Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako opiskella kokiksi?

Vierailija
22.08.2014 |

Olen 24-vuotias työtön kampaaja ja haluaisin opiskella nyt uuden ammatin. Vakaassa harkinnassa on nyt kokin ammatti, mutta kun en haluaisi tehdä vuorotyötä, niin kannattaako minun opiskella tuollekkaan alalle? Tuttavani on töissä yrityksessä, josta jaellaan ruokaa muutamaan eri vanhainkotiin. Tuo kuulostaisi melko unelmatyöpaikalta, mutta ilmeisesti tuollaisia paikkoja on melko vähän tarjolla.

Suositteletteko ammattia? Paljonko tienatte kokkina? Otan kiitollisena tietoa vastaan :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka huono, työajat huonot, raskas työ. Poikkeuksena toki jos päädyt hans välimäen tasolle.

Vierailija
2/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Jos ei ole valmis vuorotyöhön, paikkoja on todella vähän ja palkka huonoa. Kokit toimivat pitkälti a'la carte paikoissa, joissa työskentely on perseestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai niitä lounasravintoloitakin olemassa. Esim. kaupungin hommissa meillä ainakin lounasravintola on auki vain ma-pe.

Vierailija
4/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai koulujen / päiväkotien ruokalat, ei kai nekään ole auki kuin ma-pe.

Vierailija
5/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma tosi nuori lopettaa kokki-opinnot kesken, koska työ ei olekaan sitä minkä kuvan telkkarista on saanut =O

Vierailija
6/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suorittanut catering-alan tutkinnon. Töissä ollut mm. vanhainkodeissa ja sairaaloissa. Riippuu paljon työpaikasta onko se työ kivaa. Tiskaamista ja kuormien purkuahan se on. Jos on hyvä työporukka niin töissä on aina kivaa. Työ itsessään aika tylsää. Työnimikkeeni on ollut ravitsemistyöntekijä jolle tosiaan kuuluu ne suurkeittiön ns. paskahommat. Palkka noin 9 euroa tunti. Keittäjillä vissiin suuremmat palkat. Ravintolakeittiöistä ei ole muuta kokemusta kuin koulun harjoituskeittiö.

Ota ihmeessä selvää paikkakuntasi opiskelutarjonnasta:)  Tällä alalla ainakin töitä riittää. Tai mulle on riittänyt.

Vierailija
7/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan hotelli- ja ravintola-alalle hakeudu, jos vuorotyö ei nappaa. Suurtalouspuoli olisi varmasti sinulle se parempi vaihtoehto eli juurikin jakelukeittiöihin "erikoistuminen". Palkka ei ole häävi, koska et saa iltalisiä, melko puuduttavaa tehdä jopa tuhansille ruokaa kerralla (yliopistoruokalat) ja selkä kärsii

Terkuin ravintolakokki, joka tykkää työstään

Vierailija
8/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 13:26"]Itse olen suorittanut catering-alan tutkinnon. Töissä ollut mm. vanhainkodeissa ja sairaaloissa. Riippuu paljon työpaikasta onko se työ kivaa. Tiskaamista ja kuormien purkuahan se on. Jos on hyvä työporukka niin töissä on aina kivaa. Työ itsessään aika tylsää. Työnimikkeeni on ollut ravitsemistyöntekijä jolle tosiaan kuuluu ne suurkeittiön ns. paskahommat. Palkka noin 9 euroa tunti. Keittäjillä vissiin suuremmat palkat. Ravintolakeittiöistä ei ole muuta kokemusta kuin koulun harjoituskeittiö.

Ota ihmeessä selvää paikkakuntasi opiskelutarjonnasta:)  Tällä alalla ainakin töitä riittää. Tai mulle on riittänyt.

[/quote]

Kokeille riittää nykyisin töitä vuokrafirmojen kautta

Vierailija
9/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä löytyy varmasti, erilaisia lounaspaikkoja on valtava määrä ainakin pk-seudulla. Tai vuokrafirmojen kautta. Palkka on tosin huono ilman niitä vuorolisiä (ilta, sunnuntai), tai mulla tulee pelkästään lisiä 200-500/kk

Vierailija
10/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahalla, mutta itse en arvosta juuri ollenkaan kokin ammattia. Kuka vaan osaa tehdä ruokaa.

Vierailija
11/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 13:30"]Ei pahalla, mutta itse en arvosta juuri ollenkaan kokin ammattia. Kuka vaan osaa tehdä ruokaa.

[/quote]

Eli lämmittää saarioisten tekemän einesmätön tai lämmittää pussikastikkeen? No sitähän Rossoissa yms ketjupaikoissakin tehdään, mutta nykyisin harva osaa oikeasti laittaa ruokaa

Vierailija
12/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

seisomatyötä josta saa suonikohjut 

Vierailija
13/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 13:25"]

Kuulemma tosi nuori lopettaa kokki-opinnot kesken, koska työ ei olekaan sitä minkä kuvan telkkarista on saanut =O

[/quote]

yllätys. kokin työ on paskoja työaikoja, huonoa liksaa ja järjetöntä hikoilua lieden äärellä.

jos tv-kokkien antama harha työstä on mielikuvana, niin aika kaukana se on todellisuudesta.

Vierailija
14/15 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/15 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.
Olisi kiva saada lisää kokemuksia aiheesta. :) Itse opiskelen yliopistolla, mutta tämä teoreettinen jyystäminen vie järjen. Olisi kiva tehdä jotain konkreettista. Vuorotyötä olen tehnyt hanttihommissa, joten se ei liene ongelma.
.
Saa vinkata muitakin ammattitutkintoja, joissa pääsee tekemään käsin asioita. Mieluiten työllistyisin opintojen jälkeen, joten mikään taide- ja käsityöpuoli ei käy. (Sinänsä varmasti ihania aloja olisivat.)
.
Osaan kyllä googlata, mutta kaikissa sivustoissa hoetaan samoista asioista (kiire, vuorotyö jne) ja/tai sivua ei ole päivitetty muutamaan vuoteen. Josko täältä heruisi vielä joku tuoreempi mielipide. :)