Mikään ei ärsytä niin paljon kuin koko sienisaaliin pilaaminen poimimalla sienet siivoamatta.
Olin ystävän kanssa metsässä ja se mätti omat multaiset ja roskaiset sienensä koriini kun en huomannut. Todella raivostuttavaa.
Kommentit (20)
Jaa. Minä keksin kyllä aika paljonkin paljon pahempia asioita vaikkapa kansanmurhasta ja rattijuoppoudesta lähtien.
Minä poimin sienet aina noin ja käsittelen ne vasta kotona. Ihan samahan se on, missä ne sutii.
Itse tykkään putsata vasta kotona ja näin säästyn ylimääräisiltä ötököiden puremilta. Samaa tavaraahan tuo.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä keksin kyllä aika paljonkin paljon pahempia asioita vaikkapa kansanmurhasta ja rattijuoppoudesta lähtien.
Minä poimin sienet aina noin ja käsittelen ne vasta kotona. Ihan samahan se on, missä ne sutii.
No jos pitää hiekan rutisemisesta hampaiden välissä niin kannattaa näin juuri toimia.
Nehän eivät ole likaisia tai saastuneita. Pöljä.
Se on vain puhdasta metsänroskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos pitää hiekan rutisemisesta hampaiden välissä niin kannattaa näin juuri toimia.
Oliko lauseessa "minä poimin sienet aina noin ja käsittelen ne vasta kotona" joku sinulle vieras sana?
Vierailija kirjoitti:
Nehän eivät ole likaisia tai saastuneita. Pöljä.
Se on vain puhdasta metsänroskaa.
Hiekkaa ja kiviä. Ja kaikki heltat täynnä. Niitä ei saa ikinä kunnolla puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko lauseessa "minä poimin sienet aina noin ja käsittelen ne vasta kotona" joku sinulle vieras sana?
Sinulta ei nyt kysytty mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap idari. Tuollainen rasittava melttoaminen ja tyhjästä raivoaminen on paitsi ympäristöllesi raskasta, vie sinulta kaiken energian. Ei mulla muuta, kanssasi on täysin turha yrittää keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap idari. Tuollainen rasittava melttoaminen ja tyhjästä raivoaminen on paitsi ympäristöllesi raskasta, vie sinulta kaiken energian. Ei mulla muuta, kanssasi on täysin turha yrittää keskustella.
Eikä vieläkään kysytty. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
Ensi kerralla omat sienikorit kummallekin, niin ei eri sienenpuhdistus-koulukunnat sekoitu. Mukavaa muuten, että saitte saalista.
Samaa "koulukuntaa" AP:n kanssa, roskat ja matoiset sienet jätetään metsään.
Samoin mustikassa/puolukassa, minä poimin VAIN marjoja, joita ei tarvitse kotona puhdistaa. No, jokunen lehti voi ämpäriin tippua, mutta niitäkin noukin jo metsässä pois.
Laatu korvaa määrän, varsinkin kun määrästä menee osa (sienistä jopa suurin osa) roskiin.
Sellainen sieniruoka tai salaatti olisi kiva, jossa olisi suuria paloja sieniä, ei pientä silppua.
Ymmärrän aloittajaa. Rasittavaa tehdä sama työ uudestaan.
Syksyisessä metsässä valoisa aika loppuu äkkiä. Viimeistään suppismetsällä kannattaa jättää perkuut kotiin, säästää aikaa.
Tiedoksi muuten sienestäjille: Olen käynyt tänä vuonna (Helsingin/keskuspuiston huudeilla) kusemassa sienimestoille. Keskiviikkona sekoitin rapulapaskat vissyyn ja kuseen termarissa, et saattaa olla kanttarelleissa ”kivat” aromit.
Vierailija kirjoitti:
mitennii uudestaa?
Menee ohi:
ihastelin kerran anopin sienisaalista, pari koria täynnä, mutta......
lakkeja ei oltu edes halkaistu, yli puolet madonsyömiä, lopullisena saaliina puoli korillista, kun kaikki oli perattu.
Proteiinia madotkin ovat, mutta sienet mielellään ilman matoja.
Tämä ei ollut anopin haukkumista, hän oli vaan tottunut toimimaan tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen sieniruoka tai salaatti olisi kiva, jossa olisi suuria paloja sieniä, ei pientä silppua.
Paista sienet tosi kuumalla pannulla jotta ruskistuvat. En nyt tarkoita sellaista paistamista jolla poistetaan kosteutta, vaan tulikuumalla pannulla tapahtuvaa ruskistamista. Näin saat esim kantarelleistä todella herkullisia suurempia paloja etkä sitä vetistä silppua jota monet tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitennii uudestaa?
Kun ap siivoaa sienensä jo metsässä ja kaveri tunkee roskaiset sienensä samaan koppaan, roskaantuvat ap:n sienet, eli sama puhdistustyö, minkä ap on jo tehnyt, pitää suorittaa uudestaan!
Ymmärsitkö?
Tästä on kaksi koulukuntaa. Italialaiset yleensä keräävät juuri noin, mullat, roskat ja kaikki. Ei se saalista pilaa, mutta onpa perkeleellínen siivousurakka kotona.
Itse tykkään puhdistaa sienet jo poimiessa, eli ovat periaatteessa pannulle valmiita.