisensa. Missään vaiheessa ei ole mitään ongelmia ollut esim. koulun suhteen. Itse en usko ollenkaan siihen että alle kouluikäiset lapset tarvitsisivat jotain lapsilaumassa eloa kuten päiväkoteja tai erityistä kaverien tai harrastusten järjestämistä.

Vierailija
4/9 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noista vaihtoehdoista valitsisin kotona olon. Jos kerta päivät päiväkodissa olisivat pitkiä. Paras vaihtoehto olisi esim 15 h viikossa lapsiryhmässä oloa tuon ikäiselle.

Keskieuroopassa lapset lähtevät kouluun 4-vuotta täytettyään ja 3-vuotiaina ovat esikoulussa 15h viikossa. Ihan täysjärkisiä kansalaisia sielläkin kasvaa, ehkä jopa järjellisempiä kuin suomessa. Tämä niille kaikille, joiden mielestä ainoa oikea ja paras vaihtoehto on kasvattaa lapsi 6-7 -vuotiaaksi kotona.

Vierailija
5/9 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huono ollenkaan, päinvastoin! Me muuten tehtiin aikoinaan sama, nyt 13-vuotiaan kanssa.

Vierailija
6/9 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! :) Tuo Keski-Euroopan tyyli tunnetusti edellyttää kotirouvia ja ehkä myös lyhyttä etäisyyttä kodin ja koulun välillä ja siinä tapauksessa on varmasti erittäin hyvä systeemi. 3-4h vaikka neljänä päivänä viikossa. Suomessa onnistuu ehkä silloin kun on joka tapauksessa äitiysvapaalla ja matka päiväkotiin ei ole tavattoman pitkä. Meidän perheessä ei onnistu, ei voi pitää kunnallisessa vanhempaa lasta ja kuskata autolla pitkin päivää, jos nuoremman kanssa on hoitovapaalla...

Vierailija
7/9 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi vanhinta olivat kotona eskariin asti ja hyvä vaihtoehto oli kaikille. Kaksi kertaa viikossa oli srk:n kerho ja muuten normaalia oloa ja eloa. Nyt tytöt ovat jo lähes teini-ikäisiä fiksuja, ihania ja osaavia lapsia.

Vierailija
8/9 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole väärin. Itse kuitenkin koen, että mulle olisi ollut hyödyllistä mennä vähän aiemmin hoitoon. Olin sosiaalisesti arka ja kömpelö, ja mulla oli vaikeuksia sopeutua eskariin ja kouluunkin. Olin liian herkkänahkainen ja luulen, että sitä olisi saanut pois jos olisin ollut myös pk:ssa. Samoin koen, että mun pojalle oli hyvä mennä 3v:nä hoitoon (on samantyyppinen kuin minä).

Vierailija
9/9 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun sun esikoinenhan oli jo ollut hoidossa. No ei tuo mun kirjoittama (9) sitten päde. Mutta mun esikoinen olisi kyllä hajonnut vauvan kanssa kotona oloon 5-vuotiaana. Oikein suri keväällä kun kesäloma alkoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi