Vierailija

Kenelläkään kokemusta tai tietoa?

Kommentit (20)

No se tieto, mitä tuli sivusta seuranneena niin ihan hirveää. Ei siihen auttanut edes mitkään lääkkeet. Mutta se oli sitten vasta, kun syöpä oli pitkällä (kasvain parikymmentäsenttinen halkaisijaltaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Isäni sairasti selkärankasyöpää. Kipu oli aluksi lihaskipuun verrattavissa. Kipu yltyi ja lopulta ei saanut pissattua. Sairaalaan ja todettiin syöpä. Kivut saatin aluksi helpottumaan oikealla lääkityksellä, ja sitten meni tosi pahaksi. Mikään kipulääke ei auttanut, ja lopulta isäni toivoi kuolemaa.

Ihan hirveä paikka. Miksi kysyt?

Vierailija
Niin mutta missä se särky oli? Särkikö koko alaselkä vai toinen puoli? Säteilikö vatsaan / nivusiin tai pakaroihin?

Jos sulla on kuvailemiasi oireita niin ensin lähtisin liikkeelle ihan selkä jumista, iskiaksesta tai jopa pakaralihaksen jumista. Myös selän virheasennot, skolioosi tai vaikkapa jalkojen pituusero suuri.

Mulla esim tälläkin hetkellä kipu joka säteilee toiseen jalkaan, vatsaan ja koko selkään johtuu ihan puhtaasti ylipainosta ja jumitilasta pakarassa.

2 jatkaa. Se kipu säteili sinne jalkaan, jonka puolista hermoa kasvain painoi + paikallisesti kaikkia kudoksia (alaselkää, vatsaa, lonkkaa), joita painoi. Hermokipuun ei auttanut mikään kokeiltu lääke ja se oli tosi pahaa, sietämätöntä. 

ap..

Minulla on alaselässä kipua joka säteilee hieman pakaroihin ja on tasaisesti alaselän alueella, ei kummallakaan puolella. Minulla on notkoselkä, mutta en ole ennen kärsinyt selkäkivusta, nyt on jo kolmas kerta 2kk sisään. 

Luin jostain, että on satula-testi, josta voidaan päätellä jotain. Kokeilin itse istua satulatuolillle ja minun selkä ei satu siinä lainkaan.

Pelottaa vain tämä selkäkipu, koska tutullani pari vuotta oireillut selkäkipu olikin syöpä ja kun se löydettiin oli myöhäistä tehdä mitään, koska syöpä oli niin levinnyt.

No tuota, varmaan kymmenillä tuhansilla suomalaisilla on selkäkipuja tälläkin hetkellä ja vain murto-osa on syövästä lähtösin.
Mene nyt rnsin lääkäriin ja sit fyssarille ja jumppaa niin sunkin selkäkipu helpottaa!

Selkäkipu joka säteilee takareiteen tai pakaraan viittaa minusta enemmän iskiakselta.

Toinen kovaa säteilevää selkäkipua aiheuttava vaiva on nestehukka.

2,5 v. Kärsiny ala-selkä kivuista , työtapaturma mri kuvissa hermossa repeämä :( mut on tän pakko olla jotain muuta ??? Järkyttävät kivut selässä koko ajan :( help me ???

Ei ole mitään oiretta jonka perusteella voisit varmasti sanoa, ettei se ole syöpää. Tyypillisesti syöpäkipu kyllä on sellaista, että se ei menw välillä pois vaan paheee viikkojen ja kuukausien saatossa. Ns normaalikin selkäkipu voi olla syöpää teoriassa, mutta julmwtun epätodennäköistä se on varsinkin nuoremmalla ihmisellä. Selkäkipua on jokaisella meistä silloin tällöin.

Terv lekuri

Välilevynpullistuma oli eka diagnoosi. Kipulääkkeet auttoivat muutaman päivän, mutta sitten ei mikään. Ei hieronta, ei kipugeeli eikä opiaatit. Muutama oksennuskin tuli. Jalat menivät alta. Leikkauksessa selästä löytyi aggressiivinen lymfooma.

Vierailija

Mulla oli 3 vuotiaana jossain häntäluun vähän oikealla puolella pahanlaatunen kasvain. Nyt oon 15, ja juuri samaan kohtaan tullut ihan järkyttävät kivut!! Pahinta pelkään.. Röntgen on otettu, siellä ei mitään, ja nyt on lähete laitettu johonki jatkoihin, mutta kestää ja kestää ennen kun pääsen mihinkään.. Tk lääkäri sanoi vaan että olis kiire magneettikuvaukseen, koska taustalla on syöpää.. En kestä näitä kipuja, varsinkaan tätä epätietoisuutta.. Toki voi olla ihan muutakin, mutta tottakai ensimmäisenä se pahin mielessä.

Mulla tää kipu ei heijasta mihinkään. Lievittyy ehkä hiukan maatessa mutta silti kipu hirveä.

allu-

Itsellä oli polttelevaa kipua alaselässä, todettiin tulehdus munuaisissa..Lääkekuurin jälkeen kivut jatkuivat edelleen. Uusissa testeissäkin kävin eikä näkynyt enää mitään. Liikunnasta ei ole ollut apua ja sain lähetteen fysioterapiaan, mutta eipä siitäkään apua ollut..Kipu on jatkuvaa, mikään asento ei oikein ole hyvä. Yöt saan nukuttua hyvin, silloin ei ole särkyä, mutta muuten koko päivän ajan särkee. Kumartelu, nostelu ja istuminen aiheuttavat kipua eniten. On itseäkin hieman mietityttänyt että mistä johtuu..Kipu ei kuitenkaan tunnu miltään lihassäryltä eikä siihen auta särkylääkkeet tai voltaren. Ainoa mikä helpottaa hetkeksi on lämpö, esim kuumavesipullo, lämminpyyhe tai auton penkinlämmitin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No tuota, varmaan kymmenillä tuhansilla suomalaisilla on selkäkipuja tälläkin hetkellä ja vain murto-osa on syövästä lähtösin.
Mene nyt rnsin lääkäriin ja sit fyssarille ja jumppaa niin sunkin selkäkipu helpottaa!

Tuossako se virhe juuri tehdäänkin, kun lähdetään purkamaan helpoimmasta päästä. Kun oletuksena on koko ajan että selkäoire on vain vaaratonta oireilua suttaantuu siinä helposti niin paljon aikaa että kun asian todellinen syy paljastuu on jo liian myöhäistä tehdä mitään. Tähän valitettavaan tarinaan törmää liian usein. Oikeasti syytä pitäisi lähteä purkamaan heti pahimmasta skenaariosta, näin ei asiat pääsisi eskaloitumaan. Kysehän on silti rahasta. Julkisella terveydenhoidolla ei ole varaa passittaa kaikkia selkäpotilaita magneetti tai tt-kuviin, joten nykyinen systeemi jatkuu tulevaisuudessakin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat