Lapsuuden trauma
Koin lapsuudessa jotain minkä kanssa olen tähän asti pystynyt elämään. Nyt kuitenkin minulla on alkanut olemaan pelkotiloja, joiden epäilen liittyvän jotenkin lapsuuden kokemukseen. Lapsuudessani en käsitellyt kokemaani kenenkään ammatti-ihmisen kanssa ja nyt kysyisinkin teiltä apua, mistä minun kannattaisi lähteä hakemaan apua? Psykiatrinen sairaanhoitaja? Psykologi? Psykoterapia? En tiedä näistä mitään.
Kommentit (5)
Psykoterapeutti/psykoanalyytikko jolla esim. psykologin koulutus.
Kiitos, täytyy tutkia tämän paikkakunnan psykologitarjontaa. Psykologin kanssa ilmeisesti keskustellaan? Entä millaista tuo psykoterapia sitten olisi? Ja mitä psykoanalyytikot tekee?
Ap
Voit mennä ensin lääkäriin, joka tekee lähetteen psykiatrian puolelle tarvittaessa. Hyvä on selvittää lapsuuden traumat ja päästä eteenpäin. Lapsuuden merkitys on tosi iso, ihan käytännössäkin sen olen nähnyt, kun olen työskennellyt sekä aikuis- että lastenpsykiatriassa.
Jos sulla on ykköstyypin trauma eli sellainen jossa olet traumatisoitunut "kerralla", suosittelen että lähdet jonkinlaisen kehosuuntautuneen terapian suuntaan. Sellainen perinteinen missä istutaan jauhamassa monologia ja analysoidaan järjellä ja terapeutti sanoo tuskin mitään toimii huonosti. Suosittelen myös erittäin, erittäin lämpimästi kirjaa Kun tiikeri herää, joka on oudosta nimestään huolimatta yksi traumapsykologian klassikoita.
Psykologi varmaan. Onnea matkaan ja toipumista! Ja jso ei hoitosuhde toimi, voi aina vaihtaa. Tärkeintä varmaan päästä nyt alkuun.